Inlägg från: tilj75 |Visa alla inlägg
  • tilj75

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Ronjas, hoppas du mår bättre, jösses vad du hunnit med!

Välkommen Sharkdiverswife

Jose, haha, det är jag som håller på med höns och kycklingar. Just nu håller vi på att bygga ett nytt större hönshus (i uthuset) och bygger om det gamla mindre rummet till en gårdsbutik. Ska skaffa fler höns och sälja ägg. Sylt, marmelad, lite produkter från vänner, ska försöka hitta nån keramiker i närheten. Lite sånt.
    Tar tacksamt emot idéer och förslag.
    Ska försöka hinna med att sticka lite sockar kanske... Men tiden räcker ju inte till till allt man vill göra.

Appropå höns så ligger en av mina hönor (Luigi) på ägg och de ska typ kläckas idag. Jättenervöst! Och så har jag lagt nya ägg i kläckaren. Hoppas att mina ungtuppar har lyckats "göra sitt jobb" så att äggen är befruktade, det är mina egna ägg. Har två lite större kycklingar som fick flytta från egen bur till hönshuset igår. Verkar ha gått bra, de var pigga och glada nu i morse iaf. Sorry tjejer om jag tjatar om helt ointressanta saker. Kanske borde skriva en blogg....

Jose, kan du prova om lillan sover bättre nån annanstans? Typ i vagnen, babysittern, mörkt, ljust, annat rum, musik. Har tyvärr inga bra förslag.
    Hos oss sover Jack i eget rum, Jonte på soffan i vårt sovrum eller i makens säng när han sover nere (kan inte gå i trappan för ryggen), tvillingarna sover i samma rum. Måste nog snart göra en rockad och byta rum, makens son har flyttat hem igen och måste nu gå genom tvillingarnas rum för att komma till sitt (nuvarande gästrummet). De vaknar när han går upp tidigt och om han ska stanna ett tag så vill jag att han ska ha ett eget rum och inte bo i gästrummet.

Nä nu ska jag sätta fart, ha en bra dag!

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • tilj75

Ska bara tjata lite till om mina hös =)
    När jag gick ut förut så kollade jag till Luigi och då trillade en liten kyckling ur boet och sen kom två till fram innan hon la sig tillrätta och de gömde sig under henne. Vet inte om det finns fler. En gul, en spräcklig och en typ orange. Sååååååå söta =)

• tilj75

Skyll er själva, då får ni höra lite till Skrattande
    Luigi har fått fyra kycklingar och det är fortfarande två ägg kvar, hoppas de också kläcks.
    Idag på eftermiddagen har vi slitit jag och maken. Dottern kom hem vid halv tre och har passat ungarna och vi har byggt nya hönshuset. Blev klar för en halvtimme sen. Det blev superfint. Jag är helt slut. Tog en paus för att laga mat och äta men annars har vi skruvat och sågat och fixat och vi hann klart. Ska försöka flytta uteburen imorgon, får se om jag hinner, måste städa, pappa med fru kommer imorgon eftermiddag för Jonte fyller år på tisdag. Och det ser ut som en orkan har dragit fram.
    Nu ska jag slappa en kvart eller så innan jag däckar.

Nu när nya hönshuset är klart kan vi börja bygga på butiken =) =) =) =)

• tilj75

MiniMillan, vilken vecka är du? Jag är bara 14+3, men är redan stor.

Butiken kommer att bli en hobby bara, med självbetjäning. Jag bor utanför Tierp. Jag blir jätteglad över nya idéer, även om jag inte använder just den idén så kanske det får mig att tänka på nåt jag vill göra. Tänkte att jag ska lägga ut färskt bröd när jag bakar och sen stoppa in i frysen efter ett dygn, då finns det antingen färskt bröd eller färskfruset. Bakar ganska ofta. Har en extra kyl/frys som jag ska ställa ut.

Jose, kan man inte söva om henne när hon vaknar? Vagga vagnen en kvart eller så för att bryta mönstret. Det kan ju ta tid men kan funka.

Usch, idag måste jag städa. Pappa med fru kommer i em och firar Jonte och ska äta middag och mamma kommer imorgon för att fira och stannar över natten (bor i östersund).

• tilj75

Välkommen smultronpaj och tösabit =)

Igår var en bra dag, väldigt trött på kvällen. sitter och funderar på vad jag ska laga till middag. Födelsedagsbarnet vill bara ha gröt! Igår valde han köttbullar och spaghetti. SKa snart hämta mamma vid tåget.

Ingen annan av barnen har fått prickar ännu. Konstigt. Borde ju bryta ut snart.

Luigis kycklingar är supersöta!!!!!

Tyvärr är jag inte så bra på att lägga in foton. Blir galen när connectionen mellan telefonen och datorn inte funkar.

Kycklinggryta och ris får det bli.

• tilj75

Lakritsmaränger, kan vi få receptet? Snääääälla?

Minimillan, hahahaha, fattade först inte vad du menade, grytan blev god med kyckling FRÅN FRYSEN =)
    Jag är alldeles för mesig för att nacka och ta rätt på köttet. Nä, det räcker med äggen. Jag har ingen bok, jag letar på nätet och diskuterar med min kusin som oxå har höns och oxå är relativt ny inom området. Men fråga gärna om du vill veta. Det finns böcker och utrustning på högberga förresten. hogberga.se

Idag ringer förhoppningsvis en kvinna med lite äldre kycklingar att sälja. Hoppas på att få åka och köpa idag eller imorgon.

Jonte hade en bra födelsedag igår, men de var totalvilda alla fyra. De sover fortfarande!!!!!! Han fick en verktygslåda och en låda med skruv och spik, blev överlycklig.

Nu knarrar det i golvet där uppe, nån som är vaken, ha en bra dag tjejer =)

• tilj75

Tösabiten, tja, vad ska man säga, intensivt är nog det ord som passar bäst. Just nu sitter tvillingarna och bajsar på potta framför tvn och de andra två leker någonting uppe. Ganska lugnt och skönt, men för fem minuter sen så sprang alla runt runt och skrek och tutade i såna kalastutor som rullar ut sig (vad de nu heter) och då undrar man om det någonsin ska bli en lugn stund igen. De har alltid nån att leka med (och slåss med).

Nu borde jag gå och ta hand om tvätten. Hur gör ni andra för att hinna med all tvätt? Ibland tycker jag att jag inte gör något annat än viker tvätt. Jag torktumlar alla barnkläder och har deras kläder i billybokhyllor precis utanför tvättstugan så jag slipper springa omkring med vikt tvätt. Jag brukar inte ha högar av smutstvätt, jag brukar ha högar av REN tvätt. Inte blir det bättre av att jag sitter här istället för att göra nåt heller Skrattande

• tilj75

Trött idag. Kevin har fått sin första prick nu och vaknade igårkväll med huvudvärk och sen vid fyra med hög feber och kissig säng. Nu sitter de framför tvn. Länge leve barnkanalen.

Minimillan, jag körde oxå med tygblöjor förut men när tvillingarna kom och jag hade fyra blöjbarn gav jag upp, det blev för mycket.
    Hade nån av mina barn behövt ny stol vid 3.5 års ålder hade jag inte köpt en ny bakåtvänd, jag hade köpt en bältesstol (men det törs man inte säga högt här på familjeliv för då blir man påhoppad).

Ronjas, önskar mina killar kunde ha kläderna lite längre, förstår inte hur de kan smutsa ner sig så. De byter varje dag och ibland nån gång på dagen för kläderna är blöta/leriga/matiga.

Välkommen Miamaria.

Vill bygga i butiken men hinner ju inte få någonting gjort med så griniga ungar. Men igår så rensade jag iaf ur tvillingarnas garderob, de hade så mycket kläder de inte kunde ha och dessutom så låg alla kläderna gemensamt och de behöver ju varsin garderob nu när de är så stora, är ju inga bebisar längre. Ska försöka hinna med det sista med det idag.

Undrar om man hinner mer om man inte sitter vid datorn =)

• tilj75

Three down, one to go, tre ungar med prickar, en utan. Ja, det är ju oftast lindrigare att få när man är liten.

• tilj75

Trött idag. Griniga trötta halvhängiga trotsiga småfebriga pickiga ungar. Men jag har varit och köpt lite kycklingar =)

(igen) =)

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)