Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
Jag väntar nummer 2 nu som beräknas komma i mitten-slutet på maj. Dottern är 6,5 månad och jag ammar, men har gett smakisar sen dottern var 4 månader. Grejen är att dottern fortfarande inte äter särskilt mycket. Hon älskar gröt, men får bara i sig en "smakportion" enligt paketet (2 matskedar) +lite fruktpuré som blandas i. Det mesta hamnar vid sidan av, men hon får ändå i sig mer och mer.
Nu till min fundering.
Var hos barnmorskan idag som sa att jag borde sluta amma. För det är bäst att amma 1 barn i taget. Sen så borde jag sluta i god tid eftersom det är stor risk att jag föder för tidigt (eftersom dottern kom i v.34) och det är inte säkert att hon får vara på sjukhuset om nästa nu skulle komma för tidigt.
Själv känner jag att jag helst skulle vilja fortsätta amma så länge dottern vill. Vill inte "tvinga" bort henne redan och inte heller just före bebis kommer, så att hon känner sig bortstött. Vill veta att hon får i sig tillräckligt med mat innan jag slutar och som det är idag så får hon inte i sig det. Dottern tar endast flaska om hon får vatten. Får hon ersättning, eller bröstmjölk från frysen så vägrar hon. Barnmorskan tyckte då att jag skulle ge henne ersättning på sked eller i kopp. Tycker det känns jättefel och jag vet inte alls hur jag ska göra.
Hur har ni andra gjort? har ni ammat 2 st? om inte, när slutade ni amma första?
Jag har barn på 3, 2 och 3 månader den första blev ammad till hon var 2 och ett halvt dvs delvis genom två graviditeter,
nr två blir fortfarnande ammad och självklart ammar jag trean fullt.
Fick också att veta av min sköterska att jag skulle börja ge ersättning eftersom jag var gravid men första dottern vägrade erstättning med kop eller flaska var underordnat hon ville bara inte.
Det som har varit lite jobbigt är att efter varje födsel så har det stora barnet velat amma mera men det går över igen man ska självklart vara uppmärksam på att man får rikligt med kalk och övriga vitaminer när man ammar två.
Som tur är har jag en fantastisk skoterska som läste upp på ämnet tandemamning och kom tillbaka med ny syn på det.
Googla eller inboxa mig gärna om du undrar något här är en del som ammar länge och flera också här inne i forrumet så är det det som känns rätt för dig så kör på.