Inlägg från: FruMadde4barnTätt |Visa alla inlägg
  • FruMadde4barnTätt

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej får jag vara med här?
     våra barn är 10 mån pojke, 2 år pojke, 4 år flicka, 5 år pojke

har de tre äldsta på dagiset 9-14
    10 månaders pojken är jag mammaledig med 1år till då jag snart tar vårdnadsbidraget.

jobbigast är när man själv är sjuk speciellt om man själv har någon sjukdom som är jobbig, för man har liksom inte riktigt tid att själv vara sjuk , då allt annat måste ändå skötas om - hem och städ och mat och disk och barnen tar mycket tid. 
    sen är våra barn mycket sjuka vintertid och det kan vara rätt jobbigt också ibland.
    sommaren alltid bäst, och när man kan vara ute mera med barnen.
    vi har simskola och barndans till barnen.
    vi har ganska fasta mat och sov rutiner, en dag godis en viss tid mitt på dagen, kakor/ glass en till två dagar i helgen. 
    Att räkna och skriva och sjunga och pussla och måla och sådant är bra, film och barnprogram är också bra ibland. 
    våra barn kivar mest när de är rastlösa och då får vi hitta på något, ibland dela upp barnen. 
    vi har en timeout plats när /om de inte lyssnar efter upprepade tillsägelser,  vilket fungerar bra.
    dushdagar har vi och vi handlar mat en gång i veckan.
    min man hjälper mig mycket, då han har bra arbetstider. 
    Bor i hus på landet i barnfamiljsområde, så bättre kan det inte bli.
    viktigt lära barnen städa och plocka bort efter sig. Att vara snälla mot varandra och hjälpa varandra.
    Om man har råd , så är det mycket skönt att bo på hotell några dagar alternativt resa bort en vecka utomlands och bada alla tillsammans.
    Små utflyckter till lekplatser och djurparker och badhus och äventyrsland och lekhus är också riktigt roligt.
    husdjur är roligt och bra för barnen att lära sig vara snäll mot djuren och ta lite ansvar, vi har en katt och en kanin, så kan vara ute och gå med vår kanin ibland, det uppskattas.
    vi har en liten lekplats i vår trädgård som är inhängnad, det är skönt att ha det.

Våra barn 5 år och 4 år sover i samma rum och hela nätter, de har stor trygghet av varandra. 
    2 åringen sover med pappa och 10 månaders med mig . Och vi får sova bra på nätterna.
    hur sover era barn?

bild på våra barn
    P2110057.JPG

ha en bra dag!
    kram

• FruMadde4barnTätt

ser ni pratat om magen - jag har ju gått ner i vikt pga. min tarmsjukdom som jag nyligen fått, så äter speciellt kost, bara nyttigt och små mål mat om dagen.
    sen provat löpträna och det går jättebra!
    min mage är fin igen och  jag kan ha mina gamla byxor igen som jag trodde jag aldrig skulle kunna ha igen, storlek 34.....Glad 

rutiner -
    dagis dag - barnen börjar 9.00 det tar ca 3 minuter att åka dit med bil 
    vi börjar ta på ytterkläderna kl. 8.30 och då kommer vi i tid. Barnen klär ofta på sig bra och börjar det bli jobbigt så ut och sätt de som är färdiga direkt i bilen.
    jag går upp 07.00 och gör i ordning mig själv och eventuellt ger minsta dricka gröt somna om igen, eller om det blir senare beroende på när minsta vaknar (10 mån pojke)
    de andra barnen 5 å 4 år 2 år väcker jag 7.30 och de går in och lägger sig på varsin madrass på golvet med kudde och täcke och tittar tv - barnprogram', ger 2 åringen dricka i sin flaska och byter blöja.
    kollar örontempen om det behövs och näsorna med näspray koksalt och näsfrida och de snyter sig om de kan och detta bara om det behövs  men ofta är de förkylda...
    jag hämtar deras kläder och klämmor och hårband och hårborste och fixar ordning Nathalies hår och hjälper henne lite.
    De ska ha klätt på sig vid 8.00  då de ska äta frukost. Jag fixar pojkarnas hår vid köksbordet.
    8. 20 borsta tänderna

jag fixar stora väskan med kläder och skor till dagiset på kvällen så det är färdigt.
    Ändå blir det lite stressigt på morgonen , men så är det, annars är det ju bara till att gå upp lite tidigare.
    Och det kommer bli tidigare när sonen börjar skola till hösten.

ja en 2 åring är jobbigt för en så liten att göra sig förstådd, och det ska trotsas och pillas och klättra överallt - så är det, samma här. Man får ha bra rutiner och bra koll på 2åringen- men ja det är jobbigt.

tycker mest det är jobbigt när minsta 10 månaders ska sova och ingen förstår ordet " TYST" ....Så det är inte lätt att sova då.

När vi ska gå hem från dagis - så gäller det att vara konsekvent - vi ska gå hem NU- jag går NU och hejdå -. ska ni med eller inte?  

vi brukar gå ut och leka på lediga dagar och duscha barnen.
    Räkna och måla och skriva är bra sysselsättning när det är jobbigt.
    Städa är också bra.  
    åker jag och handlar mat så är det 1-2 barn med inte fler.

deet är jobbigt om man har en tid att passa och ska ha med alla barnen och man är själv - 
    vilken bra tråd - skönt att få bolla tankar och frågor och tips med er{#emotions_dlg.flower}

tiij 75
    välkommen!

ha en bra dag allaGlad
    kram

• FruMadde4barnTätt

tiji75
    ja jag brukar väcka dem 7.30 även lediga dagar för annars somnar de för sent på kvällen och då får vi ingen egentid på kvällen.
    om jag inte väcker dem så sover de till ca 8.00
    de somnar 21.00 på kvällen.
    minsta pojken 10 månaders somnar ibland 20.00 ibland 21.00 ibland 22.00 så olika där.

våra barn är hemma från dagis denna veckan, då vi vill ha dem friska, det går magsjuka på dagis.
    vi reser till turkiet 14 april och hoppas få vara friska till denna resan, ska bli så skönt!

gjorde pannkakor till lunch idag till barnen, det gillar de.

min blogg.
    madeleine82.blogg.se
    har ni någon blogg?

Ni får ha en trevlig dag!
    kram på er{#emotions_dlg.flower}

• FruMadde4barnTätt

tiji75
    skönt ni har hittat en nattnings rutin på kvällen som fungerar.

låter ju härligt med en finlandskryssning.Glad 

Joje
    våra barn delar också rum (flicka 4 år och pojke 5 år )
    vi ser till att de går upp i tid på morgonen för att de ska vara lite trötta då vid 21.00 när de ska sova.
    vi myser ofta framför tv 20.00 -21.00 barnen ibland är de trötta och somnar vid tv, ibland är det bara mysigt,  ibland är det mycket spring och lek. 

21.00 går barnen in och lägger sig i sina sängar, har nattlampor till dem i rummet. Vi säger godnatt till dem.
    Är de pigga och fortsätter busa efter 21.00 så kan det hjälpa som tiji75 skrev att sätta sig i deras rum mitt på golvet med datorn framför sig och så kan man sitta där och ta det lugnt, jag säger till barnen att vara tysta och lägga sig i sängen och försöka sova även om de inte är trötta, lyssnar de inte på vad jag säger så bär jag dem till sängen igen.
    Jag svarar på max två frågor sedan ska det vara tyst.

Ibland har vi inte tid att sitta hos dem i deras rum, då vi har två mindre barn som också ska somnas.
    Och då gäller denna regeln, ni ska vara tysta och ligga i era sängar, kommer de upp går vi med dem in på deras rum igen. Om någon av dem busar och leker och inte är tyst så får han/hon gå till en timeout plats i köket och sitta där en liten stund. Och detta är mycket effektivt, de slutar direkt, och går och lägger sig i sin säng och är tyst, sen somnar de.
    Vi förklara att de måste vara tysta för våra minsta är trötta och ska sova, och klockan är mycket, det är kväll/natt nu, deras kompisar sover nu. 
    Ofta kan det vara den ena av dem som är pigg och den andra är jättetrött, men är båda pigga får de båda två vara på timeout plats en stund.
    Något som också fungerar ibland är att sätta dem att räkna och skriva för då blir de trötta och vill gå och lägga sig sen.
    Och fungerar inte detta då måste de gå upp tidigare på morgonen för att vara mera trötta på kvällen 
    Det är bra om de varit ute och lekt något på dagen, gått en runda, cyklat en runda till lekplatsen, för våra barn behöver kommer ut varje dag, de har så mycket spring i benen, är så rastlösa annars.

och som du själv skriver var konsekvent, barnen testar annars väldigt mycket.

ha en bra dag!
    kram{#emotions_dlg.flower} 

• FruMadde4barnTätt

Om barnen inte lyssnar kan man också  säga " det blir inget lördagsgodis" eller " det blir inget med det där roliga vi skulle göra i helgen" eller " vi ringer mormor och säger att hon inte kan komma" eller " ni får inte leka med era kompisar imorgon"
    det brukar vara väldigt effektivt det, eller timeout platsen.

ha det så bra! 

• FruMadde4barnTätt

Gossow
    innan så hade vi också barnens sängar i vårt sovrum, det fungera också bra, sov hela nätterGlad
    minsta barnen sover fortfarande i vårt rum, och de största barnen har stor trygghet av varandra nu när de delar rum.
    vi sover ofta hela nätter, jätteskönt! 

• FruMadde4barnTätt

Ronjas mamma
    kan du inte väcka honom en stund då, speciellt om han är ledig dagen efter.
    hemma hos oss är det jag som ofta somnar med barnen och min man är pigg och vaken på kvällen, men ibland somnar vi båda två eller är trötta, ibland får vi väcka varandra. somnar alla barnen 21,00 så har vi ju en lugn kväll framför oss och det händer ganska ofta i alla fallGlad 

• FruMadde4barnTätt

tiji75
    våra barn 5 år och 4 år klarar bra av att gå ut själva här och leka utan problem, de går inte så långt, cyklar bara här utanför eller till lekplatsen och hem eller till sina kompisar. men de måste säga vart de cyklar, och vi bestämmer ofta tid med grannens föräldrar när de ska leka, bor i lugnt bostadsområde

en 3 åring fungerar det inte att släppa så , sen är det individuellt och med vana och erfarenheter barnen har.
    och så klart var man bor.

inte alls bra om de är ute på vägen ju.... 

• FruMadde4barnTätt

en inhängnad trädgård är bra speciellt om man har små barn som går iväg, vi brukar gå ut en gemensam tid alla också ofta en gång om dagen

• FruMadde4barnTätt

Nu 21.09 har våra barn somnatGlad
    vår 2 åring kan ofta somna själv på en madrass med kudde och filt och nappflaska med vatten och favoritgosedjuret Ior, tv igång men inget ljud.

hoppas ni också får en bra kväll!
    kram 

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)