• februari72

Hur många försök har du gjort?

Hur många ÄD har du gjort? Färska/frysta? Blev du gravid? Fick du barn? Vänligen svara, intresserad av att veta!

• Svar på tråden Hur många försök har du gjort?
  • Kärlekens gåva
    februari72 skrev 2011-09-25 19:06:38 följande:
    Hur många ÄD har du gjort? Färska/frysta? Blev du gravid? Fick du barn? Vänligen svara, intresserad av att veta!
    Hej, kommer en knepig fråga... äggdonation? har ni tagit emot ägg från annan eller är det någon annan som bär ert barn.. lust att svara?
  • Lillsudd
    Kärlekens gåva skrev 2011-10-20 18:15:47 följande:
    Hej, kommer en knepig fråga... äggdonation? har ni tagit emot ägg från annan eller är det någon annan som bär ert barn.. lust att svara?
    Äggdonation är vad det låter som - ägg har donerats av en annan kvinna (eller i mitt fall embryodonation - embryon har donerats av ett annat par)

Att bära någon annans barn kallas surrogat eller värdmödraskap.
  • villsågärna38

6 ivf:er varav två ledde till att vi fick tillbaka ägg. Blev gravid en gång och fick MA i v.14.

ÄD1: Avbruten behandling, var mottagarpar 2 (Huddinge) och fick inga ägg.
    ÄD 2: Fyra ägg befruktade och av toppkvalitet - ledde till ett ET och tre FET, ingen graviditet. (Huddinge)
    ÄD 3: ET, ej gravid. Vi odlade vidare de övriga äggen för att få frysta blastocyster men de utvecklade sig inte på bra sätt och gick inte att frysa. (Huddinge)
    ÄD 4: Tre ägg befruktade och av toppkvalitet. ET, gravid, MA i v.8. FET nr 1, gravid, nu i v.9. (Huddinge)

• februari72

Tack för alla svar! Det syns ju att det finns hopp =)

Själv har vi gjort: ÄD 1: blödning så det blev fryst försök senare, negativt.
                                  nr 2: klarade inte upptiningen
                                   nr 3: fryst försök, negativt
                                  ÄD: 2 avbröts p.ga. för få ägg (mottagarpar 2)
                                   ÄD 3: 2 färska, negativt.
                                  ÄD 4  avbrutet från donatorn

Väntar på sista donationen, sedan har vi förbrukat våra 6 poäng.

STORT grattis alla som lyckats! Kämpa på alla ni andra! KRAM

• Kärlekens gåva
    Lillsudd skrev 2011-10-20 19:38:17 följande:
    Äggdonation är vad det låter som - ägg har donerats av en annan kvinna (eller i mitt fall embryodonation - embryon har donerats av ett annat par)

Att bära någon annans barn kallas surrogat eller värdmödraskap.
    Aha.. är det så lätt att få äggdonationer, det trodde inte jag. Men ni alla som är här.. kan ni inte få några ägg alls, eller är de för dåliga...  :(
  • Lillsudd
    Kärlekens gåva skrev 2011-10-20 21:57:22 följande:
    Aha.. är det så lätt att få äggdonationer, det trodde inte jag. Men ni alla som är här.. kan ni inte få några ägg alls, eller är de för dåliga...  :(
    Lätt? Pjaa... I Sverige är köerna låååånga och är man singel har man öht inte rätt till vård, men betalar man och reser utomlands vilket många här gjort så visst är det väl hyfsat "enkelt".

Det är nog olika om vi kan få ägg eller inte. Jag har dålig äggreserv vilket betyder att det är få ägg kvar trots att jag i sammanhanget är ung, och av dem är många dåliga. Det brukar gå hand i hand. Jag kan få ut 3-4 ägg vid IVF men har bara 50% i återföringsstatistik (dvs 2 av 4 så har mina embryon dött i labb mellan utplock och insättning)
  • skutten08

1 färskförsök Negativt
    2 frysförsök"2 blacocyster 5 dgrs odliing. Gravid
    Bägge i Tjeckien

• NKmamma

Jag har numer ingen äggproduktion alls så jag är i förtidigt klimakterium.
    Blev 2006 spontant gravid, så då fanns det iaf nåt ägg kvar. Men det slutade i MA. Hormonnivån var låg så det var väl egentligen inte konstigt att det gick åt skogen.

I sverige dräller det inte av donatorer direkt. Vi hade tur som hade en egen donator (fick inte hennes ägg utan en anonyms) och då behövde vi bara vänta i ett år. Detta var 2006-2007.

Jajamen
  • februari72

Lätt och lätt... Vi har köat och hållt på med detta i fem år nu, och har alltså ännu inte fått det sista försöket. Vi behandlas i Sverige sedan ger vi upp äggdonation för vi orkar inte mer. Det finns få donatorer och det är MYCKET som ska klaffa. Efter 6 poäng är det slut på hjälpen och vi kan inte betala för fler försök som vid IVF. Jag har haft 6 missfall och utredningen har visat att det är fel på mina ägg.

• MrsCecilia
    Vaddå lätt? Jag har försökt fått barn i 12 år. Nu tvingas jag åka utomlands för att få hjälp att få barn eftersom vi använt oss av vår enda gång vi får göra i Sverige. Vi har inget val, jag kan inte få barn på nåt annat sätt, varken med IVF eller adoption.

Så lätt är det verkligen inte utan tårar, sorg, mycket pengar och hårt slit .
Svar på tråden Hur många försök har du gjort?