Förskoleklass, hur många timmar per vecka?
Som rubriken lyder, hur många timmar per vecka går era barn i förskoleklass?
Sonen går 8.00-12.30 måndag till torsdag och jag tycker det är väldigt lite när man hör andra föräldrar prata.
Som rubriken lyder, hur många timmar per vecka går era barn i förskoleklass?
Sonen går 8.00-12.30 måndag till torsdag och jag tycker det är väldigt lite när man hör andra föräldrar prata.
Måndag till torsdag 8.20 - 12.30
min dotter gick i förskoleklass förra året.. Då var tiderna 8.30-12 mån-fre och sen fritids till 15.30 då jag slutat jobba och hunnit hem..
numera i åk 1 är det 8.15-14 mån,ons och tors och 9-14 på tis och 8.15-13 på fre och sen hem
Min son hade en väldigt bra tid i sin förskoleklass!
De arbetade mkt med språket, rim, rytm, dela-sätta i hop ord mm , alfabetet, siffror, gymnastik, utflykter, lånade böcker på bilblioteket varje vecka mm. Dessutom mkt fri lek. De dokumenterade mkt av det de gjorde och barnen fick (om de kunde) själva skriva till bilderna. Det blev en bok och avslutningspresent! Jättefint att kunna se utvecklingen!
En mkt bra förberedelse inför skolan!
Hos oss har de inte egna bänkar som står vända mot läraren, men självklart har de bord och stolar när de jobbar, fast det är lite större bord och 5-6 barn sitter runt varje bord.
Jag tror inte det är så många i dotterns klass som kan läsa. De sa att förra året hade nästan alla lärt sig avkoda ord när de slutade förskoleklassen. Så jag antar det blir något liknande i år.
På måndagar har de t.ex ett pass när de ritar och berättar något de gjort i helgen. Då får ju de som vill och kan skriva några ord eller meningar också till bilderna. Jag tror det är mycket så de jobbar, att man utgår från en gemensam uppgift men det är individuellt hur avancerat det blir.
8.20 - 13.40 mån - fre. Men av det är bara drygt 2 h per dag riktiga lektioner. Resten är fri lek, lunch osv.
må 8-11.30
ti-on-to 8-12.30
fr 8-11.30
måndag 9 - 12.30
tisdag 8.10 - 13.30
onsdag 8.10 - 14.30
torsdag 8.10 - 12.30
fredag 8.10 - 12.30
I vår kommun är förskoleklassen mån-fred mellan 8.10-11.10, ibland går dem till 12 en dag i veckan om dem har utflykt då får dem lunch.
Vi är delvis föräldralediga med sonen så dottern går ibland dessa tider. Övrig tid är fritids. Jag tycker att det är för lite.
8:20 - 13:20 är det här. Samma gäller sen för åk 1 men då är det ju betydligt mera substans i dagarna. Det är väl eg bara 15 timmar / vecka som är fsk-klass. Resten är väl som regel integrerad fritidsverksamhet. Rätta mig gärna om jag har fel.
Förskoleklassen är mellan 8.10-13.10 alla dagar utom en som är till 13.00 sedan blir det fritids.
Mån-fre 8.00-12.45