• Impega

Förskoleklass, hur många timmar per vecka?

Som rubriken lyder, hur många timmar per vecka går era barn i förskoleklass?

Sonen går 8.00-12.30 måndag till torsdag och jag tycker det är väldigt lite när man hör andra föräldrar prata.

• Svar på tråden Förskoleklass, hur många timmar per vecka?
  • Jagsjälv

8-13 mån till fre. Jag tycker nog att innehållet i verksamheten är viktigare än tiden. En timme hit eller dit spelar ingen större roll, men mån-fre borde det ju vara iaf!

• Fridayyy

Vad gör de i förskoleklassen? Sitter de i något i bänkar? Är det lektioner? Springer de runt? Min dotter börjar nästa höst och har ingen aning om hur det går till.

• brünnhilde
    brünnhilde skrev 2011-09-22 17:02:14 följande:
    15 h /v.
    Fem timmar tre dagar i veckan.
    oupps, läste inte så noga. Jag tänkte förskola jag....
  • hannis
    Triple Trouble skrev 2011-09-22 18:29:35 följande:
    Hannis, 30 timmar låter sjukt mycket för 5-6 åringar?? Är det privat?
    Nej en helt vanlig kommunal skola. Varför är det sjukt mycket? De flesta barn går ju på förskola med betydligt längre dagar.  
  • Impega

hannis: jag menar förskoleklass, inte förskola...

• Tant Green
    Fridayyy skrev 2011-09-22 18:32:26 följande:
    Vad gör de i förskoleklassen? Sitter de i något i bänkar? Är det lektioner? Springer de runt? Min dotter börjar nästa höst och har ingen aning om hur det går till.
    Det varierar säkert mycket. Där min dotter går har de inte egna bänkar men de har något "arbetspass" varje dag då de sitter vid bord (uppdelade i två grupper, 11 barn i varje) och t.ex. gör något med bokstäver eller matte eller så. Vid samlingen och när läraren har högläsning sitter de på golvet. Annars rör de sig runt och pysslar med olika saker. Det är tre raster, och en förmiddag i veckan är de på utflykt. 

På fritids är det en mer organiserad (men frivillig) aktivitet varje dag: målning, dans, musik och sång. Och resten av eftermiddagen är det fri lek, både inomhus och utomhus.
  • Havsjungfrun

Må, ti, to: 8.30-14.00
    Fr: 8.30-11.30 

• Impega

Goa vänner... Förskoleklass, inte förskola!

• Triple Trouble

Hannis, de flesta jag hört om har skola typ 8-12 och innan och efter det är det fritids. Aldrig hört om någon förskoleklass som har lektioner 30h i veckan.

Svar på tråden Förskoleklass, hur många timmar per vecka?