• Impega

Förskoleklass, hur många timmar per vecka?

Som rubriken lyder, hur många timmar per vecka går era barn i förskoleklass?

Sonen går 8.00-12.30 måndag till torsdag och jag tycker det är väldigt lite när man hör andra föräldrar prata.

• Svar på tråden Förskoleklass, hur många timmar per vecka?
  • caliningrad
    Impega skrev 2011-09-23 08:37:01 följande:
    Här sitter dom absolut inte vid nån skolbänk, finns inte ens skolbänkar i lokalen.
    Men vad gor man da?
    Om det ar sa att  barnen kan redan avkoda, varfor behovs det ett till ar barnforvaring ?

Jag blir valdigt irriterad nar jag konstaterar hur skattepengarna anvands!

Har de inte rad att kopa skolbankar ? 

Aven i mycket fattigare lander an Sverige far faktiskt barnen sitta pa stolar och skriva pa bord!
  • mamsen03

Mån-fre 8:30- 13:20 är tiderna på mitt barns FK.

• Impega
    caliningrad skrev 2011-09-23 08:42:33 följande:
    Men vad gor man da?
    Om det ar sa att  barnen kan redan avkoda, varfor behovs det ett till ar barnforvaring ?

Jag blir valdigt irriterad nar jag konstaterar hur skattepengarna anvands!

Har de inte rad att kopa skolbankar ? 

Aven i mycket fattigare lander an Sverige far faktiskt barnen sitta pa stolar och skriva pa bord!
    Därför att det inte är nån "skola" i den bemärkelsen som årskurs 1-9... Det är bara förberedande till skola. De förbereder sig helt enkelt för den "riktiga" skolan. 

De kompisar som är med i gruppen kommer också bli deras klasskompisar, de har flyttat från förskolan till skolan och har sin lokal där. De jobbar mycket med siffror och bokstäver osv..  
  • caliningrad
    Impega skrev 2011-09-23 09:18:07 följande:
    Därför att det inte är nån "skola" i den bemärkelsen som årskurs 1-9... Det är bara förberedande till skola. De förbereder sig helt enkelt för den "riktiga" skolan. 

De kompisar som är med i gruppen kommer också bli deras klasskompisar, de har flyttat från förskolan till skolan och har sin lokal där. De jobbar mycket med siffror och bokstäver osv..  
    Men man skulle kunna spara mycket skattepengar om man tog bort forskoleklassen!

De flesta barnen kan redan avkoda och rakna nar de ar 5 vad jag forstatt . Sa vad ar poangen att de svenska barnen ska utsattas for ett extra ar i skolan och avsluta sin skolgang nar de ar 19 istf 18 som i de allra flesta landerna pa skattebetalarnas bekostnad ? 
  • Impega
    caliningrad skrev 2011-09-23 09:31:29 följande:
    Men man skulle kunna spara mycket skattepengar om man tog bort forskoleklassen!

De flesta barnen kan redan avkoda och rakna nar de ar 5 vad jag forstatt . Sa vad ar poangen att de svenska barnen ska utsattas for ett extra ar i skolan och avsluta sin skolgang nar de ar 19 istf 18 som i de allra flesta landerna pa skattebetalarnas bekostnad ? 
    Förskoleklasser har alltid funnits, har bara haft annat namn förut.. Lekis och 6års grupp är ju tidigare namn. O någonstans ska de ju vara även de barnen, så jag tror varken det gör till eller från när det kommer till kostnader.
  • Triple Trouble

De har egna bänkar i dotterns klass. Riktigt klassrum med svart tavla. Nåja den är nog grön nuförtiden.

Däremot sitter de på en rund matta för fruktstund och sång.

Så 8-12 är de där inne, om de inte har gympa eller verksamhet i skogen.

Sen är det lunchrast och sen fritis i rummen angränsande till klassrummen med samma lärare.

Så ser dagen ut här.

• Impega
    Triple Trouble skrev 2011-09-23 09:34:19 följande:
    De har egna bänkar i dotterns klass. Riktigt klassrum med svart tavla. Nåja den är nog grön nuförtiden.

Sen är det lunchrast och sen fritis i rummen angränsande till klassrummen med samma lärare.

Så ser dagen ut här.
    Jag tror att sonens grupp vissa dagar ska vara i ett klassrum enligt schemat. Men i det "fasta" rummet så finns inga skolbänkar. 
  • mammaNena

8.40- 13.20
    5 dagar i veckan.
    Dottern tycker nog att det är aningens mycket då hon är van vid 15 timmar från dagis. 

johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • caliningrad
    Triple Trouble skrev 2011-09-23 09:34:19 följande:

Så ser dagen ut här.
    det later bra.

• Fridayyy
    Impega skrev 2011-09-23 09:18:07 följande:

Vad menas med att de jobbar med siffror och bokstäver?
Svar på tråden Förskoleklass, hur många timmar per vecka?