• Impega

Förskoleklass, hur många timmar per vecka?

Som rubriken lyder, hur många timmar per vecka går era barn i förskoleklass?

Sonen går 8.00-12.30 måndag till torsdag och jag tycker det är väldigt lite när man hör andra föräldrar prata.

• Svar på tråden Förskoleklass, hur många timmar per vecka?
  • Anna8303

De olika skolorna här i kommunen har ca 4-4,5 h 4 dagar per vecka.

• myskatt

Nästan 29 timmar per vecka.

Mån 08,20-14.20
    Tisdag 08,20-13.50
    Onsdag 08,20-14.20
    Torsdag 08,20-14.20
    Fredag 08,20-14.20

Mailade till skolverket när dottern började för en månad sedan om det fanns någon maxtid men det finns det ej. Minst 15 timmar per vecka är ända regeln.

• Triple Trouble

Vilken skillnad som 5-6 åring att gå från att leka hela dagarna, till 30 timmar i skolbänk.

• Machapuchare

Här finns inga "skolbänkar", de arbetar ibland i ring på golvet, ibland i smågrupper runt ett bord, ibland i skogen osv.

• caliningrad
    Triple Trouble skrev 2011-09-23 07:16:56 följande:
    Vilken skillnad som 5-6 åring att gå från att leka hela dagarna, till 30 timmar i skolbänk.
    Ja, darfor ar det viktigt att forskolan ska se ut som en skola, ocksa i Sverige.
    det ar viktigt att lara barnen bete sig som elever tidigt annars blir det extremt svart nar de redan ar 6 ar.

Jag bor utomlands, och min dotter (4 ar) gar pa en svensk sondags skola.
    Man marker direkt de svenska barn som har nyligen kommit eftersom de lyckas inte stanna pa plats och har svart att uppfora sig, till skillnad fran dom som har bott har langre och anpassat sig till en forskola i skolform. 
  • camvet

Här går sonen fr 8:15-13:30 mån-Fre

Mamma till Axel 04 och Anja06. Mf0711
  • Triple Trouble

Min dotter kan uppföra sig, hon kan läsa böcker, både små och stora bokstäver, räkna, tänka logiskt. Sitta still säkert i 10 timmar. Men jag vill inte, jag vill att hon ska få vara den femåring hon faktist är och leka.

• caliningrad
    Triple Trouble skrev 2011-09-23 07:40:07 följande:
    Min dotter kan uppföra sig, hon kan läsa böcker, både små och stora bokstäver, räkna, tänka logiskt. Sitta still säkert i 10 timmar. Men jag vill inte, jag vill att hon ska få vara den femåring hon faktist är och leka.
    da sa.

Undrar  varfor det finns en forskoleklass overhuvudtaget om barnen kan redan det som ingar i forskoleklassens laroplan (eller t o m ettans laroplan)?

Undrar ocksa varfor forskoleklasserna inte innehaller nagra bankar utan barnen ar tvungna att sitta pa golvet ?!?

Det gar faktiskt mycket battre att studera nar man sitter pa en stol bakom ett bord.  Ar man ocksa tvungen att ata pa golvet i forskoleklassen ?!?

Som svensk skattebetalare har man faktiskt ratt att undra: vad har man forskoleklassen till ? ? ?
  • Impega
    Triple Trouble skrev 2011-09-23 07:16:56 följande:
    Här sitter dom absolut inte vid nån skolbänk, finns inte ens skolbänkar i lokalen.
Svar på tråden Förskoleklass, hur många timmar per vecka?