• lilaemma

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Emiliah skrev 2012-11-09 21:29:03 följande:
    Tack alla vilket test är bäst? Jag tänkte testa ett till så jag är riktigt säker
    Du behöver inte nått mer test. Du är gravid. Men vill du så skulle jag rekommendera CB med veckoindikator. Då får du det skriftligt också!
  • lilaemma
    smurf52 skrev 2012-11-15 11:26:03 följande:
    Jag har tidigare köpt testlagrets 25 mIU/ml. Testade nu en annan sort som var 10mIU/ml och får supersvaga plus. Undrar därför om det är lättare att få spökstreck på känsliga test?

Fråga nr 2 är vilken dag som räknas som BIM, är det dag 28 i föregående cykel eller är det dag 29? Hade senaste mensen första blödningsdag 19 oktober... Översta testet är från igår kväll och det undre är från nyss..

Skulle vilja åka in och köpa ett bättre test men är hemma med sjukt barn. Blir först på lördag jag kan ta mig till ett apotek.

Hoppas så innerligt på att detta inte är ett spökstreck. Vi har försökt med syskonverkstad i över 2 år...
    Strecken syns något tydligare i verkligheten än i kameran..

Vilken dag som räknas som BIM beror ju på hur lång cykel du vanligtvis har.
    Håller tummarna för att det verkligen är något och att det blir starkare. Att vänta till på lördag med att testa kan kännas som en evighet, men om du inte fått tydligt plus på 10mul tester ännu så lär inte de dyrare testerna visa nått tidigare än så heller...
  • lilaemma
    Karolina1982 skrev 2012-11-15 16:27:04 följande:
    Jag fick positivt test i söndags. Jag tog ett nytt idag ett digitalt som visade gravid +3? Jag förstår inte för jag blev ju gravid för 2,5 veckor sedan. Jag kände av ägglossningen natten mellan lördag och söndag för 2,5 veckor sedan. Kan någon förklara detta? Jag kan inte vara längre gången än vad jag är..
    Nummer ett: Det är ju ingen större skillnad på 2,5 veckor och 3 veckor.
    Nummer två: Att känna av ägglossning är ingen säker metod för att veta när ägglossningen var.
    Nummer tre: Inget test kan säga med 100% säkerhet hur långt gången man är. Individuella variationer är ju fortfarande stora.

Alltså: Med största sannolikhet är det helt normalt. Du är gravid. Försök koppla av! Det hade varit värre om den visat ej gravid.

Sen finns det ju möjligheten att det är mer än en, eller en "gravidcysta" eller vad det nu heter, eller ett X, men risken är så liten att du inte behöver oroa dig om det inte är så att du har fruktansvärt ont i magen eller blöder...
  • lilaemma
    beautiful disaster skrev 2012-11-15 16:27:05 följande:
    BIM-3, någon fler som ser?!

Grattis
  • lilaemma
    Petra 334 skrev 2012-11-15 17:03:47 följande:
    Vill bara påpeka att hcg ökar saltare vid utomkveds inte fortare. Däremot vid Mika stiger det kraftigt.
    Å andra sidan är karolinas test inte så jättefel, några dagar hit och dit behöver inte betyda mycket skillnad på testet. Tror absolut inte det är något du behöver oroa dig för Karolina1982 :)
    Det kan vara vilket som. Man kan få både plus och minus på test vid utomkveds...

Men som sagt att det diffar på några dagar är ju alldeles normalt!
  • lilaemma
    LillaPyret skrev 2012-11-16 10:04:27 följande:

Jag behöver lite hjälp! Jag fick för mig (en timme efter jag varit på toa) att jag skulle ta ett ÄL-test och ett grav-test! Fråga mig inte varför men detta resultat fick jag! Varför blev det bättre än de jag tog imorse?

Äl-testet och gravtestet har inte rört vid varandra va?
    Sohvi skrev 2012-11-16 10:26:52 följande:
    Behöver lite hjälp :)  Samma test, BIM på måndag. Men kunde f*n inte hålla mig för att testa..

Grattis!

• lilaemma
    SandraS01 skrev 2012-11-16 16:26:52 följande:

Hej. Skulle haft mens idag men tog ett test utifall. Är det bara jag som ser eller ser nån annan det också? Glad som sjutton skuttar jag iväg och hämtar ett clearblue digital som visade inte gravid! Är jag gravid eller är jag inte det? :/ Ville inte säga nånting till sambon än, vill inte ge falska förhoppningar när det digitala som är jättepålitligt visade inte gravid :(
    Förlåt för suddig bild, min kamera är inte att leka med.  

Tog du med samma urin eller kissade du igen?
  • lilaemma
    Uet skrev 2013-02-02 08:55:47 följande:
    Får nog ta och köpa ett gravtest men vill se om någon här inne ville komma med några synpunkter.

Hade oskyddat samlag på kvällen den 22 jan och morgonen den 23 jan så fick jag plus på CB digitalt ÄL test.
    Testade efter några dagar igen för att se om det är gamla grav hormoner som ligger kvar då jag har en liten kille hemma på  2,5 mån, men då blev det negativt.
    Sen nu på morgonen fick jag för mig att testa igen och får då återigen positivt.

Vad i tusan betyder detta?

Känner mig helt idiotiskt som frågar, men blir lite ställd av detta.

Vi planerar inte ett till barn, men tog egentligen det första äl testet då jag kom på att jag hade kvar sen innan min graviditet och ville lugna nerverna eftersom vi glömde kondomen (var första gången vi hade sex efter förlossningen) ville se så jag iaf inte hade äl då min mens inte kommit tillbaka än men det blev då som sagt pos.

Äl-test funkar oftast inte så bra när man nyss fått barn. Sannolikheten att du ska ha blivit gravid på detta samlag om du inte fått tillbaka mensen och helammar (på babyns signaler och det aldrig går mer än 4h mellan amningarna) är ungefär lika stor som att bli gravid trots minpiller...

Testa dig med gravtest 19 dagar efter oskyddade samlaget för att vara säker, men det kan ta flera år innan man börjar få ägglossning igen efter förlossning... även om det händer att folk blir gravida redan efter ett par månader, men det är väldigt ovanligt. 
  • lilaemma
    sabiina skrev 2013-02-02 11:06:38 följande:
    Bara för mig att inse att mensen hoppade över januari månad. Vad beror det på egentligen?

Ska köpa hem äl tester nu för att inte missa äl. Vilken dag tycker ni ja ska börja testa med dem? Är på BIM +5 nu.
    Oftast på att man inte haft någon äl den månaden. De flesta har minst en cykel utan äl per år. Ibland flera. Fast det betyder inte alltid att mensen uteblir. Hoppa runt och bete sig konstigt gör den gärna när man vill eller är nervös för att bli gravid.
  • lilaemma
    puckojag skrev 2013-02-02 21:20:40 följande:
    ÄL + 2 idag.. tiden går segt Känner ingenting alls. Inga stick, ingen värk, inget! 
    Då ligger vi nog lika du och jag... Eller så är jag på äl+8 men det tror jag inte på...
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester