Niicesara skrev 2012-08-03 10:38:57 följande:
Behöver tips!
Ska till Ullared på söndag och handla en massa smått och gott till bebisen, men vad behöver man?
Allt från babygym till nappflaskor.
Ni som handlat på Ullared, vet Ni vad babygym och babysitter kostar? Och om Ni handlat där, vad kostade hela kalaset och fick Ni mycket för pengarna? :)
jag missade både babygym och babysitter tyvärr... kläder tyckte jag det var lite surt med... det var så tydligt könsrelaterat. När jag väntade sonen fanns det massor med enkla bodies och byxor i typ gult, ljusgrönt och mer neutrala färger... nu var det bara beige eller rosa liksom *S* Men det finns blått/grönt också men de är på olika ställen i butiken, förr låg alla babykläder i alla färger liksom samlade, nu är det delat på pojk och flick.
Jag köpte lakan till spjälsängen och det var nedsatt pris på just det setet jag köpte, tror det kostade 49 men brukade kosta 69, plastad frotté köpte jag, det fanns lösa bitar utan förpackning som kostade 39 kr st mot de i förpackning (som visserligen var större men onödigt stora) för 59.
Underlakan med resår för 39
Bärsele 299
Åkpåse till vagnen 299
Skötväska 229
allt som allt betalade vi 3600 men då köpte vi 2-3 plagg till oss själva också.
Fick 3-4 pyamasar
7 bodies
6 byxor
4 strumpor
2 underbyxor
1 fleeceoverall
1 mössa
1 startpaket med några bodies och byxor o sånt
plus några saker som jag säkert glömt
Det finns en bra lista i någon föräldratidning på vad man behöver som jag har försökt följa lite.
Jag har köpt extremt lite i storlek 50/56 för det växer de snabbt ur, startpaketet och en body och en byxa tog jag i minsta storlek, sen resten i 62.
listan har jag tyvärr inte här men det var inte helt olikt min inköptslista ovan
Vi köpte bara ett påslakanset och det känner jag nu att vi hade behövt ett till, två underlakan köpte jag men sånt beror ju också på om man har tvättmaskin hemma eller inte.
Måste man boka tid i tvättstuga för att tvätta tycker jag att man kan vräka på lite till vad gällande kläder och sängkläder för man kan få byta kläder 3-4 ggr en del dagar och lakan kanske två dagar i rad och kan man då inte tvätta direkt så står man ju snart där utan grejer liksom,
Nappflaskor köper jag inga än på länge. Om du ska amma behöver du ju dem inte och även om du tänkt pumpa ur så ska man inte använda vilken nappflaska som helst då (om man tänker varva med amning) då ska man ha amningskopp (finns på apoteket) eller en särskild napp på nappflaskan och den tror jag inte finns på Ullared.
Jag kommer köpa två nappflaskor och en förpackning ersättning att ha med till BB med tanke på att jag inte fixade amningen sist. Om du har planen att inte amma så föreslår jag MINST 4 nappflaskor.
Jag gjorde ju alltid minst 4 flaskor åt gången och kylde av i kylen för 2 gick ju på natten oftast och det var skönt att slippa göra då, sen en tidigt på morgonen och då gick det ju 4 (för den första gick ju direkt när man gjorde den)