Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

telgebo skrev 2012-08-02 17:41:47 följande:
    Nu missförstår jag säkert man kan bli gravid vid två olika tillfällen i en cykel med tvillingar? Det låter väldigt konstigt må jag säga för när en graviditet påbörjas så stängs ju den möjligheten av vad jag förstått.
    det är fullt möjligt....OVANLIGT men möjligt..Min moster blev det, hade ju varit extra spännande om det varit två olika fäder hehehe..

Men jag hade den fullständiga rapporten kring detta förut men den är på dryga 160 sidor engelskt medicinskt språk och gav mig så många gråa hår att jag mådde illa så jag föredrog den förkortade svenska versionen

Det handlar ju också om hormoner så vitt jag förstod (min medicinska engelska är dock begränsas) om man har ett lågt hormonpåslag så uppfattar kroppen inte att den ska avbryta ägglossning, sen är det ju så att folliklarna redan är klara men de har kanske inte lossat samtidigt...det var minst sagt svårbegripligt men att det förekommer vet jag och det finns fler rapporter som hävdar det, men det är INTE vanligt

• slemtorsk i din bralla
    telgebo skrev 2012-08-02 17:58:10 följande:
    Slemmis du har mail och jag håller med okunniga är inte roligt.

Låter ju helt knas detta med två ÄL jisses ha ha. 2 pappor ja du.
    något mer jag läste i en annan undersökning som då motsäger denna om ägglossning 2 ggr/månad är att hormonstegringen som sker före ägglossning, alltså den som man ser på ägglossningstester, kan ske flera gånger i en cykel...alltså utan att det är ägglossning kan man alltså få positivt utslag på ägglossningstest mer än vid ett tillfälle/månad...vilket ju genast gör saker och ting intressanta eftersom det är flera här i tråden som förvånat visat upp positiva ÄL-tester några dagar efter att de redan haft ÄL......

DET hade jag faktiskt inte en aning om... man lär en rad var dag...
  • slemtorsk i din bralla
    telgebo skrev 2012-08-03 10:13:28 följande:

Jag har hört att snittiden är 7 månader.
    75% av alla par har blivit gravida inom 7 månader så att det skulle i snitt ta 9 månader är nog ganska rätt.
  • slemtorsk i din bralla
    telgebo skrev 2012-08-03 10:18:12 följande:

Ok då. För mig tar det betydligt längre tid
    mig också.. men det är ju ett SNITT... för att få fram ett genomsnitt så måste det ju finnas par/personer som det tar betyyydligt längre tid för likväl som det tar kortare tid för. Jag är inte så duktig på matte men att räkna genomsnitt kan jag- dock tycker jag det är lite missvisande att använda sig av "snittet" det kan vara en hjälp när folk tycker att det tar lååång tid att bli gravid för att de inte lyckas på fjärde försöket men det sätter också en fruktansvärd press på dem/oss som det tar längre tid för.

För att få en utredning inom landstinget krävs ju att man försökt aktivt i minst ett år vilket egentligen borde vara ett bättre riktmärke då det är längre än genomsnittet och genomsnittet dras ju ner radikalt av dem som lyckas på första försöket liksom.
  • slemtorsk i din bralla
    MrsC74 skrev 2012-08-03 10:25:48 följande:
    Ja för oss tog det 4 år och några IVF försök så jag hamna direkt inte i snittet ;)
    nää.. inte jag heller.. förra gången 3 år, denna gången ganska exakt ett år men då var det ju 2 IVF-försök eftersom vi räknades direkt som "barnlösa pga ryggmärgsskadan".....

SÅ det är väl vi som drar upp snittet då
  • slemtorsk i din bralla
    telgebo skrev 2012-08-03 10:30:37 följande:
    Är man 35 eller äldre har man rätt att söka hjälp eftrr 6 månader.
    i de flesta landsting..... har hört att det är något landsting som har ett år oavsett ålder och någonstans så får man vänta 2 år om man är yngre än 25. Underligt med så olika gränser kring utredningar och IVF

Vi fick ju utredning direkt, tog ut spiralen 15 april och var på Sahlgrenska 5 maj.
  • slemtorsk i din bralla
    lilaemma skrev 2012-08-03 10:31:27 följande:
    Apropå statistik:

De flesta människor har fler ben än genomsnittet.
    haha... den var bra... ja statistik ska man ta med en nypa salt. Men jag älskar tabeller och att tolka statistik. Det är ju något man får lära sig när man pluggar på Universitetet också och ska skriva uppsats, riktigt roligt att se hur man kan vända i stort sett ALL statistik att bli exakt vad man vill ha den till.
  • slemtorsk i din bralla
    Niicesara skrev 2012-08-03 10:38:57 följande:
    Behöver tips!

Ska till Ullared på söndag och handla en massa smått och gott till bebisen, men vad behöver man?
    Allt från babygym till nappflaskor.
    Ni som handlat på Ullared, vet Ni vad babygym och babysitter kostar? Och om Ni handlat där, vad kostade hela kalaset och fick Ni mycket för pengarna? :)
    jag missade både babygym och babysitter tyvärr... kläder tyckte jag det var lite surt med... det var så tydligt könsrelaterat. När jag väntade sonen fanns det massor med enkla bodies och byxor i typ gult, ljusgrönt och mer neutrala färger... nu var det bara beige eller rosa liksom *S* Men det finns blått/grönt också men de är på olika ställen i butiken, förr låg alla babykläder i alla färger liksom samlade, nu är det delat på pojk och flick.

Jag köpte lakan till spjälsängen och det var nedsatt pris på just det setet jag köpte, tror det kostade 49 men brukade kosta 69, plastad frotté köpte jag, det fanns lösa bitar utan förpackning som kostade 39 kr st mot de i förpackning (som visserligen var större men onödigt stora) för 59.
    Underlakan med resår för 39

Bärsele 299
    Åkpåse till vagnen 299
    Skötväska 229

allt som allt betalade vi 3600 men då köpte vi 2-3 plagg till oss själva också.

Fick 3-4 pyamasar
    7 bodies
    6 byxor
    4 strumpor
    2 underbyxor
    1 fleeceoverall
    1 mössa
    1 startpaket med några bodies och byxor o sånt

plus några saker som jag säkert glömt

Det finns en bra lista i någon föräldratidning på vad man behöver som jag har försökt följa lite.
    Jag har köpt extremt lite i storlek 50/56 för det växer de snabbt ur, startpaketet och en body och en byxa tog jag i minsta storlek, sen resten i 62.

listan har jag tyvärr inte här men det var inte helt olikt min inköptslista ovan

Vi köpte bara ett påslakanset och det känner jag nu att vi hade behövt ett till, två underlakan köpte jag men sånt beror ju också på om man har tvättmaskin hemma eller inte.
    Måste man boka tid i tvättstuga för att tvätta tycker jag att man kan vräka på lite till vad gällande kläder och sängkläder för man kan få byta kläder 3-4 ggr en del dagar och lakan kanske två dagar i rad och kan man då inte tvätta direkt så står man ju snart där utan grejer liksom,

Nappflaskor köper jag inga än på länge. Om du ska amma behöver du ju dem inte och även om du tänkt pumpa ur så ska man inte använda vilken nappflaska som helst då (om man tänker varva med amning) då ska man ha amningskopp (finns på apoteket) eller en särskild napp på nappflaskan och den tror jag inte finns på Ullared.
    Jag kommer köpa två nappflaskor och en förpackning ersättning att ha med till BB med tanke på att jag inte fixade amningen sist. Om du har planen att inte amma så föreslår jag MINST 4 nappflaskor.

Jag gjorde ju alltid minst 4 flaskor åt gången och kylde av i kylen för 2 gick ju på natten oftast och det var skönt att slippa göra då, sen en tidigt på morgonen och då gick det ju 4 (för den första gick ju direkt när man gjorde den)
  • slemtorsk i din bralla
    telgebo skrev 2012-08-03 10:44:50 följande:

Ingen aning aldrig varit där, nmen kolla på inhandla under gravid vad som behövs där finns många som har listor.

Ja jag fick hjälp när jag hade försökt i 7 månader. Privat iofs.
    privat kan du gå utan att ha försökt överhuvudtaget så det går inte att jämföra.
  • slemtorsk i din bralla
    Helenmedh skrev 2012-08-03 11:01:44 följande:
    SOm ett läkarbesök. Jag går gratis för jag har frikort. Maken betalar 300 per gång
    läkarbesök kostar ju 100 kr /gång så det  är lite dyrare då antar jag. Vi gick ju på landstinget och betalade bara 100 kr när det inte var provtagning för då var det 50 kr bara
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester