• puss02

plugga när man har barn?

Jag läser grundlärarprogramet som är 4 år långt. Vill ju som sagt ha mitt första barn så fort som möjligt men undrar om något vet hur bra det funkar när man studerar och har barn på samma gång?
    Började nu under höstterminen och skulle gärna vilja föda mitt fösta nästa år. Men har då 3 år kvar av min utbildning.

• Svar på tråden plugga när man har barn?
  • skånegås

Har man en bra pappa till barnet är det inga problem. Man får ju göra studieuppehåll ett år om man vill och kan då vara föräldraledig. Blir barnet sjukt då du pluggar kan ju pappan VAB:a det har han ju rätt till och får dessutom betalt för det

Men man behöver betrakta studierna som ett arbete. Heltidsstudier= 8 timmars arbete 5 dagar i veckan! Lägg till ev restidtill praktik o likn... Arbetar pappan dessutom heltid borde du ju kunna få en  normal semester varje sommar

Lycka till!

• MintMint
    Issa79 skrev 2011-09-15 13:12:56 följande:
    Fungerar väl o ha dem på dagis under ett par somrar om pappan inte är hemma o har semester? Här är dottern hemma med  sin pappa i 5 v över sommaren o sen är det dagis som gäller o det har fungerat ypperligt. Handlar mer om att vara närvarande på sin lediga tid o verkligen umgås.
    Klart det fungerar. Men är det verkligen det man vill för sina barn? Att de ska spendera varenda sommar under flera års tid på dagis? Eller bara vara lediga med den andra föräldern? Jag som förälder vill i alla fall gärna vara ledig tillsammans med mitt barn under sommaren.
  • Issa79
    MintMint skrev 2011-09-15 13:47:20 följande:
    Klart det fungerar. Men är det verkligen det man vill för sina barn? Att de ska spendera varenda sommar under flera års tid på dagis? Eller bara vara lediga med den andra föräldern? Jag som förälder vill i alla fall gärna vara ledig tillsammans med mitt barn under sommaren.
    Men du som lärare är ganska privilegierad gällande sånt.  
  • MintMint
    Issa79 skrev 2011-09-15 13:58:54 följande:
    Men du som lärare är ganska privilegierad gällande sånt.  
    Jaså? Jag trodde alla som jobbar har rätt till semester under sommaren?Flört  Som student är det inte helt ovanligt att man i princip aldrig är ledig. Eftersom man kanske måste jobba hela sommaren, för att det ska gå ihop ekonomiskt.
  • mamma till L

hejsan, jag pluggade oxå till lärare när jag blev gravid.. hade gått ungefär 1 år när jag fick barn, och det gick jättebra. nu var jag 25 år när jag blev gravid och hade jobbat innan och därför hade en ok sgi.. hade jag inte haft det hade vi kanske resonerat annorlunda. (var inte planerat) men om ekonomin inte är ett problem så ska du inte se studierna som ett problem.. iaf enligt mig. 
    Det gäller bara att ha disciplin och verkligen tokplugga de timmar man har barnet på förskolan, vi har inte behövt ha vårt barn på förskolan på heltid, förutom enstaka dagar, men iaf där jag gick lärarutbildningen så var det sällan vi hade heldagar i skolan, och det var nästan alltid nån dag i veckan som var egenstudier. 

Men när jag var 19 år så fanns inte barn i mina tankar ens.. och det är jag glad för :) jag han bo utomlands ett år och vara backpacker i thailand några månader, det är svårare att göra sådant när man har ett litet barn.. men det är inte säkert att det är viktigt för dig som det var för mig Cool   jag tror inte att man ska ha för bråttom att skaffa barn, det är ett större ansvar än vad många tror och det är viktigt att leka av sig innan och bli vuxen på riktigt..

lycka till med vad du än väljer

• Tow2Mater
    MintMint skrev 2011-09-15 16:40:16 följande:
    Jaså? Jag trodde alla som jobbar har rätt till semester under sommaren?
    Många som inte har fast anställning, som jobbar timmar, etc har ingen rätt till semester under sommaren.
  • MintMint
    Tow2Mater skrev 2011-09-15 17:28:52 följande:
    Många som inte har fast anställning, som jobbar timmar, etc har ingen rätt till semester under sommaren.
    Fast man får ju sem.ersättning, så visst kan man ta sig lite ledigt under sommaren. Men jag syftade på att det inte är bara lärare som är lediga på sommaren (som skribenten uttryckte sig).
  • Pernilla3

Pluggar heltid med 3 barn: 2,4 och 7 år gamla. Går jättebra men det krävs ordentlig skoldisciplin. Går inte skjuta på något för jag hinner inte sitta så mkt på kvällar och helger. Har dem heltid på skola och dagis, men tiden efter det är tid med barnen och då pluggar jag inte. Undantagsvis för helgen och kvällar innan tenta då.
    Detta är min vidareutbildning, pluggade till sjuksköterska när jag födde mitt första barn. Gick kanon det med =)

• Tvåbarnsmamman81

Kul att läsa hur olika vi studenter med familj har det.

Vi ser det som något väldigt bra att jag studerar just för att jag oftast kan ta alla tandläkaretider, doktortider, utvecklingssamtal, bilprovningen osv eftersom jag är student = mycket "fri"tid som jag pysslar ihop själv så det går ihop.

Jag har läst i 2 år och det går hur bra som helst. Jag får bra betyg, mer tid med barnen, kan oftare vabba (men det förutsätter att maken alltid vabbar om barnen blir sjuka när jag måste vara i skolan som tenta, närträffar osv). Jag studerar distans och det är perfekt för oss.

Jag har dock haft turen med en underbar grupp där vi har förståelse för varandras livssituationer och försöker anpassa oss till alla så långt det går!  

• HZCEk

Funderar liksom ts att skaffa barn under studierna (fast är äldre). Många av er tar upp det där med sommarledighetens att vara eller icke vara. I en annan tråd såg jag att man tog ut föräldraledighet under sommaren= kunde vara ledig. Varför verkar inte det vara ett alternativ för er i den här tråden?

Jag kommer som mest ha ett år kvar på min utbildning när det är dags och vill gärna ha barn innan jag ska ut i arbetslivet. Resonerar som så att jag kommer komma efter om jag är föräldraledig direkt efter examen. Plus att jag (och maken) väldigt gärna vill ha barn och jag inte har något emot ett studieuppehåll heller.

• Pernilla3

Jag jobbade förvisso under sommarledigheten med mitt första barn men å andra sidan så kunde jag styra mer över min tid resten av året, då hade min dotter sin pappa som var hemma på heltid (föräldrarledig) plus jag som kunde ha mkt hemmastudier under vissa perioder. Det blev mer tid över till henne sammanlagt.

Nu får jag min vidareutbildning betald och då har jag förhandlat mig till 4 veckor s semester på sommaren. Men å andra sidan så kräver denna utbildningen mer av mig och jag måste vara i skolan ganska mkt. Men jag tycker inte det blir mer än om jag skulle jobba heltid. Snarare lite mindre istället.

• Tvåbarnsmamman81
    HZCEk skrev 2011-09-19 11:20:10 följande:
    Funderar liksom ts att skaffa barn under studierna (fast är äldre). Många av er tar upp det där med sommarledighetens att vara eller icke vara. I en annan tråd såg jag att man tog ut föräldraledighet under sommaren= kunde vara ledig. Varför verkar inte det vara ett alternativ för er i den här tråden?

Jag kommer som mest ha ett år kvar på min utbildning när det är dags och vill gärna ha barn innan jag ska ut i arbetslivet. Resonerar som så att jag kommer komma efter om jag är föräldraledig direkt efter examen. Plus att jag (och maken) väldigt gärna vill ha barn och jag inte har något emot ett studieuppehåll heller.

Det har jag gjort och ska även göra nästa år som blir min sista sommar som student
Svar på tråden plugga när man har barn?