• puss02

plugga när man har barn?

Jag läser grundlärarprogramet som är 4 år långt. Vill ju som sagt ha mitt första barn så fort som möjligt men undrar om något vet hur bra det funkar när man studerar och har barn på samma gång?
    Började nu under höstterminen och skulle gärna vilja föda mitt fösta nästa år. Men har då 3 år kvar av min utbildning.

• Svar på tråden plugga när man har barn?
  • SABL

Pluggar heltid och har en två åring, har läst sen han var 1 år.
    Det är ett pussel, när han blir sjuk går det inte alltid för mig att vara hemma, det blir inte så jämnställt för skolarbetet är inte slut bara för att man åker hem, inför tentor sitter iaf jag mer eller mindre dygnet runt.
    Min sambo får bära stora delar av VAB:andet och allt hemma under vissa perioder av skolåret, då det helt enkelt inte går hinna allt samtidigt. Räkna med att dom dagar du är hemma med barnet får 50% gjort om du har tur.

Idag är jag hemma med en snoris, 2 timmar har jag lyckats plugga, resten blir ikväll/natt :(

• SABL

Det jag vill säga är, plugga klart, vänta lite med barn så du kan få ut det du vill av studierna och sen kunna njuta av en vettig inkomst då du har barn, kunna vara föräldraledig längre och ja. Helt enkelt ge var sak sin tid :)

• puss02
    SABL skrev 2011-09-14 14:45:15 följande:
    Pluggar heltid och har en två åring, har läst sen han var 1 år.
    Det är ett pussel, när han blir sjuk går det inte alltid för mig att vara hemma, det blir inte så jämnställt för skolarbetet är inte slut bara för att man åker hem, inför tentor sitter iaf jag mer eller mindre dygnet runt.
    Min sambo får bära stora delar av VAB:andet och allt hemma under vissa perioder av skolåret, då det helt enkelt inte går hinna allt samtidigt. Räkna med att dom dagar du är hemma med barnet får 50% gjort om du har tur.

Idag är jag hemma med en snoris, 2 timmar har jag lyckats plugga, resten blir ikväll/natt :(
    Jag har förstått att det kommer va en hel del planering för att få ihop allting, men känns som att det kommer fungera. Jag är vaken länge på nätterna nu och pluggar så det kommer jag nog klara utan problem.
  • emi
    puss02 skrev 2011-09-14 14:31:31 följande:
    Jag har jobbat sen jag var 13 år och har en pojkvän som jobbar heltid.
    Var det svårt att ta upp studierna igen efter uppehållet?
    Jag tyckte inte att det var svårt att ta upp studierna igen, jag hade 2,5 år kvar när jag kom tillbaka från mammaledigheten. Jag var väldigt fokuserad och gick ut med väldigt bra betyg. Jag bör kanske tillägga att jag studerade till barnmorska så av de åren gjorde jag praktik lite mer än 1 år.
  • SABL
    puss02 skrev 2011-09-14 14:48:18 följande:
    Jag har förstått att det kommer va en hel del planering för att få ihop allting, men känns som att det kommer fungera. Jag är vaken länge på nätterna nu och pluggar så det kommer jag nog klara utan problem.
    Jo, men räkna då med att du troligtvis är slutkörd pga en bebis som skrikit, ätit eller bara behövt vara nära hela dagen. Att ha barn är mer än ett heltidsjobb.
    Jag jobbade heltid och plugade heltid för 4 år sen, det var piece of cake om man jämför med att lyckas plugga och ta hand om en sjuk tvååring :)

Du klarar det säkert, men jag tror, nej jag vet att man kan göra det lättare eller svårare för sig.
  • puss02
    SABL skrev 2011-09-14 14:58:04 följande:
    Jo, men räkna då med att du troligtvis är slutkörd pga en bebis som skrikit, ätit eller bara behövt vara nära hela dagen. Att ha barn är mer än ett heltidsjobb.
    Jag jobbade heltid och plugade heltid för 4 år sen, det var piece of cake om man jämför med att lyckas plugga och ta hand om en sjuk tvååring :)

Du klarar det säkert, men jag tror, nej jag vet att man kan göra det lättare eller svårare för sig.
    ska tänka på det du skriver Glad tack för hjälpen!
  • Tow2Mater
    SABL skrev 2011-09-14 14:58:04 följande:
    Och inte bara hela dagen, utan det kan också vara en stor del av natten om man har otur.
  • Tuffen

Men du är ju  bara 19 år? Du hinner! 

• MintMint

Många andra har skrivit så bra redan, så jag ville bara tillägga en sak. Har du funderat på hur du ska lösa alla somrar under studietiden? För som student så har man ju oftast ingen möjlighet att "bara vara ledig" på sommaren, vilken kanske kommer att innebära att man har ett barn som inte heller får vara ledig så mycket. Jag gick lärarprogrammet innan jag skaffade barn, och jag skulle inte vilja göra tvärtom. Jag läste på universitetet i fem år, och jobbade varje sommar under den tiden. Hade vi haft barn redan då, så hade jag inte träffat mina barn lika mycket som jag har kunnat gjort nu (eftersom jag numera är ledig alla lov etc.).

• Issa79
    MintMint skrev 2011-09-14 20:30:14 följande:
    Många andra har skrivit så bra redan, så jag ville bara tillägga en sak. Har du funderat på hur du ska lösa alla somrar under studietiden? För som student så har man ju oftast ingen möjlighet att "bara vara ledig" på sommaren, vilken kanske kommer att innebära att man har ett barn som inte heller får vara ledig så mycket. Jag gick lärarprogrammet innan jag skaffade barn, och jag skulle inte vilja göra tvärtom. Jag läste på universitetet i fem år, och jobbade varje sommar under den tiden. Hade vi haft barn redan då, så hade jag inte träffat mina barn lika mycket som jag har kunnat gjort nu (eftersom jag numera är ledig alla lov etc.).
    Fungerar väl o ha dem på dagis under ett par somrar om pappan inte är hemma o har semester? Här är dottern hemma med  sin pappa i 5 v över sommaren o sen är det dagis som gäller o det har fungerat ypperligt. Handlar mer om att vara närvarande på sin lediga tid o verkligen umgås.
Svar på tråden plugga när man har barn?