Inlägg från: MintMint |Visa alla inlägg
  • MintMint

plugga när man har barn?

Många andra har skrivit så bra redan, så jag ville bara tillägga en sak. Har du funderat på hur du ska lösa alla somrar under studietiden? För som student så har man ju oftast ingen möjlighet att "bara vara ledig" på sommaren, vilken kanske kommer att innebära att man har ett barn som inte heller får vara ledig så mycket. Jag gick lärarprogrammet innan jag skaffade barn, och jag skulle inte vilja göra tvärtom. Jag läste på universitetet i fem år, och jobbade varje sommar under den tiden. Hade vi haft barn redan då, så hade jag inte träffat mina barn lika mycket som jag har kunnat gjort nu (eftersom jag numera är ledig alla lov etc.).

• MintMint
    Issa79 skrev 2011-09-15 13:12:56 följande:
    Fungerar väl o ha dem på dagis under ett par somrar om pappan inte är hemma o har semester? Här är dottern hemma med  sin pappa i 5 v över sommaren o sen är det dagis som gäller o det har fungerat ypperligt. Handlar mer om att vara närvarande på sin lediga tid o verkligen umgås.
    Klart det fungerar. Men är det verkligen det man vill för sina barn? Att de ska spendera varenda sommar under flera års tid på dagis? Eller bara vara lediga med den andra föräldern? Jag som förälder vill i alla fall gärna vara ledig tillsammans med mitt barn under sommaren.
  • MintMint
    Issa79 skrev 2011-09-15 13:58:54 följande:
    Men du som lärare är ganska privilegierad gällande sånt.  
    Jaså? Jag trodde alla som jobbar har rätt till semester under sommaren?Flört  Som student är det inte helt ovanligt att man i princip aldrig är ledig. Eftersom man kanske måste jobba hela sommaren, för att det ska gå ihop ekonomiskt.
  • MintMint
    Tow2Mater skrev 2011-09-15 17:28:52 följande:
    Många som inte har fast anställning, som jobbar timmar, etc har ingen rätt till semester under sommaren.
    Fast man får ju sem.ersättning, så visst kan man ta sig lite ledigt under sommaren. Men jag syftade på att det inte är bara lärare som är lediga på sommaren (som skribenten uttryckte sig).
Svar på tråden plugga när man har barn?