• puss02

plugga när man har barn?

Jag läser grundlärarprogramet som är 4 år långt. Vill ju som sagt ha mitt första barn så fort som möjligt men undrar om något vet hur bra det funkar när man studerar och har barn på samma gång?
    Började nu under höstterminen och skulle gärna vilja föda mitt fösta nästa år. Men har då 3 år kvar av min utbildning.

• Svar på tråden plugga när man har barn?
  • Tuffen

Om du inte är alltför gammal (35 plus) så rekommenderar jag att först läsa färdigt och sedan skaffa barn. Bättre föräldrapenning, ett helt annat fokus osv.

• puss02
    Tuffen skrev 2011-09-14 13:10:21 följande:
    Om du inte är alltför gammal (35 plus) så rekommenderar jag att först läsa färdigt och sedan skaffa barn. Bättre föräldrapenning, ett helt annat fokus osv.
    är 19 så de är ett tag kvar till 35
  • NannaLi

Det fungerar jättebra att plugga och ha barn. Distans är dock en fördel.

• puss02

studerar tyvärr inte på distans. Men dom dagar jag har lektioner är det under 2 timmar. Så sammanlagt går jag i skolan max 10 timmar i veckan

• NannaLi

Du kan byta till distans, välj bara en distanskurs istället för på campus.  

• puss02

Får göra de om jag nu blir gravid undertiden jag pluggar.

• Kermit

Rekomenderar också distans! Fungerar alldeles utmärkt här. Om du planerar att bli gravid kan det vara en fördel att byta till distans program redan nu så du har bra kontakt med dina kurskompisar när barnet kommer. Så behöver inte allt vara nytt på samma gång tänkte jag.En annan sak som kan vara bra att tänka på är att det är ett plus om mannen ifråga är lite flexibel med sina tider. Av egen erfarenhet vet jag att jag måste göra en del på dagen och inte bara kan sitta på kvällarna, då är jag som en ofokuserad zombie. Sen finns ju såklart förskolan också men man kanske inte vill habarnet där heltid från början.
    Lycka till!

• puss02
    Kermit skrev 2011-09-14 13:27:16 följande:
    Rekomenderar också distans! Fungerar alldeles utmärkt här. Om du planerar att bli gravid kan det vara en fördel att byta till distans program redan nu så du har bra kontakt med dina kurskompisar när barnet kommer. Så behöver inte allt vara nytt på samma gång tänkte jag.En annan sak som kan vara bra att tänka på är att det är ett plus om mannen ifråga är lite flexibel med sina tider. Av egen erfarenhet vet jag att jag måste göra en del på dagen och inte bara kan sitta på kvällarna, då är jag som en ofokuserad zombie. Sen finns ju såklart förskolan också men man kanske inte vill habarnet där heltid från början.
    Lycka till!
    Jag vill gärna bli gravid, men han säger att han inte riktigt vet.
    Dessvärre är han inte flexibel nu, men kanske kan bli det om ett barn blir aktuellt.
    Tack!
  • mammis12

du e 19år....du hinner att vänta lite. skaffa lite erfarenhet först och bli mer mogen och det är bättre att bli gravid på slutet av utbildningen  istället i  början. det med skilland om du vill ha mer än ett barn och tät mella barnen. då blir det längre upphåll på studierna. då kan det ta ca 6år innen du är färdigutbildad.

• puss02
    mammis12 skrev 2011-09-14 13:32:31 följande:
    du e 19år....du hinner att vänta lite. skaffa lite erfarenhet först och bli mer mogen och det är bättre att bli gravid på slutet av utbildningen  istället i  början. det med skilland om du vill ha mer än ett barn och tät mella barnen. då blir det längre upphåll på studierna. då kan det ta ca 6år innen du är färdigutbildad.
    Hinner vänta gör jag verkligen, men jag vet inte om jag vill vänta så länge innan. Skulle nog klara av både studierna och att vara gravid.
Svar på tråden plugga när man har barn?