Inlägg från: puss02 |Visa alla inlägg
  • puss02

plugga när man har barn?

Jag läser grundlärarprogramet som är 4 år långt. Vill ju som sagt ha mitt första barn så fort som möjligt men undrar om något vet hur bra det funkar när man studerar och har barn på samma gång?
    Började nu under höstterminen och skulle gärna vilja föda mitt fösta nästa år. Men har då 3 år kvar av min utbildning.

• Svar på tråden plugga när man har barn?
  • puss02
    Tuffen skrev 2011-09-14 13:10:21 följande:
    Om du inte är alltför gammal (35 plus) så rekommenderar jag att först läsa färdigt och sedan skaffa barn. Bättre föräldrapenning, ett helt annat fokus osv.
    är 19 så de är ett tag kvar till 35
  • puss02

studerar tyvärr inte på distans. Men dom dagar jag har lektioner är det under 2 timmar. Så sammanlagt går jag i skolan max 10 timmar i veckan

• puss02

Får göra de om jag nu blir gravid undertiden jag pluggar.

• puss02
    Kermit skrev 2011-09-14 13:27:16 följande:
    Rekomenderar också distans! Fungerar alldeles utmärkt här. Om du planerar att bli gravid kan det vara en fördel att byta till distans program redan nu så du har bra kontakt med dina kurskompisar när barnet kommer. Så behöver inte allt vara nytt på samma gång tänkte jag.En annan sak som kan vara bra att tänka på är att det är ett plus om mannen ifråga är lite flexibel med sina tider. Av egen erfarenhet vet jag att jag måste göra en del på dagen och inte bara kan sitta på kvällarna, då är jag som en ofokuserad zombie. Sen finns ju såklart förskolan också men man kanske inte vill habarnet där heltid från början.
    Lycka till!
    Jag vill gärna bli gravid, men han säger att han inte riktigt vet.
    Dessvärre är han inte flexibel nu, men kanske kan bli det om ett barn blir aktuellt.
    Tack!
  • puss02
    mammis12 skrev 2011-09-14 13:32:31 följande:
    du e 19år....du hinner att vänta lite. skaffa lite erfarenhet först och bli mer mogen och det är bättre att bli gravid på slutet av utbildningen  istället i  början. det med skilland om du vill ha mer än ett barn och tät mella barnen. då blir det längre upphåll på studierna. då kan det ta ca 6år innen du är färdigutbildad.
    Hinner vänta gör jag verkligen, men jag vet inte om jag vill vänta så länge innan. Skulle nog klara av både studierna och att vara gravid.
  • puss02
    mammis12 skrev 2011-09-14 14:16:40 följande:
    man ska hinna hitta själv oxå....jag var gravid första gången när jag var 21år och då trodde jag att jag var redo för att bli mamma och att jag visste att jag skulle klara det. men sen fick jag missfall och då blev det ingen bebis. det tog två år att få vår son som vi har idag och då vad jag 23år. idag är  glad att jag blev mamma när jag var 23. jag mognade mycket från när jag var 21 till 23. så det e därför som jag rekomenderar att du ska vänta lite och få lite livserfarenhet. du kommer inte att ångra dig.

ps. hur länge har ni varit tillsammans?  
    tack för tipset, lär nog bli så att jag får vänta ett tag innan jag blir gravid.

Lite mer än 1 år. Men han har vetat sen dag 1 att jag vill ha barn rätt tidigt.
  • puss02
    emi skrev 2011-09-14 14:28:52 följande:
    Själva delen att plugga och ha barn funkar alldeles utmärkt. Däremot måste man fundera på om man har råd att både studera och ha barn, om man inte jobbat innan får man får låg föräldrapenning o.s.v. men allt det vet du säkert redan eftersom du bara frågar om delen att plugga och ha barn. Eller du kanske menade hela paketet med ekonomi osv?

För min del tyckte jag det var skönt att vara mammaledig i mitten av studierna men så har jag också en man som tog väldigt stort ansvar för vår son när jag tog upp studierna igen och behövde plugga till tentor, göra praktik osv.
    Jag har jobbat sen jag var 13 år och har en pojkvän som jobbar heltid.
    Var det svårt att ta upp studierna igen efter uppehållet?
  • puss02
    Issa79 skrev 2011-09-14 14:29:27 följande:
    Du har gott om tid på dig att plugga klart, jobba ett år o fortfarande få barn tidigt efter svenska mått mätt.  Njut av tiden o livet innan barn. Studera , res, umgås, mys o bygg upp både hem o liv tillsammans för när barnet väl kommer så är det andra bullar o så kommer det att vara en lång tid  framöver. Tiden innan är faktiskt också värd  att ta vara på även om det ibland är svårt o fokuserar på det när man väldigt gärna vill ha ngt.
    tack för tipset Glad Känns väldigt svårt att fokusera på livet jag har nu när jag så gärna vill ha ett barn.
  • puss02
    Tre solstrålars mamma skrev 2011-09-14 14:31:48 följande:
    Rekommenderar verkligen inte att plugga och ha småbarn. Det blir lite som så att den som pluggar får ta all vab och det går inte sätta sig in i hur jobbigt/tungt det kan vara när inte ännu har barn. Varför den som pluggar oftast får ta vabben är för att man ju endast har en inkomst egentligen då från i ditt exempel din killes sida. Det blir mer ekonomiskt om du är hemma. Likadant är det enklare eftersom den som studerar oftast kan lägga sin tid som den vill. Men visst kanske går att dela väldigt jämlikt men skulle ändå säga att det är riktigt riktigt tufft. Har man äldre barn som kommit igenom de värsta sjukdomsåren och som dessutom klarar sig själva och som kanske vill vara på fritids länge osv...ja då är det en annan sak. Men som sagt. Jag har pluggat och haft småbarn. Jag klarade det men var nära att gå in i väggen. Små barn blir väääldigt mycket sjuka och även jag åkte på allt och lite till. Att försöka plugga ikapp på helger och kvällar är inte lätt när man har en familj. Så näe, jag kan faktiskt inte rekommendera det även om jag klarade mig igenom det. Om du kör din utbildning och blir klar på tre år så är du bara 22 år, vilket fortfarnde är ungt. Jag hade väntat
    tack för tipset! Glad Får se hur det blir med allting!
  • puss02
    Issa79 skrev 2011-09-14 14:37:08 följande:
    Försök o ta ett steg tillbaka o tänk på vad som är bra o hinna med innan. Barn har man ju på livstid o det är egentligen bara en liten tid i livet som man har ensam med sin sambo. Utnyttja den!

Lycka till.
    Tack så jätte mycket Glad
  • puss02
    SABL skrev 2011-09-14 14:45:15 följande:
    Pluggar heltid och har en två åring, har läst sen han var 1 år.
    Det är ett pussel, när han blir sjuk går det inte alltid för mig att vara hemma, det blir inte så jämnställt för skolarbetet är inte slut bara för att man åker hem, inför tentor sitter iaf jag mer eller mindre dygnet runt.
    Min sambo får bära stora delar av VAB:andet och allt hemma under vissa perioder av skolåret, då det helt enkelt inte går hinna allt samtidigt. Räkna med att dom dagar du är hemma med barnet får 50% gjort om du har tur.

Idag är jag hemma med en snoris, 2 timmar har jag lyckats plugga, resten blir ikväll/natt :(
    Jag har förstått att det kommer va en hel del planering för att få ihop allting, men känns som att det kommer fungera. Jag är vaken länge på nätterna nu och pluggar så det kommer jag nog klara utan problem.
  • puss02
    SABL skrev 2011-09-14 14:58:04 följande:
    Jo, men räkna då med att du troligtvis är slutkörd pga en bebis som skrikit, ätit eller bara behövt vara nära hela dagen. Att ha barn är mer än ett heltidsjobb.
    Jag jobbade heltid och plugade heltid för 4 år sen, det var piece of cake om man jämför med att lyckas plugga och ta hand om en sjuk tvååring :)

Du klarar det säkert, men jag tror, nej jag vet att man kan göra det lättare eller svårare för sig.
    ska tänka på det du skriver Glad tack för hjälpen!
Svar på tråden plugga när man har barn?