• vitaminC

ADHD - få donerade ägg?

Jag är en kvinna 25 år som i vuxen ålder fått diagnosen ADHD.

Jag och min kille har så smått börjat diskutera barn (ska inte ha på länge än, men bra att veta var man står osv).
    Då det är fakta att ADHD är ett biologiskt funktionshinder och till mycket hög grad ärftligt, så har vi funderat på alternativ till att skaffa barn den naturliga vägen, då varken han eller jag medvetet vill ta risken att vårt barn ärver min ADHD.

Alternativen som känns aktuella för oss är adoption eller donerade ägg, mest det senare eftersom det känns viktigt för min kille med egna biologiska barn.

Är det någon annan här som fått donerade ägg pga att kvinnan har en ärftlig sjukdom/funktionsnedsättning?

Kan man bli nekad?

Mvh C

• Svar på tråden ADHD - få donerade ägg?
  • vitaminC
    kattenizze skrev 2011-09-11 12:48:53 följande:
    Jag tror att det är mycket svårt att få landstinget att betala för denna behandling eftersom det skulle öppna för att väldigt många kanske vill göra ÄD. Observera att jag inte tar ställning i sakfrågan alls. Jag tror att det som kan godkännas är ärftliga svåra kroniska sjukdomar som cystos fibros, Huntingtons etc. Jag skulle prata med socialstyrelsen, som är de som skickar ut riktlinjerna för vad kliniker ska följa.
    Jag hade vänt mig utomlands, där det går fortare och är billigare. Lycka till!
    Intressant. Kan du (eller någon annan) ge exempel på prisskillnader utomlands jämfört med här i Sverige?

Jag har ju tittat på: www.ivfsverige.se/sida.asp%E5

Där kostar äggdonation inkl en frysåterföring 60 000 kr. Kötiden ska vara 2 år, inte så farligt tycker vi.
  • vitaminC

Hur är det förresten med vård utomlands och bruttolöneavdraget?

• Pyrola

Är man bärare av huntington kan man få hjälp med att få ivf man plockar då bort äggen som är anlagsbärare. Detta står på socialstyrelsens hemsida. Till skillnad från ADHD är det en sjujdom som leder till för tidig död därför tror jag inte du kan fåäd via landstinget. Om du vill ha äd får du nog använda dig av egna pengar och göra det privat.

• vitaminC
    Pyrola skrev 2011-09-11 18:35:18 följande:

Är man bärare av huntington kan man få hjälp med att få ivf man plockar då bort äggen som är anlagsbärare. Detta står på socialstyrelsens hemsida.

Länk??
  • eckin
    vitaminC skrev 2011-09-11 09:53:42 följande:
    Du har helt rätt i att det är skillnad på bör och vilja! Men du, det är också stor skillnad på att tro och att veta. ;)

ADHD är ett rent biologiskt tillstånd. Dvs det är funktionen i komponenter i hjärnan som är påverkad eller nedsatt. Man föds med sin ADHD, det är inget man kan "få" i efterhand. Det växer inte heller bort och försvinner, eller kan botas, utan finns kvar hela livet.

Förut trodde man att miljön och olika faktorer under barndomen och uppväxten spelade stor roll, att ADHD var något som man "fick" av t.ex dålig uppfostran och dylikt, men idag är det en förlegad syn.

Forskarna är överens - ADHD är till 75% ärftligt. Endast 25% andra faktorer påverkar - t.ex rökning eller alkoholintag under graviditeten har visat sig ha viss betydelse, bland annat. Det är idag väldigt få faktorer i miljön som anses ha någon betydelse, men själva grunden föds man som sagt med.

OBS att jag snackar endast ADHD - andra NPF-tillstånd är jag inte i närheten av lika påläst om!

Du säger: "Jag vet inget om detaljerna i de krav de ställer på donatorerna när det gäller ärftliga sjukdomar etc, om npf är något som alls tas upp, och var de i så fall drar gränsen"

Jag säger: Varför svarar du då i tråden? :)

Jag är ute efter fakta - de som har egen erfarenhet eller på annat sätt vet och kan säga säkert. Spekulationer och "jag tror" hit och dit är jag inte hjälpt av, tyvärr.
    Vill du ha fakta i form av ett ja/nej-svar rekommenderar jag dig, som flera andra i tråden, att vända dig till någon av klinikerna som utför behandling med ÄD eller Socialstyrelsen. Jag tror mer på Socialstyrelsen.

Däremot har jag. liksom flera andra i tråden delat med oss av fakta och utifrån dessa fakta kommit med en del mindre säkra uttalanden.

Jag har goda kunskaper om adhd och andra npf och är väl medveten om att ärftligheten är stark. Det jag försökte poängtera är att trots ärftligheten är det inte så enkelt att bedöma sannolikheten för att barnen i en viss parkonstellation ska utveckla adhd. Jag har också en hel del kunskaper om fertilitetsbehandlingar i och utanför Sverige med donerade könsceller. Det är utifrån dessa kunskaper som jag drar slutsatsen att det är föga troligt att en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning skulle vara skäl till att beviljas ÄD i Sverige. Oavsett om man betalar eller ej. Och även om det inte finns något som tyder på ökad sannolikhet att föra vidare anlag för npf hos din kille eller en eventuell donator är det inte så enkelt att veta.

Jag tror också att du kan få svårt att få svar från någon som har egen erfarenhet av ÄD av ärftliga skäl. Det handlar antagligen inte om särskilt många. Ja, återigen är jag inte säker, men jag baserar mitt antagande på åratal av engagemang i frågorna bland annat genom det jag har läst i informationsmaterial från de olika universitetssjukhusen och Socialstyrelsen samt ett antal diskussioner på FL och annat håll med människor som har erfarenhet av bland annat ÄD men även andra former av assisterad befruktning. Men jag har inga siffror och kan därför inte säga att jag vet. Och som Lakritsbåt skriver, man kan också använda sig av preimplantatorisk diagnostik vid IVF för att undvika vissa sjukdomar.

Därför svarar jag, och för att jag faktiskt vill hjälpa till. Jag tror att du har orimliga förhoppningar på att ÄD skulle vara lösningen och vill förklara varför. Det kommer troligtvis också vara andra som läser av tråden, som undrar ungefär samma sak som du, och även för deras skull svarar jag. Jag skulle kunna fortsätta att ge motiveringar till varför jag tror att adhd inte räknas som "ärftliga skäl" i detta sammanhang, vilka fakta jag baserar mina antaganden på, men jag tror inte att du är intresserad.

Däremot kan jag säga att det finns ett par tjejer FL som har använt sig av ÄD eller planerat att göra det eftersom de redan har ett barn med autism och vill ha syskon men känner att de orkar ta hand om två barn med autism. Där har det handlat om behandling utomlands. Jag vet inte om de fortfarande är aktiva på FL och minns inte heller deras nick, men det borde vara lätt att hitta dem genom att googla.

Slutligen, om du vill ha många svar vinner du på att vara lite trevligare när du inte får riktigt de svar du tänkt dig. Det räcker inte med en blinksmiley om orden är otrevliga. Jag tar själv inte illa upp men jag kan tänka mig att det finns en del som väljer att inte svara om de har läst dina kommentarer till svaren.
  • vitaminC
    eckin skrev 2011-09-11 23:29:45 följande:
    Vill du ha fakta i form av ett ja/nej-svar rekommenderar jag dig, som flera andra i tråden, att vända dig till någon av klinikerna som utför behandling med ÄD eller Socialstyrelsen. Jag tror mer på Socialstyrelsen.

Däremot har jag. liksom flera andra i tråden delat med oss av fakta och utifrån dessa fakta kommit med en del mindre säkra uttalanden.

Jag har goda kunskaper om adhd och andra npf och är väl medveten om att ärftligheten är stark. Det jag försökte poängtera är att trots ärftligheten är det inte så enkelt att bedöma sannolikheten för att barnen i en viss parkonstellation ska utveckla adhd. Jag har också en hel del kunskaper om fertilitetsbehandlingar i och utanför Sverige med donerade könsceller. Det är utifrån dessa kunskaper som jag drar slutsatsen att det är föga troligt att en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning skulle vara skäl till att beviljas ÄD i Sverige. Oavsett om man betalar eller ej. Och även om det inte finns något som tyder på ökad sannolikhet att föra vidare anlag för npf hos din kille eller en eventuell donator är det inte så enkelt att veta.

Jag tror också att du kan få svårt att få svar från någon som har egen erfarenhet av ÄD av ärftliga skäl. Det handlar antagligen inte om särskilt många. Ja, återigen är jag inte säker, men jag baserar mitt antagande på åratal av engagemang i frågorna bland annat genom det jag har läst i informationsmaterial från de olika universitetssjukhusen och Socialstyrelsen samt ett antal diskussioner på FL och annat håll med människor som har erfarenhet av bland annat ÄD men även andra former av assisterad befruktning. Men jag har inga siffror och kan därför inte säga att jag vet. Och som Lakritsbåt skriver, man kan också använda sig av preimplantatorisk diagnostik vid IVF för att undvika vissa sjukdomar.

Därför svarar jag, och för att jag faktiskt vill hjälpa till. Jag tror att du har orimliga förhoppningar på att ÄD skulle vara lösningen och vill förklara varför. Det kommer troligtvis också vara andra som läser av tråden, som undrar ungefär samma sak som du, och även för deras skull svarar jag. Jag skulle kunna fortsätta att ge motiveringar till varför jag tror att adhd inte räknas som "ärftliga skäl" i detta sammanhang, vilka fakta jag baserar mina antaganden på, men jag tror inte att du är intresserad.

Däremot kan jag säga att det finns ett par tjejer FL som har använt sig av ÄD eller planerat att göra det eftersom de redan har ett barn med autism och vill ha syskon men känner att de orkar ta hand om två barn med autism. Där har det handlat om behandling utomlands. Jag vet inte om de fortfarande är aktiva på FL och minns inte heller deras nick, men det borde vara lätt att hitta dem genom att googla.

Slutligen, om du vill ha många svar vinner du på att vara lite trevligare när du inte får riktigt de svar du tänkt dig. Det räcker inte med en blinksmiley om orden är otrevliga. Jag tar själv inte illa upp men jag kan tänka mig att det finns en del som väljer att inte svara om de har läst dina kommentarer till svaren.
    Nja... det enda fakta som framkommit i denna tråd, utöver det som jag själv berättat om ADHD, är:

"Är man bärare av huntington kan man få hjälp med att få ivf man plockar då bort äggen som är anlagsbärare."

Resten är;  "Jag tror/jag tror inte" och "min gissning" eller "jag tycker" osv. osv.

Och huntington har jag ju inte...

Men OK. Jag fattar - ingen här vet nåt om detta. Bra, då kan vi stanna där, så söker jag mina svar på annat håll.

Har som sagt redan hört av mig både till landstinget och till den privata IVF-kliniken i Umeå, men inte fått svar ännu. Jag var otålig och tänkte att det kanske fanns nån här på FL som satt på lite info...

Men då får jag tacka! Och jag ber om ursäkt om jag uppfattats otrevlig, det har jag inte haft för avsikt. Jag är bara väldigt rättfram!
  • vitaminC
    eckin skrev 2011-09-11 23:29:45 följande:
    Jag har också en hel del kunskaper om fertilitetsbehandlingar i och utanför Sverige med donerade könsceller. Det är utifrån dessa kunskaper som jag drar slutsatsen att det är föga troligt att en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning skulle vara skäl till att beviljas ÄD i Sverige. Oavsett om man betalar eller ej.

Därför svarar jag, och för att jag faktiskt vill hjälpa till. Jag tror att du har orimliga förhoppningar på att ÄD skulle vara lösningen och vill förklara varför. 
    Jag skulle kunna fortsätta att ge motiveringar till varför jag tror att adhd inte räknas som "ärftliga skäl" i detta sammanhang, vilka fakta jag baserar mina antaganden på, men jag tror inte att du är intresserad.
    Dessa två citat kan du gärna få utveckla, dock. Oavsett om man betalar eller ej? Hur menar du?

Får man inte göra ÄD av vilka skäl man vill om man gör det privat? Förvånad

Om du nu har fakta som du baserar dina antaganden på, varför skulle jag inte vara inresserad? Kör på bara! Självklart vill jag ha dina fakta! Med eller utan tillhörande antaganden...
  • FemaleX

Ts jag har ett barn med flera handikapp. Mitt DNA är troligen inte det bästa och jag är ensamstående så att jag har bestämt mig för att genomgå IVF med ägg och spermidonation. Du kan läsa på min sida vad min son har för problematik. 
    Jag kan nästan garantera dig att du ej kan få ÄD pga av ditt npf. Trots att det finns en risk för ärfltighet så räknas det ej som livshotande. Detta alltså i lanstingets regi. Dock vet jag ej hur det är via privatklinik men jag tror att man samarbetar med landstinget och ÄD erbjuds privat till dem som ej har fungerande ägg mm. Tror inte att du får ÄD i privat regi i Sverige fast du kan betala själv. Vet ej hur det är om man själv har en egen donator med sig men annars är det ju kö som är ganska lång på ÄD i Sverige.
    Vore jag dig skulle jag googla eggdonation och så kommer det massa IVF kliniker upp i Europa.....lycka till  

• Jenkis
    vitaminC skrev 2011-09-07 21:21:59 följande:
    Jag är en kvinna 25 år som i vuxen ålder fått diagnosen ADHD.

Jag och min kille har så smått börjat diskutera barn (ska inte ha på länge än, men bra att veta var man står osv).
    Då det är fakta att ADHD är ett biologiskt funktionshinder och till mycket hög grad ärftligt, så har vi funderat på alternativ till att skaffa barn den naturliga vägen, då varken han eller jag medvetet vill ta risken att vårt barn ärver min ADHD.

Alternativen som känns aktuella för oss är adoption eller donerade ägg, mest det senare eftersom det känns viktigt för min kille med egna biologiska barn.

Är det någon annan här som fått donerade ägg pga att kvinnan har en ärftlig sjukdom/funktionsnedsättning?

Kan man bli nekad?

Mvh C
    Jag skulle säga att i ditt fall handlar med om IVF med PGD. Inte äggdonation. Förmodligen har du helt "friska" äggceller också och med hjälp av PGD kan man sortera bort de ägg som inte är friska.

MEN jag vet inte hur långt vetenskapen har kommit just att kunna se ADHD. Jag vet att man kan se autism som beror på mutation i DNA bl.a.
  • villsågärna38
    vitaminC skrev 2011-09-11 15:56:55 följande:
    Intressant. Kan du (eller någon annan) ge exempel på prisskillnader utomlands jämfört med här i Sverige?

Jag har ju tittat på: www.ivfsverige.se/sida.asp?sida=5_Ume%E5

Där kostar äggdonation inkl en frysåterföring 60 000 kr. Kötiden ska vara 2 år, inte så farligt tycker vi.
    Om du får hjälpen beviljad av landstinget kostar behandlingen inget mer än vanligt läkarbesök (dvs högkostnadsskyddet träder i kraft). Det är den stora skillnaden. Det du hänvisar till här är privat behandling i Umeå som är det enda ställe i landet där man kan göra äggdonation privat men jag har för mig att man behöver en egen korsdonator för att få hjälp där trots den långa kötiden? Nåväl, det kanske har ändrats. I Sverige får man inte landstingsfinanseriad äggdonation beviljad pga ADHD. Ett alternativ till att göra privat behandling i Umeå är t ex Riga där det finns många kliniker som är bra, det brukar kosta runt 70 000 kr för en behandling där.
  • villsågärna38
    vitaminC skrev 2011-09-12 07:57:39 följande:
    Dessa två citat kan du gärna få utveckla, dock. Oavsett om man betalar eller ej? Hur menar du?

Får man inte göra ÄD av vilka skäl man vill om man gör det privat? Förvånad

Om du nu har fakta som du baserar dina antaganden på, varför skulle jag inte vara inresserad? Kör på bara! Självklart vill jag ha dina fakta! Med eller utan tillhörande antaganden...
    Ring och prata med kliniken i Umeå så får du ju dina frågetecken uträtade med en gång. Utomlands får man göra ÄD av vilka skäl man vill, vad som gäller privat i Umeå om man inte har egen korsdonator vet jag inte.
  • Lapsang

Det stämmer inte att man bara kan få äd genom landstingen i Sverige! Det finns en privat klinik som gör det å den ligger faktiskt i Umeå! Ivfsverige.se

Svar på tråden ADHD - få donerade ägg?