vitaminC skrev 2011-09-11 09:53:42 följande:
Du har helt rätt i att det är skillnad på bör och vilja! Men du, det är också stor skillnad på att tro och att veta. ;)
ADHD är ett rent biologiskt tillstånd. Dvs det är funktionen i komponenter i hjärnan som är påverkad eller nedsatt. Man föds med sin ADHD, det är inget man kan "få" i efterhand. Det växer inte heller bort och försvinner, eller kan botas, utan finns kvar hela livet.
Förut trodde man att miljön och olika faktorer under barndomen och uppväxten spelade stor roll, att ADHD var något som man "fick" av t.ex dålig uppfostran och dylikt, men idag är det en förlegad syn.
Forskarna är överens - ADHD är till 75% ärftligt. Endast 25% andra faktorer påverkar - t.ex rökning eller alkoholintag under graviditeten har visat sig ha viss betydelse, bland annat. Det är idag väldigt få faktorer i miljön som anses ha någon betydelse, men själva grunden föds man som sagt med.
OBS att jag snackar endast ADHD - andra NPF-tillstånd är jag inte i närheten av lika påläst om!
Du säger: "Jag vet inget om detaljerna i de krav de ställer på donatorerna när det gäller ärftliga sjukdomar etc, om npf är något som alls tas upp, och var de i så fall drar gränsen"
Jag säger: Varför svarar du då i tråden? :)
Jag är ute efter fakta - de som har egen erfarenhet eller på annat sätt vet och kan säga säkert. Spekulationer och "jag tror" hit och dit är jag inte hjälpt av, tyvärr.
Vill du ha fakta i form av ett ja/nej-svar rekommenderar jag dig, som flera andra i tråden, att vända dig till någon av klinikerna som utför behandling med ÄD eller Socialstyrelsen. Jag tror mer på Socialstyrelsen.
Däremot har jag. liksom flera andra i tråden delat med oss av fakta och utifrån dessa fakta kommit med en del mindre säkra uttalanden.
Jag har goda kunskaper om adhd och andra npf och är väl medveten om att ärftligheten är stark. Det jag försökte poängtera är att trots ärftligheten är det inte så enkelt att bedöma sannolikheten för att barnen i en viss parkonstellation ska utveckla adhd. Jag har också en hel del kunskaper om fertilitetsbehandlingar i och utanför Sverige med donerade könsceller. Det är utifrån dessa kunskaper som jag drar slutsatsen att det är föga troligt att en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning skulle vara skäl till att beviljas ÄD i Sverige. Oavsett om man betalar eller ej. Och även om det inte finns något som tyder på ökad sannolikhet att föra vidare anlag för npf hos din kille eller en eventuell donator är det inte så enkelt att veta.
Jag tror också att du kan få svårt att få svar från någon som har egen erfarenhet av ÄD av ärftliga skäl. Det handlar antagligen inte om särskilt många. Ja, återigen är jag inte säker, men jag baserar mitt antagande på åratal av engagemang i frågorna bland annat genom det jag har läst i informationsmaterial från de olika universitetssjukhusen och Socialstyrelsen samt ett antal diskussioner på FL och annat håll med människor som har erfarenhet av bland annat ÄD men även andra former av assisterad befruktning. Men jag har inga siffror och kan därför inte säga att jag vet. Och som Lakritsbåt skriver, man kan också använda sig av preimplantatorisk diagnostik vid IVF för att undvika vissa sjukdomar.
Därför svarar jag, och för att jag faktiskt vill hjälpa till. Jag tror att du har orimliga förhoppningar på att ÄD skulle vara lösningen och vill förklara varför. Det kommer troligtvis också vara andra som läser av tråden, som undrar ungefär samma sak som du, och även för deras skull svarar jag. Jag skulle kunna fortsätta att ge motiveringar till varför jag tror att adhd inte räknas som "ärftliga skäl" i detta sammanhang, vilka fakta jag baserar mina antaganden på, men jag tror inte att du är intresserad.
Däremot kan jag säga att det finns ett par tjejer FL som har använt sig av ÄD eller planerat att göra det eftersom de redan har ett barn med autism och vill ha syskon men känner att de orkar ta hand om två barn med autism. Där har det handlat om behandling utomlands. Jag vet inte om de fortfarande är aktiva på FL och minns inte heller deras nick, men det borde vara lätt att hitta dem genom att googla.
Slutligen, om du vill ha många svar vinner du på att vara lite trevligare när du inte får riktigt de svar du tänkt dig. Det räcker inte med en blinksmiley om orden är otrevliga. Jag tar själv inte illa upp men jag kan tänka mig att det finns en del som väljer att inte svara om de har läst dina kommentarer till svaren.