Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

ADHD - få donerade ägg?

vitaminC skrev 2011-09-11 15:56:55 följande:
    Intressant. Kan du (eller någon annan) ge exempel på prisskillnader utomlands jämfört med här i Sverige?

Jag har ju tittat på: www.ivfsverige.se/sida.asp?sida=5_Ume%E5

Där kostar äggdonation inkl en frysåterföring 60 000 kr. Kötiden ska vara 2 år, inte så farligt tycker vi.
    Om du får hjälpen beviljad av landstinget kostar behandlingen inget mer än vanligt läkarbesök (dvs högkostnadsskyddet träder i kraft). Det är den stora skillnaden. Det du hänvisar till här är privat behandling i Umeå som är det enda ställe i landet där man kan göra äggdonation privat men jag har för mig att man behöver en egen korsdonator för att få hjälp där trots den långa kötiden? Nåväl, det kanske har ändrats. I Sverige får man inte landstingsfinanseriad äggdonation beviljad pga ADHD. Ett alternativ till att göra privat behandling i Umeå är t ex Riga där det finns många kliniker som är bra, det brukar kosta runt 70 000 kr för en behandling där.
  • villsågärna38
    vitaminC skrev 2011-09-12 07:57:39 följande:
    Dessa två citat kan du gärna få utveckla, dock. Oavsett om man betalar eller ej? Hur menar du?

Får man inte göra ÄD av vilka skäl man vill om man gör det privat? Förvånad

Om du nu har fakta som du baserar dina antaganden på, varför skulle jag inte vara inresserad? Kör på bara! Självklart vill jag ha dina fakta! Med eller utan tillhörande antaganden...
    Ring och prata med kliniken i Umeå så får du ju dina frågetecken uträtade med en gång. Utomlands får man göra ÄD av vilka skäl man vill, vad som gäller privat i Umeå om man inte har egen korsdonator vet jag inte.
Svar på tråden ADHD - få donerade ägg?