• vitaminC

ADHD - få donerade ägg?

Jag är en kvinna 25 år som i vuxen ålder fått diagnosen ADHD.

Jag och min kille har så smått börjat diskutera barn (ska inte ha på länge än, men bra att veta var man står osv).
    Då det är fakta att ADHD är ett biologiskt funktionshinder och till mycket hög grad ärftligt, så har vi funderat på alternativ till att skaffa barn den naturliga vägen, då varken han eller jag medvetet vill ta risken att vårt barn ärver min ADHD.

Alternativen som känns aktuella för oss är adoption eller donerade ägg, mest det senare eftersom det känns viktigt för min kille med egna biologiska barn.

Är det någon annan här som fått donerade ägg pga att kvinnan har en ärftlig sjukdom/funktionsnedsättning?

Kan man bli nekad?

Mvh C

• Svar på tråden ADHD - få donerade ägg?
  • kantarellkisse

Det svåra är att bli godkänd eftersom jag är tveksam till att ADHD anses vara skäl att göra äggdonation i Sverige. ÄD görs enbart på landstingets sjukhus.

Möjligheten finns förstås att undersöka om någon av dessa kan ta er privat, dvs att ni finansierar det utomlands. Köerna är långa. Utomlands är ett annat alternativ, dit många vänder sig även om de har rätt till ÄD - just pga köerna. Och så vi då som inte får behandlas i Sverige av åldersskäl eller att man är singel eller liknande.

• vitaminC
    kantarellkisse skrev 2011-09-07 22:51:32 följande:
    Möjligheten finns förstås att undersöka om någon av dessa kan ta er privat, dvs att ni finansierar det utomlands. .
    Vilka är "dessa" i sammanhanget?

Vad menar du med att finansiera det utomlands?
  • kantarellkisse

Meningen blev fel, det skulle ha stått är "om någon av dessa kan ta er privat, dvs att ni finansierar det själva" Jag var nog redan inne i meningen efter där det ju handlar om utlandsbehandling.

Dessa ska syfta tillbaka på universitetsklinikerna som ju är de enda i sverige som gör ÄD.

• vitaminC
    kantarellkisse skrev 2011-09-08 08:51:06 följande:
    Meningen blev fel, det skulle ha stått är "om någon av dessa kan ta er privat, dvs att ni finansierar det själva" Jag var nog redan inne i meningen efter där det ju handlar om utlandsbehandling.

Dessa ska syfta tillbaka på universitetsklinikerna som ju är de enda i sverige som gör ÄD.
    Ja, vi bor i Umeå. Så det är här "hemma" vi helst vill göra det isf. Kön här är vad jag förstått ca 2 år, om man inte har egen donator. Vilket är en helt OK tid känner vi.

Vad är skillnaden på att få hjälpen via landstinget och privat? Pengarna?
  • kantarellkisse
    vitaminC skrev 2011-09-08 12:51:21 följande:
    Ja, vi bor i Umeå. Så det är här "hemma" vi helst vill göra det isf. Kön här är vad jag förstått ca 2 år, om man inte har egen donator. Vilket är en helt OK tid känner vi.

Vad är skillnaden på att få hjälpen via landstinget och privat? Pengarna?
    Ja. Det är kostnaden ffa. Sedan vet jag inte alls vad kriterierna är för att över huvud taget få hjälp i Sverige, men Umeå har möjligen att gå privat. Jag har aldrig behövt undersöka det som ensamstående, jag kan inte få vård här även om jag betalar själv.
  • vitaminC

"Kriterier vid äggdonation

Vilka kvinnor kan få behandling med donerade ägg?

Kvinnor med äggstockar som har slutat fungera ( för tidigt klimakterium), genetiska orsaker eller vars äggstockar opererats bort på grund av t.ex cystor eller tumörer. Kvinnor där äggstocksfunktionen har upphört p g a cellgifter eller strålbehandling. Kvinnor som av ärftliga skäl inte bör bli gravida med egna ägg.
    Kvinnor som har en kraftigt nedsatt äggstocksfunktion eller har en äggfaktor upptäckt i samband med IVF-behandling."
  • kantarellkisse
    vitaminC skrev 2011-09-08 19:09:47 följande:

"Kriterier vid äggdonation

Vilka kvinnor kan få behandling med donerade ägg?

Kvinnor med äggstockar som har slutat fungera ( för tidigt klimakterium), genetiska orsaker eller vars äggstockar opererats bort på grund av t.ex cystor eller tumörer. Kvinnor där äggstocksfunktionen har upphört p g a cellgifter eller strålbehandling. Kvinnor som av ärftliga skäl inte bör bli gravida med egna ägg.
    Kvinnor som har en kraftigt nedsatt äggstocksfunktion eller har en äggfaktor upptäckt i samband med IVF-behandling."
    Som sagt, om ADHD är skäl är något ni får diskutera med sjukhuset. NPF har jag aldrig behövt diskutera eftersom jag har kraftigt nedsatt äggstocksfunktion som sedan ledde till för tidigt klimakterium = man kan inte gärna be mig försöka hemma jag har ju ingen ägglossning
  • vitaminC
    kantarellkisse skrev 2011-09-08 21:48:45 följande:
    Som sagt, om ADHD är skäl är något ni får diskutera med sjukhuset. NPF har jag aldrig behövt diskutera eftersom jag har kraftigt nedsatt äggstocksfunktion som sedan ledde till för tidigt klimakterium = man kan inte gärna be mig försöka hemma jag har ju ingen ägglossning
    Nä, men denna tråden handlar ju inte om dig & dina skäl...

Undran kvarstår alltså; Finns där någon på forumet som fått ÄD beviljat pga just NPF? :)
  • Betty84
    vitaminC skrev 2011-09-07 21:21:59 följande:
    Jag är en kvinna 25 år som i vuxen ålder fått diagnosen ADHD.

Jag och min kille har så smått börjat diskutera barn (ska inte ha på länge än, men bra att veta var man står osv).
    Då det är fakta att ADHD är ett biologiskt funktionshinder och till mycket hög grad ärftligt, så har vi funderat på alternativ till att skaffa barn den naturliga vägen, då varken han eller jag medvetet vill ta risken att vårt barn ärver min ADHD.

Alternativen som känns aktuella för oss är adoption eller donerade ägg, mest det senare eftersom det känns viktigt för min kille med egna biologiska barn.

Är det någon annan här som fått donerade ägg pga att kvinnan har en ärftlig sjukdom/funktionsnedsättning?

Kan man bli nekad?

Mvh C
    Jag tror det kan bli svårt faktiskt.. Men samtidigt jag har son med ADHD och asperger vilket båda är ärftliga inte tänkte då jag tanken att inte skaffa barn nr 2 naturlig väg. Det går alldeles ypperligt att leva ett precis lika bra liv med ADHD som utan. Du har ju den största kunskap man kan ha av en diagnos och kommer ju kunna utveckla och förbereda ditt barn för vuxen världen ur deras synvinkel. Sen är det ju inte ens säkert ert barn får diagnosen. Jag har aldrig oroat mig över detta och kommer hjälpa och stötta och gå i kamp om det behövs för min son. Alla har vi en rätt och en plats i vårt samhälle med eller utan funktionshinder. 
  • Pyrola

Mest rätt svar får du om du vänder dig till fertilitetskliniken. Men jag skulle gissa att NPF inte är det som menas med att man kan få äD bekostad av landstinget vid genetiska sjukdomar. Jag tror att man menar sjukdomar som kan leda till en för tidig död eller mer omfattande funktionshinder.

Svar på tråden ADHD - få donerade ägg?