Inlägg från: kantarellkisse |Visa alla inlägg
  • kantarellkisse

ADHD - få donerade ägg?

Det svåra är att bli godkänd eftersom jag är tveksam till att ADHD anses vara skäl att göra äggdonation i Sverige. ÄD görs enbart på landstingets sjukhus.

Möjligheten finns förstås att undersöka om någon av dessa kan ta er privat, dvs att ni finansierar det utomlands. Köerna är långa. Utomlands är ett annat alternativ, dit många vänder sig även om de har rätt till ÄD - just pga köerna. Och så vi då som inte får behandlas i Sverige av åldersskäl eller att man är singel eller liknande.

• kantarellkisse

Meningen blev fel, det skulle ha stått är "om någon av dessa kan ta er privat, dvs att ni finansierar det själva" Jag var nog redan inne i meningen efter där det ju handlar om utlandsbehandling.

Dessa ska syfta tillbaka på universitetsklinikerna som ju är de enda i sverige som gör ÄD.

• kantarellkisse
    vitaminC skrev 2011-09-08 12:51:21 följande:
    Ja, vi bor i Umeå. Så det är här "hemma" vi helst vill göra det isf. Kön här är vad jag förstått ca 2 år, om man inte har egen donator. Vilket är en helt OK tid känner vi.

Vad är skillnaden på att få hjälpen via landstinget och privat? Pengarna?
    Ja. Det är kostnaden ffa. Sedan vet jag inte alls vad kriterierna är för att över huvud taget få hjälp i Sverige, men Umeå har möjligen att gå privat. Jag har aldrig behövt undersöka det som ensamstående, jag kan inte få vård här även om jag betalar själv.
  • kantarellkisse
    vitaminC skrev 2011-09-08 19:09:47 följande:

"Kriterier vid äggdonation

Vilka kvinnor kan få behandling med donerade ägg?

Kvinnor med äggstockar som har slutat fungera ( för tidigt klimakterium), genetiska orsaker eller vars äggstockar opererats bort på grund av t.ex cystor eller tumörer. Kvinnor där äggstocksfunktionen har upphört p g a cellgifter eller strålbehandling. Kvinnor som av ärftliga skäl inte bör bli gravida med egna ägg.
    Kvinnor som har en kraftigt nedsatt äggstocksfunktion eller har en äggfaktor upptäckt i samband med IVF-behandling."
    Som sagt, om ADHD är skäl är något ni får diskutera med sjukhuset. NPF har jag aldrig behövt diskutera eftersom jag har kraftigt nedsatt äggstocksfunktion som sedan ledde till för tidigt klimakterium = man kan inte gärna be mig försöka hemma jag har ju ingen ägglossning
Svar på tråden ADHD - få donerade ägg?