• morska

Flytta utomlands med barn i skol/förskoleåldern

Hej!!
    jag min man och våra tre barn är på väg att flytta utomlands, min man har blivit erbjuden arb och vi ska vara borta i ett-två år.
    Ni som flyttat med barn, hur har det gått för dom att börja i skolan, ex engelska eller amerikanska skolor. Hur har det gått med engelskan etc,
    Känner mig jätte nervös just nu. På det ställe vi ska flytta till,finns en svensk skola men har hört att den inte ska vara bra. annars hade ju det varit det bästa.
    Känns ändå som en bra möjlighet för barnen, att lära sig andra språk, andra kulturer etc.
    Har det varit svårt med ansökan till skolor etc, tänker på alla papper som ska skickas etc.
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Flytta utomlands med barn i skol/förskoleåldern
  • morska

Kanske ska skriva att det är saudiarabien vi ska flytta till :) hoppas på nått svar :)

• pågmamman

Vi ska kanske flytta med - rtill Brasilien - så har inga tips än. Men puffar för din tråd. Jag har en kille i ettan & en 5 mån bebis. Fast vi komemr i så fall inte flytta förrän tidigast om 6 mån - 1 år. Men vill gärna så snart som möjligt så den store killen inte hinner bli ännu äldre. Kommer vara hjärtskärande att ta honom från kompisarna främst tycker jag. Ananrs när de ändå e så små så tror jag det löser sig snabbt med skola. Jag hoppas på Scandinaviska skolan - har hört att den ska vara helt ok i Sao Paulo ananrs blir det en engelskspråkig - men attan vad hemskt det skulle kännas för honom i början.....

• morska

spännande att flytta dit :) vi ska ev flytta 1 januari, allt är lite svävande just nu, som det brukar va :) känns lite jobbigt att flytta mitt i ett läsår men men.
    Ja tänker oxå på det, med engelskan, min äldsta är 11 år, så har ju läst lite eng i skolan, men är ju inte riktigt som att ha undervisning och allt på eng. mina andra är 5 och 3 så blir dagis för dom. kanske lite lättare.

• caliningrad

Hej
    kan bara prata om min erfarenhet. Bor i Bangkok, min dotter ar 4 och gar pa en internationell forskola (amerikanskt curriculum).

De svenska familjer jag har traffat brukar klaga har och deras barn lida.

Deras barn verkar lida av att man faktiskt ar pa skolan for att lara sig nagonting. Finns laxor, respekt for lararna osv....

• HarperSeven

Vad roligt att ni ska flytta utomlands både morska och Allasväl! Vi flyttade utomlands för tre år sedan. Vår son var då 3,5 år och vi flyttade till Tyskland. Det fanns många alternativ för barnomsorg. Vi kunde bl.a. välja mellan en Skandinavisk förskola, tysk kindergarten, engelskspråkig förskola och tvåspråkig Kindergarten (tysk/engelsk). Efter mycket funderande valde vi den tvåspråkiga Kindergarten. Det tog fyra månader för sonen att börja prata på tyska. Efter ungefär tio månader så kunde han prata flytande. När vi hade bott i Tyskland i ungefär artonmånader så pratade han i princip utan brytning. Engelska lärde han sig också men inte på samma nivå som tyskan. När vi sedan efter två år flyttade vidare till Holland och sonen började på en engelskspråkig skola kunde han prata engelska men inte helt flytande. Han förstod däremot allt som sades till honom. Det tog sen inte många veckor innan han kunde prata engelska flytande också. Det var ganska jobbigt i början i Tyskland för sonen men med facit i hand så var det helt klart värt det. Här i Holland har det inte varit några som helst problem med engelskan. Jag tycker verkligen att man ska passa på och ge sina barn chansen att lära sig språk när man bor utomlands. Men min son var ju så liten. Det är säkert skillnad om ens barn redan går i skolan. Jag har hört att för äldre barn så kan det bli så att de måste gå om ett år när de kommer hem. Så om jag var du så skulle jag definitivt kolla upp hur det blir med din elvaåring. Jag tror att det är värt att kolla upp Sofia distans som är från årskurs 6 (http://www.sofiadistans.nu/). Om ni väljer en engelskspråkig skola så kan kanske din elvaåring komplettera med ämnen på distans där så att det inte blir problem när ni kommer hem igen. Det kan också finnas svenskundervisning en dag per vecka. Det finns det både här i Holland och det fanns i Tyskland också.

Det har inte varit några problem att fylla i papper och ansöka. Vi hade möjlighet att besöka vår sons Kindergarten och skolan innan vi flyttade.

Om ni har några frågor så är det bara att fråga på.

• morska

Tack för svar :)
    Känns jättekul att flytta, lite spänt oxå. men jag tror verkligen att det är en bra möjlighet för barnen, precis som du säger ang, språk, och jag tror egentligen att dottern får ut mer om hon går i en engelsspråkig skola, ur både språk och kultur synpunkt. Läste att svenska skolan har svenska undervisning för de barn som går på internationella skolor så då måste ju det fungera för svenka läroplanen.

Kollade in hemsidan, lät ju jättebra, Måste ju vara bra som ett komplement. eller om hon skulle vantrivas i skolan. för mina yngsta käns det som att en engelskspråkig förskola vore en fördel då de då har lättare att börja i skolan sedan i engskola, om man skulle få för sig att bli kvar eller flytta någon annanstans, kanske blir lätt så om man en gång flyttar ;)

• HarperSeven

Jag antar att ni tittar på svenska skolan i Riyahd. Jag läste att de har tolv elever i årskurs 2 till 6. Då är det inte många att välja på. Även om ditt barn får en kompis där är det inte säkert att kompisen stannar särskilt länge. Det är nog en stor omsättning på elever. Sedan i årskurs 7 är det distansundervisning som gäller. Går elvaåringen i femman nu?

• morska

Ja hon går i femman. Ja har oxå sett att det är så lite barn, och som du säger säkert stor omsättning. och säkert lite byskola över det. svårt att tillgodose behoven känns det som när de är så stora ålderskillnader.  sen verkar det som vi ska bo en bit därifrån, närmare engelskskolan,med skoluniform ;)) till min dotters stora fasa ;). och e inte helt lätt vad jag förstår att ta sig runt i riyadh då jag inte får köra utan man måste ha chafför. ja kommer verkligen bli en helt annan vardag.. men just eng skolan verkar så komplicerad när man läser om ansökan etc på deras hemsida. sen är det säkert en helt annan diciplin, inte helt fel iof..

• HarperSeven

Jag tror i och för sig inte att det nödvändigtvis blir dåligt akademiskt i den svenska skolan men socialt så blir väldigt skralt. Vi besökte den Skandinaviska skolan i Tyskland och där sa de att alla barn kunde jobba i sitt eget tempo. Så om man är duktig i matematik så kan man arbeta med treans matematik när man går i ettan t.ex. Men det blir inte många andra som kan sporra en om det är så få barn. Ska ni välja den engelska (brittiska) skolan eller finns det andra alternativ? Jag är ingen vidare fan av skoluniformer men jag har vant mig. Sonen har inga problem med det. Men det är säkert annorlunda för en elvaåring. Den brittiska disciplinen är helt klart hårdare än den svenska. Man måste kalla lärarna vid Mr/Mrs/Ms plus efternamn. När ska ni flytta? Har du kontaktat skolorna ännu? Fråga också om det har krav på kunskaper i engelska språket? Finns det någon plats ledig?

• knisse

jag skulle förmodligen välja en svensk (i mitt fall tysk) skola om det handlade om en kortare tid  ett ar eller liknade annars skulle jag nog försöka mig pa den lokala skolan.

Svar på tråden Flytta utomlands med barn i skol/förskoleåldern