Flytta utomlands med barn i skol/förskoleåldern
Vad roligt att ni ska flytta utomlands både morska och Allasväl! Vi flyttade utomlands för tre år sedan. Vår son var då 3,5 år och vi flyttade till Tyskland. Det fanns många alternativ för barnomsorg. Vi kunde bl.a. välja mellan en Skandinavisk förskola, tysk kindergarten, engelskspråkig förskola och tvåspråkig Kindergarten (tysk/engelsk). Efter mycket funderande valde vi den tvåspråkiga Kindergarten. Det tog fyra månader för sonen att börja prata på tyska. Efter ungefär tio månader så kunde han prata flytande. När vi hade bott i Tyskland i ungefär artonmånader så pratade han i princip utan brytning. Engelska lärde han sig också men inte på samma nivå som tyskan. När vi sedan efter två år flyttade vidare till Holland och sonen började på en engelskspråkig skola kunde han prata engelska men inte helt flytande. Han förstod däremot allt som sades till honom. Det tog sen inte många veckor innan han kunde prata engelska flytande också. Det var ganska jobbigt i början i Tyskland för sonen men med facit i hand så var det helt klart värt det. Här i Holland har det inte varit några som helst problem med engelskan. Jag tycker verkligen att man ska passa på och ge sina barn chansen att lära sig språk när man bor utomlands. Men min son var ju så liten. Det är säkert skillnad om ens barn redan går i skolan. Jag har hört att för äldre barn så kan det bli så att de måste gå om ett år när de kommer hem. Så om jag var du så skulle jag definitivt kolla upp hur det blir med din elvaåring. Jag tror att det är värt att kolla upp Sofia distans som är från årskurs 6 (http://www.sofiadistans.nu/). Om ni väljer en engelskspråkig skola så kan kanske din elvaåring komplettera med ämnen på distans där så att det inte blir problem när ni kommer hem igen. Det kan också finnas svenskundervisning en dag per vecka. Det finns det både här i Holland och det fanns i Tyskland också.
Det har inte varit några problem att fylla i papper och ansöka. Vi hade möjlighet att besöka vår sons Kindergarten och skolan innan vi flyttade.
Om ni har några frågor så är det bara att fråga på.