Inlägg från: HarperSeven |Visa alla inlägg
  • HarperSeven

Flytta utomlands med barn i skol/förskoleåldern

Vad roligt att ni ska flytta utomlands både morska och Allasväl! Vi flyttade utomlands för tre år sedan. Vår son var då 3,5 år och vi flyttade till Tyskland. Det fanns många alternativ för barnomsorg. Vi kunde bl.a. välja mellan en Skandinavisk förskola, tysk kindergarten, engelskspråkig förskola och tvåspråkig Kindergarten (tysk/engelsk). Efter mycket funderande valde vi den tvåspråkiga Kindergarten. Det tog fyra månader för sonen att börja prata på tyska. Efter ungefär tio månader så kunde han prata flytande. När vi hade bott i Tyskland i ungefär artonmånader så pratade han i princip utan brytning. Engelska lärde han sig också men inte på samma nivå som tyskan. När vi sedan efter två år flyttade vidare till Holland och sonen började på en engelskspråkig skola kunde han prata engelska men inte helt flytande. Han förstod däremot allt som sades till honom. Det tog sen inte många veckor innan han kunde prata engelska flytande också. Det var ganska jobbigt i början i Tyskland för sonen men med facit i hand så var det helt klart värt det. Här i Holland har det inte varit några som helst problem med engelskan. Jag tycker verkligen att man ska passa på och ge sina barn chansen att lära sig språk när man bor utomlands. Men min son var ju så liten. Det är säkert skillnad om ens barn redan går i skolan. Jag har hört att för äldre barn så kan det bli så att de måste gå om ett år när de kommer hem. Så om jag var du så skulle jag definitivt kolla upp hur det blir med din elvaåring. Jag tror att det är värt att kolla upp Sofia distans som är från årskurs 6 (http://www.sofiadistans.nu/). Om ni väljer en engelskspråkig skola så kan kanske din elvaåring komplettera med ämnen på distans där så att det inte blir problem när ni kommer hem igen. Det kan också finnas svenskundervisning en dag per vecka. Det finns det både här i Holland och det fanns i Tyskland också.

Det har inte varit några problem att fylla i papper och ansöka. Vi hade möjlighet att besöka vår sons Kindergarten och skolan innan vi flyttade.

Om ni har några frågor så är det bara att fråga på.

• HarperSeven

Jag antar att ni tittar på svenska skolan i Riyahd. Jag läste att de har tolv elever i årskurs 2 till 6. Då är det inte många att välja på. Även om ditt barn får en kompis där är det inte säkert att kompisen stannar särskilt länge. Det är nog en stor omsättning på elever. Sedan i årskurs 7 är det distansundervisning som gäller. Går elvaåringen i femman nu?

• HarperSeven

Jag tror i och för sig inte att det nödvändigtvis blir dåligt akademiskt i den svenska skolan men socialt så blir väldigt skralt. Vi besökte den Skandinaviska skolan i Tyskland och där sa de att alla barn kunde jobba i sitt eget tempo. Så om man är duktig i matematik så kan man arbeta med treans matematik när man går i ettan t.ex. Men det blir inte många andra som kan sporra en om det är så få barn. Ska ni välja den engelska (brittiska) skolan eller finns det andra alternativ? Jag är ingen vidare fan av skoluniformer men jag har vant mig. Sonen har inga problem med det. Men det är säkert annorlunda för en elvaåring. Den brittiska disciplinen är helt klart hårdare än den svenska. Man måste kalla lärarna vid Mr/Mrs/Ms plus efternamn. När ska ni flytta? Har du kontaktat skolorna ännu? Fråga också om det har krav på kunskaper i engelska språket? Finns det någon plats ledig?

• HarperSeven
    knisse skrev 2011-09-06 13:26:35 följande:
    jag skulle förmodligen välja en svensk (i mitt fall tysk) skola om det handlade om en kortare tid  ett ar eller liknade annars skulle jag nog försöka mig pa den lokala skolan.
    Nackdelen med en lokal skola är att de talar arabiska där. Jag antar att varken TS eller hennes man talar arabiska. Så de kan varken hjälpa dottern med läxorna eller förstå vad det står i den information som skolan skickar ut. TS dotter måste dessutom lära sig ett helt nytt alfabet. Det är mycket att lära sig på ett eller två år. De två yngsta skulle däremot kunna gå i en lokal förskola/skola men det blir naturligtvis problem med att läsa information från skolan och var med på möten i förskolan/skolan. Sedan så kan varken TS eller hennes man hjälpa barnen med läxor. Men det är en fantastisk möjlighet att lära sig arabiska. Vilka fördelar barnen i så fall skulle ha. Jag skulle nog stoppa in de två yngsta i en lokal förskola/skola och sedan försöka underhålla arabiskan när vi kommer hem.
  • HarperSeven
    morska skrev 2011-09-06 13:36:35 följande:
    Finns en amerikansk skola oxå, där måste man göra prov för att söka in, eng språk prov. sen har de förtur för amerikaner. eng skolan finns plats enl de som min man ska jobba för, de har nån förtur eller dyl.tror att de måste ha viss förståelse i tal och skrift.
    kan iofs va bra med lite hårdare regler. svenska skolan har plats.
    ja svenska skolan fungerar ju som sagt e det ju bara ett eller två år, lokalskola är inget alternativ. tror intee de tar emot expats, eller icke muslimer. vet inte om jag vill det heller faktiskt :)
    Jag tänkte inte på religionen. Det måste man nog i så fall fundera mer på.
  • HarperSeven
    knisse skrev 2011-09-06 13:47:11 följande:
    självklart är det en nakdel men nagot jag skulle försöka göra nagot at snabast möjligt om jag flyttar längre tid till ett annat land. och det finns oftast möjligheter att fa hjälp med bade översättning och läxor (studenter brukar taksamt ta chansen tex)
    Men tror du inte att det blir jobbigt för en elvaåring? TS plan är dessutom att de ska stanna i ett eller två år. Smart det där att ta hjälp av översättning och läxor av studenter. Jag har faktiskt inte tänkt på det.
  • HarperSeven
    morska skrev 2011-09-06 14:04:03 följande:
    Alla internationella skolor jag kollat på har även arabiskundervisning några gånger i veckan så det är bra.  en otrolig möjlighet då det är ett mycket nyttigt språk att kunna. jag vet däremot inte hur det är just ur ett religöst perspektiv, ang de lokala skolor/förskolor,
    Det är inte säkert att din dotter kommer att få någon arabisk undervisning. Min son får ingen undervisning i Holländska eftersom han inte har engelska som modersmål samt hans engelska inte är tillräckligt bra än. Det gäller framförallt med avseende på läsning och skrivning.  Så han och ungefär halva hans klass har istället EAL (english additional language) undervisning.
  • HarperSeven

Jag menar undervisning i arabiska inte arabisk undervisning.

• HarperSeven
    someone01 skrev 2011-09-06 14:09:26 följande:
    Jag skulle gå för den Brittiska Inetrnational solan.
    Helt klart mer dicipline och mer läxor osv men å andra sidna så kommer han att bli flytade i engelsk på 6månader. Tänk vilken hjälp senare i livet eller om ni bestämemr er att flytta någon annanstans senare.
    Själv har vi just flyttat från scotland, där mina barn är födda till danmark. Vår stora son har börjat 1an på en dansk skola och förstår ingenting men det går hur bra som helst. Barn fixar kompisar utan språket.

Lyck till!
    Talar din son svenska?
  • HarperSeven

Finns det inga tvåspråkiga förskolor (engelska/arabiska)? Det kanske skulle ett bra alternativ för de minsta barnen.

Jag skulle också välja den brittiska skolan för det äldsta barnet.

• HarperSeven
    someone01 skrev 2011-09-06 14:19:26 följande:
    Han förstår svenska, men det är inte till någon nytta här i Jylland. Dom pratar med sådan bred dialekt att ingen av oss försår något, jag kan göra det om dom pratar sakta
    Ja, danskan är inte så lätt att förstå för oss svenskar. Norskan är mycket bättre.
  • HarperSeven
    morska skrev 2011-09-06 14:25:32 följande:
    En svensk/engelsk/arabisk vore ju det bästa ;))
    Själv så skulle jag vilja hitta en svensk/tysk/engelsk/holländsk skola till min son. Där man även kan läsa franska, spanska, arabiska och mandarin. Skrattande 

Fast åtta språk är lite lite. Man borde nog lägga till ryska också.
  • HarperSeven
    morska skrev 2011-09-06 14:22:18 följande:

Då kanske på nått sätt svenska skolan är bra, för då läer d mycket engelska och arabiska två gånger i veckan, så får hon allt, ja självklart finns det speciella lokaler etc, frågan är bara om det är för västerlänningar oxå. känns som att det är många frågetecken just nu ;) men allt löser sig väl säkert när man kommer dit. Men ett allternativ är ju faktiskt engelskaskolan samt svenska undervisning på sidan av ang det där med att komma tillbaka. ja förvirring råder...

Tyvärr lär man sig inte så mycket arabiska på två gånger i veckan. De amerikanska och engelska barn som jag har träffat här har inte lärt sig så mycket holländska under de en eller två år de har varit här. De har nog haft ungefär lika mycket undervisning. Så ni får nog skippa arabiskan och leva i en expat bubbla. Det funkar det också. Vi har en privatlärare i holländska som kommer en dag per vecka. Det kanske är ett alternativ för er också.
  • HarperSeven
    knisse skrev 2011-09-06 14:39:00 följande:
    det later ju spännade (förutom hallänskan da) jag anmäler genast mina till skolans föris
    Holländska är bara värt och lära sig om man bor i Holland och knappt ens då. De pratar så bra engelska så det är nästan inte värt mödan.
Svar på tråden Flytta utomlands med barn i skol/förskoleåldern