Inlägg från: morska |Visa alla inlägg
  • morska

Flytta utomlands med barn i skol/förskoleåldern

Hej!!
    jag min man och våra tre barn är på väg att flytta utomlands, min man har blivit erbjuden arb och vi ska vara borta i ett-två år.
    Ni som flyttat med barn, hur har det gått för dom att börja i skolan, ex engelska eller amerikanska skolor. Hur har det gått med engelskan etc,
    Känner mig jätte nervös just nu. På det ställe vi ska flytta till,finns en svensk skola men har hört att den inte ska vara bra. annars hade ju det varit det bästa.
    Känns ändå som en bra möjlighet för barnen, att lära sig andra språk, andra kulturer etc.
    Har det varit svårt med ansökan till skolor etc, tänker på alla papper som ska skickas etc.
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Flytta utomlands med barn i skol/förskoleåldern
  • morska

Kanske ska skriva att det är saudiarabien vi ska flytta till :) hoppas på nått svar :)

• morska

spännande att flytta dit :) vi ska ev flytta 1 januari, allt är lite svävande just nu, som det brukar va :) känns lite jobbigt att flytta mitt i ett läsår men men.
    Ja tänker oxå på det, med engelskan, min äldsta är 11 år, så har ju läst lite eng i skolan, men är ju inte riktigt som att ha undervisning och allt på eng. mina andra är 5 och 3 så blir dagis för dom. kanske lite lättare.

• morska

Tack för svar :)
    Känns jättekul att flytta, lite spänt oxå. men jag tror verkligen att det är en bra möjlighet för barnen, precis som du säger ang, språk, och jag tror egentligen att dottern får ut mer om hon går i en engelsspråkig skola, ur både språk och kultur synpunkt. Läste att svenska skolan har svenska undervisning för de barn som går på internationella skolor så då måste ju det fungera för svenka läroplanen.

Kollade in hemsidan, lät ju jättebra, Måste ju vara bra som ett komplement. eller om hon skulle vantrivas i skolan. för mina yngsta käns det som att en engelskspråkig förskola vore en fördel då de då har lättare att börja i skolan sedan i engskola, om man skulle få för sig att bli kvar eller flytta någon annanstans, kanske blir lätt så om man en gång flyttar ;)

• morska

Ja hon går i femman. Ja har oxå sett att det är så lite barn, och som du säger säkert stor omsättning. och säkert lite byskola över det. svårt att tillgodose behoven känns det som när de är så stora ålderskillnader.  sen verkar det som vi ska bo en bit därifrån, närmare engelskskolan,med skoluniform ;)) till min dotters stora fasa ;). och e inte helt lätt vad jag förstår att ta sig runt i riyadh då jag inte får köra utan man måste ha chafför. ja kommer verkligen bli en helt annan vardag.. men just eng skolan verkar så komplicerad när man läser om ansökan etc på deras hemsida. sen är det säkert en helt annan diciplin, inte helt fel iof..

• morska

Finns en amerikansk skola oxå, där måste man göra prov för att söka in, eng språk prov. sen har de förtur för amerikaner. eng skolan finns plats enl de som min man ska jobba för, de har nån förtur eller dyl.tror att de måste ha viss förståelse i tal och skrift.
    kan iofs va bra med lite hårdare regler. svenska skolan har plats.
    ja svenska skolan fungerar ju som sagt e det ju bara ett eller två år, lokalskola är inget alternativ. tror intee de tar emot expats, eller icke muslimer. vet inte om jag vill det heller faktiskt :)

• morska

Alla internationella skolor jag kollat på har även arabiskundervisning några gånger i veckan så det är bra.  en otrolig möjlighet då det är ett mycket nyttigt språk att kunna. jag vet däremot inte hur det är just ur ett religöst perspektiv, ang de lokala skolor/förskolor,

• morska

tyvärr är det så att flickor inte får gå ut själva och gå på bio etc i det saudiska samhället, är väl lite liberalare för de västerlänska, men man får inte gå och äta själv etc. shoppa får man göra, om man har sin abaya på sig. man lever på compoundet, med mest västerlänningar. tyvärr. är verkligen ett helt annat samhälle

• morska

Då kanske på nått sätt svenska skolan är bra, för då läer d mycket engelska och arabiska två gånger i veckan, så får hon allt, ja självklart finns det speciella lokaler etc, frågan är bara om det är för västerlänningar oxå. känns som att det är många frågetecken just nu ;) men allt löser sig väl säkert när man kommer dit. Men ett allternativ är ju faktiskt engelskaskolan samt svenska undervisning på sidan av ang det där med att komma tillbaka. ja förvirring råder...

• morska

En svensk/engelsk/arabisk vore ju det bästa ;))

Svar på tråden Flytta utomlands med barn i skol/förskoleåldern