Inlägg från: knisse |Visa alla inlägg
  • knisse

Flytta utomlands med barn i skol/förskoleåldern

jag skulle förmodligen välja en svensk (i mitt fall tysk) skola om det handlade om en kortare tid  ett ar eller liknade annars skulle jag nog försöka mig pa den lokala skolan.

• knisse
    HarperSeven skrev 2011-09-06 13:40:55 följande:
    Nackdelen med en lokal skola är att de talar arabiska där. Jag antar att varken TS eller hennes man talar arabiska. Så de kan varken hjälpa dottern med läxorna eller förstå vad det står i den information som skolan skickar ut. TS dotter måste dessutom lära sig ett helt nytt alfabet. Det är mycket att lära sig på ett eller två år. De två yngsta skulle däremot kunna gå i en lokal förskola/skola men det blir naturligtvis problem med att läsa information från skolan och var med på möten i förskolan/skolan. Sedan så kan varken TS eller hennes man hjälpa barnen med läxor. Men det är en fantastisk möjlighet att lära sig arabiska. Vilka fördelar barnen i så fall skulle ha. Jag skulle nog stoppa in de två yngsta i en lokal förskola/skola och sedan försöka underhålla arabiskan när vi kommer hem.
    självklart är det en nakdel men nagot jag skulle försöka göra nagot at snabast möjligt om jag flyttar längre tid till ett annat land. och det finns oftast möjligheter att fa hjälp med bade översättning och läxor (studenter brukar taksamt ta chansen tex)
  • knisse
    HarperSeven skrev 2011-09-06 13:54:05 följande:
    Men tror du inte att det blir jobbigt för en elvaåring? TS plan är dessutom att de ska stanna i ett eller två år. Smart det där att ta hjälp av översättning och läxor av studenter. Jag har faktiskt inte tänkt på det.
    för en 11 aring kommer det att vara jobbigt i alla fall. men för en kortare period är det säkert slugare att ta barnet till en skola med ett sprak som barnet redan talar. därimot tror jag att det blir lättare efter ett tag om man gar i lokal skola (jag gissar att det finns manga olika möjligheter där med) med vänner och att kuna ga pa bio osv om man stannar längre tid. just för att man lär sig spraket pa ett kick om man är 11 och alla prart arabiska.
  • knisse
    morska skrev 2011-09-06 14:08:31 följande:
    tyvärr är det så att flickor inte får gå ut själva och gå på bio etc i det saudiska samhället, är väl lite liberalare för de västerlänska, men man får inte gå och äta själv etc. shoppa får man göra, om man har sin abaya på sig. man lever på compoundet, med mest västerlänningar. tyvärr. är verkligen ett helt annat samhälle
    självklart är det sa. men oftast finns det egna lokaler för kvinnor och flickor som träffas efter skola. som sagt om det bara handlar om en kort tid skulle jag nog välja en skola med ett sprak som är lättare att lära men om hon ska växa upp och kanske stanna där (nagot man far räkna med) är det ju bättre att bli "intigrerad".
  • knisse
    HarperSeven skrev 2011-09-06 14:31:13 följande:
    Själv så skulle jag vilja hitta en svensk/tysk/engelsk/holländsk skola till min son. Där man även kan läsa franska, spanska, arabiska och mandarin. Skrattande 

Fast åtta språk är lite lite. Man borde nog lägga till ryska också.
    det later ju spännade (förutom hallänskan da) jag anmäler genast mina till skolans föris
  • knisse
    HarperSeven skrev 2011-09-06 14:41:41 följande:
    Holländska är bara värt och lära sig om man bor i Holland och knappt ens då. De pratar så bra engelska så det är nästan inte värt mödan.
    jag har nog bott för länge i tyskland för att se holänska som en tillgang...
Svar på tråden Flytta utomlands med barn i skol/förskoleåldern