• morska

Flytta utomlands med barn i skol/förskoleåldern

Hej!!
    jag min man och våra tre barn är på väg att flytta utomlands, min man har blivit erbjuden arb och vi ska vara borta i ett-två år.
    Ni som flyttat med barn, hur har det gått för dom att börja i skolan, ex engelska eller amerikanska skolor. Hur har det gått med engelskan etc,
    Känner mig jätte nervös just nu. På det ställe vi ska flytta till,finns en svensk skola men har hört att den inte ska vara bra. annars hade ju det varit det bästa.
    Känns ändå som en bra möjlighet för barnen, att lära sig andra språk, andra kulturer etc.
    Har det varit svårt med ansökan till skolor etc, tänker på alla papper som ska skickas etc.
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Flytta utomlands med barn i skol/förskoleåldern
  • HarperSeven

Jag menar undervisning i arabiska inte arabisk undervisning.

• knisse
    morska skrev 2011-09-06 14:08:31 följande:
    tyvärr är det så att flickor inte får gå ut själva och gå på bio etc i det saudiska samhället, är väl lite liberalare för de västerlänska, men man får inte gå och äta själv etc. shoppa får man göra, om man har sin abaya på sig. man lever på compoundet, med mest västerlänningar. tyvärr. är verkligen ett helt annat samhälle
    självklart är det sa. men oftast finns det egna lokaler för kvinnor och flickor som träffas efter skola. som sagt om det bara handlar om en kort tid skulle jag nog välja en skola med ett sprak som är lättare att lära men om hon ska växa upp och kanske stanna där (nagot man far räkna med) är det ju bättre att bli "intigrerad".
  • HarperSeven
    someone01 skrev 2011-09-06 14:09:26 följande:
    Jag skulle gå för den Brittiska Inetrnational solan.
    Helt klart mer dicipline och mer läxor osv men å andra sidna så kommer han att bli flytade i engelsk på 6månader. Tänk vilken hjälp senare i livet eller om ni bestämemr er att flytta någon annanstans senare.
    Själv har vi just flyttat från scotland, där mina barn är födda till danmark. Vår stora son har börjat 1an på en dansk skola och förstår ingenting men det går hur bra som helst. Barn fixar kompisar utan språket.

Lyck till!
    Talar din son svenska?
  • HarperSeven

Finns det inga tvåspråkiga förskolor (engelska/arabiska)? Det kanske skulle ett bra alternativ för de minsta barnen.

Jag skulle också välja den brittiska skolan för det äldsta barnet.

• someone01
    HarperSeven skrev 2011-09-06 14:15:11 följande:
    Talar din son svenska?
    Han förstår svenska, men det är inte till någon nytta här i Jylland. Dom pratar med sådan bred dialekt att ingen av oss försår något, jag kan göra det om dom pratar sakta
  • morska

Då kanske på nått sätt svenska skolan är bra, för då läer d mycket engelska och arabiska två gånger i veckan, så får hon allt, ja självklart finns det speciella lokaler etc, frågan är bara om det är för västerlänningar oxå. känns som att det är många frågetecken just nu ;) men allt löser sig väl säkert när man kommer dit. Men ett allternativ är ju faktiskt engelskaskolan samt svenska undervisning på sidan av ang det där med att komma tillbaka. ja förvirring råder...

• morska

En svensk/engelsk/arabisk vore ju det bästa ;))

• HarperSeven
    someone01 skrev 2011-09-06 14:19:26 följande:
    Han förstår svenska, men det är inte till någon nytta här i Jylland. Dom pratar med sådan bred dialekt att ingen av oss försår något, jag kan göra det om dom pratar sakta
    Ja, danskan är inte så lätt att förstå för oss svenskar. Norskan är mycket bättre.
  • someone01

hur gammal kommer din dotter vara när ni flyttar?

• HarperSeven
    morska skrev 2011-09-06 14:25:32 följande:
    En svensk/engelsk/arabisk vore ju det bästa ;))
    Själv så skulle jag vilja hitta en svensk/tysk/engelsk/holländsk skola till min son. Där man även kan läsa franska, spanska, arabiska och mandarin. Skrattande 

Fast åtta språk är lite lite. Man borde nog lägga till ryska också.
  • HarperSeven
    morska skrev 2011-09-06 14:22:18 följande:

Då kanske på nått sätt svenska skolan är bra, för då läer d mycket engelska och arabiska två gånger i veckan, så får hon allt, ja självklart finns det speciella lokaler etc, frågan är bara om det är för västerlänningar oxå. känns som att det är många frågetecken just nu ;) men allt löser sig väl säkert när man kommer dit. Men ett allternativ är ju faktiskt engelskaskolan samt svenska undervisning på sidan av ang det där med att komma tillbaka. ja förvirring råder...

Tyvärr lär man sig inte så mycket arabiska på två gånger i veckan. De amerikanska och engelska barn som jag har träffat här har inte lärt sig så mycket holländska under de en eller två år de har varit här. De har nog haft ungefär lika mycket undervisning. Så ni får nog skippa arabiskan och leva i en expat bubbla. Det funkar det också. Vi har en privatlärare i holländska som kommer en dag per vecka. Det kanske är ett alternativ för er också.
  • knisse
    HarperSeven skrev 2011-09-06 14:31:13 följande:
    Själv så skulle jag vilja hitta en svensk/tysk/engelsk/holländsk skola till min son. Där man även kan läsa franska, spanska, arabiska och mandarin. Skrattande 

Fast åtta språk är lite lite. Man borde nog lägga till ryska också.
    det later ju spännade (förutom hallänskan da) jag anmäler genast mina till skolans föris
  • HarperSeven
    knisse skrev 2011-09-06 14:39:00 följande:
    det later ju spännade (förutom hallänskan da) jag anmäler genast mina till skolans föris
    Holländska är bara värt och lära sig om man bor i Holland och knappt ens då. De pratar så bra engelska så det är nästan inte värt mödan.
  • knisse
    HarperSeven skrev 2011-09-06 14:41:41 följande:
    Holländska är bara värt och lära sig om man bor i Holland och knappt ens då. De pratar så bra engelska så det är nästan inte värt mödan.
    jag har nog bott för länge i tyskland för att se holänska som en tillgang...
  • änglavinge

Vi har bott (och bor fortfarande) i Kina i lite mer än 1 år nu. Första året gick våra barn (då 2 och 4) på ett kinesiskt dagis/skola. Det funkade ok. Barnen anpassade sig snabbt men det var inte helt smärtfritt. Det som ställde till det för oss var helt enkelt kulturkrocken - deras syn på barn. Så nu har vi flyttat till Beijing istället så barnen kan gå på den svenska skolan som finns här. Både vi och barnen älskar det! Men samtidigt var det en enorm upplevelse att ha dom på det kinesiska dagiset, och dom pratar nu dessutom flytande kinesiska :) Men hade jag haft möjlighet till att välja ett internationellt dagis från början så hade jag utan tvekan valt det!

Lycka till iaf!!

• caliningrad
    änglavinge skrev 2011-09-06 18:08:17 följande:
    Det som ställde till det för oss var helt enkelt kulturkrocken - deras syn på barn. Så nu har vi flyttat till Beijing istället så barnen kan gå på den svenska skolan som finns här. Både vi och barnen älskar det! 
    japp, precis som i Thailand.. Svenska barn har mycket svart att anpassa sig till andra forhallanden dar det finns en respekt for larare, en sjalvklar disciplin, osv.

Har aldrig heller sett asiatiska barn med napp/snuttefilt osv... sa ja kulturkrocken ar enormt stor och de flesta lyckas anpassa sig, men inte svenskarna... 
Svar på tråden Flytta utomlands med barn i skol/förskoleåldern