• Bamboon

epidural ont?

Gör det ont när de lägger in epiduralen?
    Är sjukt sprut o nål rädd- 

• Svar på tråden epidural ont?
  • Stratto
    Gladabarnensmamma skrev 2011-08-26 02:30:39 följande:
    far man robba traden lite och fraga er som fick epidural; hur kandes forlossningen och utdrivningsskedet efter det? Jag fodde forsta med gas och andra helt naturellt, men med trean vill jag ha epidural. Jag kommer tjata mig blagul efter epidural och ar nyfiken pa hur det kanns att krysta samt efter epiduralen (dom tar val bort den - och man har kanske kateter ocksa?). Tacksam for svar och ursakta pa forhand att jag stjal traden lite...
    För mig slapp jag värkarna i några timmar men när huvudet kom längre och längre ned kändes det som edan slutade verka. Det var som att värkarna satt igång på nytt och var till slut lika hemska som innan de lade bedövningen
     Kände krystvärkarna, kunde krysta, kände huvudet, gjorde huuur ont som helst. Antar jag inte blev bedövad "ända ner" så att säga
    Kunde inte kissa efteråt fick kateter.
  • BymBym

Jag kände inget när jag fick epiduralen. Den tog bort smärtan på värkarna men som tur är fortsatte de. Värkarna kan ju avta när man får epidural. Det var en underbar smärtlindring men jag valde ändå bort den med tvåan.

• samban
    BymBym skrev 2011-08-26 08:29:23 följande:
    Jag kände inget när jag fick epiduralen. Den tog bort smärtan på värkarna men som tur är fortsatte de. Värkarna kan ju avta när man får epidural. Det var en underbar smärtlindring men jag valde ändå bort den med tvåan.

Varför valde du bort den?
    Det är länge kvar till jag ska föda, men jag vill gärna veta så mycket som möjligt om just EDA då det är den bedövningsmetod som  jag känner att jag helst inte vill ha. Vill veta för att kunna skapa mig en egen uppfattning.
  • apanssonsmamma

Mje, men jag hade ont efter i själva "hålet" i ryggen.

• BymBym

Mina egna funderingar, inga vetenskapliga... Det känns som att om man kan föda utan den så är chansen större att man är piggare i kroppen efteråt. Det var jag efter andra förlossningen med om det berodde på avsaknad av epidural vet jag egentligen inte.

Sen riskerar väl förlossningen att "stanna upp" och bli mer utdragen? Det var vad jag hört innan och därför valde jag bort den med andra.

Men som sagt, jag hade den vid första och den var jättebra då.

• Gladabarnensmamma
    BymBym skrev 2011-08-26 16:59:30 följande:
    Mina egna funderingar, inga vetenskapliga... Det känns som att om man kan föda utan den så är chansen större att man är piggare i kroppen efteråt. Det var jag efter andra förlossningen med om det berodde på avsaknad av epidural vet jag egentligen inte.

Sen riskerar väl förlossningen att "stanna upp" och bli mer utdragen? Det var vad jag hört innan och därför valde jag bort den med andra.

Men som sagt, jag hade den vid första och den var jättebra då.
    Det dar med att oppningsskedet kan sakta ner eller stanna av helt ar sant, det har jag last en hel del om. Det man brukar gora ar att satta in varkstimulerande dropp for att halla koll pa hur varkarna framskrider. Daremot har jag last att eftersom det ar svarare att krysta ordentligt sa kan utdrivningsskedet ta langre tid och att man kan behova mer hjalp med sugklocka etc.
    For min del gjorde det sa obeskrivligt javla ont att foda barn att jag blivit livradd for smartan (fick panik sist) och ser EDAn mer som ett satt att mentalt kunna vara narvarande vid forlossningen - det har jag inte klarat under mina tva tidigare forlossningar... Med ettan hade jag gas & hans hjartljud blev svagare & svagare (navelstrangen runt halsen) men jag fullkomligt struntade i bebisen och ville bara do sjalv, att jag skulle fa mota mitt livs storsta karlek inom ett par timmar kandes totalt oviktigt, jag ville bara do & sog i mig gasen tills jag nastan tuppade av...
  • Kissekatten

Jag kan inte komma ihåg att det gjorde ont, bara obehagligt.

Dotter f. 2010-03-10, syskon BF 2011-12-27
  • Gladabarnensmamma
    Kissekatten skrev 2011-08-26 17:11:53 följande:
    Jag kan inte komma ihåg att det gjorde ont, bara obehagligt.
    ursakta min nyfikenhet - men hur kandes resten av forlossningen?
  • Kissekatten
    Gladabarnensmamma skrev 2011-08-26 17:19:13 följande:
    ursakta min nyfikenhet - men hur kandes resten av forlossningen?
    Jobbig :/ Tycker inte epiduralen tog så jättebra på mig. Men jag kommer absolut testa vid nästa förlossning igen!
    Dotter f. 2010-03-10, syskon BF 2011-12-27
  • Gladabarnensmamma
    Kissekatten skrev 2011-08-26 17:20:45 följande:
    Jobbig :/ Tycker inte epiduralen tog så jättebra på mig. Men jag kommer absolut testa vid nästa förlossning igen!
    okej - kan vara bra att veta, tack! Jag har BF idag och vill absolut ha EDA, men jag vill samtidigt ha rimliga forvantningar pa effekten den har...
Svar på tråden epidural ont?