Inlägg från: Gladabarnensmamma |Visa alla inlägg
  • Gladabarnensmamma

epidural ont?

far man robba traden lite och fraga er som fick epidural; hur kandes forlossningen och utdrivningsskedet efter det? Jag fodde forsta med gas och andra helt naturellt, men med trean vill jag ha epidural. Jag kommer tjata mig blagul efter epidural och ar nyfiken pa hur det kanns att krysta samt efter epiduralen (dom tar val bort den - och man har kanske kateter ocksa?). Tacksam for svar och ursakta pa forhand att jag stjal traden lite...

• Gladabarnensmamma
    BymBym skrev 2011-08-26 16:59:30 följande:
    Mina egna funderingar, inga vetenskapliga... Det känns som att om man kan föda utan den så är chansen större att man är piggare i kroppen efteråt. Det var jag efter andra förlossningen med om det berodde på avsaknad av epidural vet jag egentligen inte.

Sen riskerar väl förlossningen att "stanna upp" och bli mer utdragen? Det var vad jag hört innan och därför valde jag bort den med andra.

Men som sagt, jag hade den vid första och den var jättebra då.
    Det dar med att oppningsskedet kan sakta ner eller stanna av helt ar sant, det har jag last en hel del om. Det man brukar gora ar att satta in varkstimulerande dropp for att halla koll pa hur varkarna framskrider. Daremot har jag last att eftersom det ar svarare att krysta ordentligt sa kan utdrivningsskedet ta langre tid och att man kan behova mer hjalp med sugklocka etc.
    For min del gjorde det sa obeskrivligt javla ont att foda barn att jag blivit livradd for smartan (fick panik sist) och ser EDAn mer som ett satt att mentalt kunna vara narvarande vid forlossningen - det har jag inte klarat under mina tva tidigare forlossningar... Med ettan hade jag gas & hans hjartljud blev svagare & svagare (navelstrangen runt halsen) men jag fullkomligt struntade i bebisen och ville bara do sjalv, att jag skulle fa mota mitt livs storsta karlek inom ett par timmar kandes totalt oviktigt, jag ville bara do & sog i mig gasen tills jag nastan tuppade av...
  • Gladabarnensmamma
    Kissekatten skrev 2011-08-26 17:11:53 följande:
    Jag kan inte komma ihåg att det gjorde ont, bara obehagligt.
    ursakta min nyfikenhet - men hur kandes resten av forlossningen?
  • Gladabarnensmamma
    Kissekatten skrev 2011-08-26 17:20:45 följande:
    Jobbig :/ Tycker inte epiduralen tog så jättebra på mig. Men jag kommer absolut testa vid nästa förlossning igen!
    okej - kan vara bra att veta, tack! Jag har BF idag och vill absolut ha EDA, men jag vill samtidigt ha rimliga forvantningar pa effekten den har...
  • Gladabarnensmamma

Det ar just det jag sett pa TV och hort av vaninnor; barnmorskor & lakare tajmar in varkarna och sager till nar man ska krysta (och hur lange). Utan EDA ar det helt onodigt, det vore som om ngn skulle behova saga till dig att hulka nar du spyr (det gar inte att halla emot, kroppen tar helt och hallet kontrollen - vilket iofs ar en ratt haftig upplevelse men fy sjutton vad ont det gor). Sorry TS for OT diskussion...

• Gladabarnensmamma
    Bamboon skrev 2011-08-30 12:16:09 följande:
    Har nu fött o kände ingenting när dela in spruta för jag hade så jävla ont redan. Men jag tryckte på epidural knappen varje kvart så doen skulle komma. Men man kände ju fortfarnde men inte lika starkt. Var ju helt borta!
    Grattis till bebisen!
    Jag har ocksa just fott (i lordags) och ANTLIGEN fick jag foda med epidural - det gick hur bra som helst... vilken skillnad det var att foda barn med smartlindring (som fungerar)!
  • Gladabarnensmamma
    samban skrev 2011-08-30 15:50:30 följande:
    Hur var det då? Hur funkade det att krysta? Sprack du? Pigg efteråt?  Jag vill gärna höra om både bra och dåliga erfarenheter av epidural. Tycker själv det verkar otroligt obehagligt att vara bedövad i hela nederkroppen, men nästan alla tycks ju älska eda...
    Jag fodde mina andra barn med 1) lustgas och med nr 2) ingenting alls och ville absolut ha EDA. For min del gick forlossningen rasande snabbt, fran att ha varit 4 cm till 8 cm oppen tog det bara en halvtimme och jag var helt saker pa att ngn EDA skulle inte hinnas med... tydligen fick jag ngn speciell EDA som verkar valdigt fort och bara ett par varkar efter sprutan var lagd sa kandes varkarna knappt och vips sa var det dags att krysta.
    Ja, det var lite svarare att fa in "ratta knycken" pa krystarbetet, men man kanner trycket nerat vid varje vark och jag kunde sjalv kanna nar det var dags att ta i. Benen var lite stumma, men inte helt bedovade - jag kunde rora pa benen och tarna. Jag sprack pyttelite (2 stygn) men det var for att lilltjejen fastnade vid axlarna da navelstrangen satt tight runt halsen och dom inte fick den over hennes huvud, sa hon foddes "genom" ogglan liksom.
    En timme efter forlossningen gick jag pa toaletten och kande mig valdigt pigg - blodtrycket foll en aning men jag madde prima. Det kandes inte riktigt som att halva kroppen var bedovad, mer som att livmodern var medovad och att benen somnat en aning. Jag har bara gott att saga om min upplevelse, den var totalt annorlunda mot mina andra tva forlossningar !
Svar på tråden epidural ont?