samban skrev 2011-08-30 15:50:30 följande:
Hur var det då? Hur funkade det att krysta? Sprack du? Pigg efteråt? Jag vill gärna höra om både bra och dåliga erfarenheter av epidural. Tycker själv det verkar otroligt obehagligt att vara bedövad i hela nederkroppen, men nästan alla tycks ju älska eda...
Jag fodde mina andra barn med 1) lustgas och med nr 2) ingenting alls och ville absolut ha EDA. For min del gick forlossningen rasande snabbt, fran att ha varit 4 cm till 8 cm oppen tog det bara en halvtimme och jag var helt saker pa att ngn EDA skulle inte hinnas med... tydligen fick jag ngn speciell EDA som verkar valdigt fort och bara ett par varkar efter sprutan var lagd sa kandes varkarna knappt och vips sa var det dags att krysta.
Ja, det var lite svarare att fa in "ratta knycken" pa krystarbetet, men man kanner trycket nerat vid varje vark och jag kunde sjalv kanna nar det var dags att ta i. Benen var lite stumma, men inte helt bedovade - jag kunde rora pa benen och tarna. Jag sprack pyttelite (2 stygn) men det var for att lilltjejen fastnade vid axlarna da navelstrangen satt tight runt halsen och dom inte fick den over hennes huvud, sa hon foddes "genom" ogglan liksom.
En timme efter forlossningen gick jag pa toaletten och kande mig valdigt pigg - blodtrycket foll en aning men jag madde prima. Det kandes inte riktigt som att halva kroppen var bedovad, mer som att livmodern var medovad och att benen somnat en aning. Jag har bara gott att saga om min upplevelse, den var totalt annorlunda mot mina andra tva forlossningar !