epidural ont?
Gör det ont när de lägger in epiduralen?
Är sjukt sprut o nål rädd-
Gör det ont när de lägger in epiduralen?
Är sjukt sprut o nål rädd-
Jag kände inte av den alls. I och för sig hade jag så jäkla ont av värkarna att jag meddelade narkosläkarn att "det skiter jag i!" när han förklarade att det skulle sticka till lite. Sen när den verkade, så var det den ljuvligaste känslan i världen, och jag var tvungen att höra efter med narkosläkarn huruvida han kunde tänka sig att gifta sig med mig... :) Jag har bara bra minnen från epiduralen!
Sisu: Jag tänker såhär - att få en EDA före ett planerat kejsarsnitt (eller annan kirurgi för all del) kan säkerligen vara oerhört jobbigt om man har fobi för nålar och då kan det kännas helt omöjligt. Är man mitt uppe i värkarbetet och har så ont att man tänker att man inte skulle ha nåt emot att dö där och då... så ja, då tror jag att många kan lägga sin nålfobi åt sidan.
Gjorde inte ett dugg ont stack bara till sen knaka det i ryggen, värkarna gjorde fruktansvärt ont när jag fick den så var inte "medveten" direkt.
Säger som många andra här inne att man faktiskt skiter i det just då.
När man väl får så ont att man vill ha EDA så skiter man i att man är rädd.
Jag brukar svimma när dom tar blodprov eller bryter ihop och gråter för jag är så himla rädd. Slutar typ andas och hyperventilerar men när jag fick sådär jävla ont under förlossningen så skrek jag efter EDA. Fan så skönt det var sen :) Så det var ingenting mot vad man får utstå under värkarna.
Så den ska du inte va orolig för tycker jag :)
Huruvida det gör ont eller ej tror jag beror på den som lägger den. Har tre barn totalt. Under mina första två förlossningar så tog jag epidural. Första gången kände jag ingenting, tycker det är mycket obehagligt med nålar och stick, blir kallsvettig och gråter och så där... Men hade talat om för barnmorskan att jag var väldigt nålrädd och ville inte att de skulle tala om när de stack, eller hur det gick. Det kändes lättast så för mig.
Under min andra förlossning så gjorde det dock sjukt ont att få epiduralen. Vet inte om narkosläkaren stack fel eller nåt för det kändes som att det knastrade där han stack. Jag tillbringade stunden jag fick epiduralen med att skrika ut "ack värmeland du skööööööna...".
Jag fick mina epiduraler under värkarbetet.
Tredje förlossningen var jag helt utan bedövning och det gick jättebra det med, men då kanske jag var mer förberedd och visste vad som komma skulle på ett helt annat sätt.
Min kille fick ryggbedövning inför en operation av ett brutet ben. Han sa att ryggbedövningen var det värsta av allt, han skulle hellre bryta benet igen än ta ryggbedövning en gång till. Okej, han är kille och därför lite mesig, men ändå. Tycker det verkar sjukt obehagligt. Huga.
Jag kände inte av den någon gång under mina förlossningar (2st) bara bedövningsprutan som stack till lite lite, men i det lägetbryr man sig inte så mycket...i vanliga fall är jag rejält stickrädd men på förlossningen var jag beredd att göra ungefär vad som helst för att slippa ha så ont.
far man robba traden lite och fraga er som fick epidural; hur kandes forlossningen och utdrivningsskedet efter det? Jag fodde forsta med gas och andra helt naturellt, men med trean vill jag ha epidural. Jag kommer tjata mig blagul efter epidural och ar nyfiken pa hur det kanns att krysta samt efter epiduralen (dom tar val bort den - och man har kanske kateter ocksa?). Tacksam for svar och ursakta pa forhand att jag stjal traden lite...