Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

förutsatt att sätet är godkänt för bilstol (står i bilens manual) så monterar man stolen som om det var framåtvänd i ett vanligt säte, vilket förutsätter att man har en vändbar stol, och spänner alltså ast bilstolen med bilbältet och barnet med internselen.

• stor grön drake
    MarieCurie skrev 2012-02-22 21:15:46 följande:
    Brukar läsa den här tråden lite då och då och jag känner nu att jag bara måste få skriva av mig lite. 

Det där med barn och bilar har gett mig ångest ett bra tag nu, har lite svårt att få plats i bilen med båda och gått och väntat på att bli tvingade att vända den äldsta.

Trodde aldrig att vi skulle "klara" en vintern till med båda barnen bakåt, räknade med att få köpa en ny stol till storebror redan i somras men vi väntade och väntade och väntade.... Vintern kom och det visade sig att han faktiskt får plats (dock med lite trixande med bortagning av ytterkläder och skor).  Nu fyller han fyra och det var tidigare som en avlägsen dröm att han skulle kunna sitta bakåt fram till dess. Alla vänder ju vid 4 års ålder och då barn som är betydligt kortare än vår son.

Är nu så glad att jag inte lät mig övertalas av alla att låta lillasyster ärva storebrors stol i somras, alla runt oss tyckte vi borde köpt en ny bältesstol till honom. 

Sonen är nu 4 år, 108 cm och får fortfarande plats i sin hi way, han kan till och med växa några cm till.... Är så glad över att vi sluppit ta beslutet att vända honom. 

Vet inte riktigt mitt syfte med detta inlägg, ville nog mest berätta hur glad jag är att han fortfarande åker säkert. 

sånt gillar vi!
  • stor grön drake
    PruttPottan skrev 2012-02-24 13:11:55 följande:
    Surt å behöva sälja en stol mindre än en månad gammal liksom.. Får helt enkelt åka tillbaka å se vad som kan göras :S

Tack för svar iaf =)
    Jag tar tag i bältet där de kommer ut på baksidan och drar där samtidigt som jag drar spännremmen, funkar hyfsat, upplevde den lättare att spänna "utan kläder" men tyvärr suger uppvärmningen i bilen oh vi ligger inte mycket över utetemperaturen

Sen en annan grej...
    Mätte sonen på skoj idag när han somnat... 96-96,5 cm Förvånad 4 jävla cm sen november? MTn är urväxt innan sommaren om det fortsätter så här, och jag vill inte det, älskar ju MTn med sina stora sidoskydd runt huvudet osv. Givetvis blir vi med TW om så är fallet, men snyft...
  • stor grön drake
    Coyote skrev 2012-02-25 22:43:24 följande:
    Happ, nu blev det problem i familjen. Vi ska, precis som, Tinis, ha tvillingar i sommar. Nu har vi en Passat -98, och hade ju tänkt att vi kunde ha den ett tag till, sonens Hi-way får ju bra plats och ett babyskydd hade inte varit några problem. Men två... Vi vill gärna kunna sitta någon i baksätet också. Någon som har tips på bra bil i det här läget? Tror att v70 blir för smalt...
    renault grand scenic föreslår jag, då finns två extra säten baki om ni ska ha någon extra med er dessutom
    PruttPottan skrev 2012-02-24 23:36:57 följande:
    Vår son är 97 nu, och inte ens 2,5. Läste att man går efter längd när man vänder till framåt men det känns mindre bra. Vilken stol väljer man om de växer ur MT?? Det är ju min fasa :/  Eller går det att vända TW åt andra hållet?
    Hade min kille "bara" varit lång hade det inte varit hela världen, men han har väldigt lång överkropp iom att både jag och pappan båda har det, jag har tex längre ryggmått än personer 10-15 cm längre än mig. Det ger att han riskerar växa ur bilstolen väldigt snart. Hade hoppats på massor med rum i TW men nehepp, axelbanden i högsta läge sitter perfekt. Tur att han än så länge har kort hals så det finns åtminstonde ett halvt huvud till örongränsen nu.
  • stor grön drake
    Tibell skrev 2012-03-01 21:26:52 följande:
     Men måste ändå fråga vilken framåtvänd stol ni anser vara den bästa ??
    En bältesstol med höjbar rygg, ordentliga sidoskydd, och viktigast av allt att den passar både barnet och bilen. Ska du av någon anledning med våld ha en bilstol framvänd skulle jag säga klippan triofix eftersom den även monteras framvänt i isofox basen.
  • stor grön drake
    Tibell skrev 2012-03-07 18:47:51 följande:
    Jag tycker actas är jätte tungt :/ är de andra lika tunga ?
    Jag är ju rätt liten med mina 154 cm och knappa 42 kg på det ;) tyckte det var hutlöst tungt att bära in actan när bebisen satt i..
    brio primo är lättast och minst av dem, men litenheten kanske inte gör så mycket om du inte får så stora barn Ett babyskydd har en livslängd på 5-7 år (och 7 år betyder ju under optimala förhållanden osv, så ett babyskydd som redan är 7 ska du inte använda)
  • stor grön drake
    Tvåbarnsmamman81 skrev 2012-03-12 13:43:55 följande:
    Ja så heter vår stol! Tack! Tyvärr har vi inte mer plats i bilen - Audi A4 är rätt trång :/
    Men det finns måbga stolar som tar mindre plats än duologicen, just britax twoway tar väldigt lite plats, det är helt klart värt att fara till en barnbutik och testa, blir det inte bättre rum osv behöver man inte köpa, och om det gör det så är det ju bara bra för er
  • stor grön drake
    Nikas skrev 2012-03-13 11:58:49 följande:
    Hej, undrar en sak. Jag har en igår fyllda 3,5 årig, 103 cm lång pojke som vägen 18 kg. Han sitter riktigt illa med böjda ben i sin bakåtvända bilstol. Det är inte alls ok att börjar låta honom sitta i sin nya Brio Cario framåtvända bilstol eller?
    jag skulle hellre testa montera om stolen för bättre benutrymme, vad sitter han i nu?
  • stor grön drake
    mamma 10 skrev 2012-03-14 19:59:21 följande:
    Hur gör ni andra när ni ser felaktigheter när det gäller bilstolar? (Jag ser MÅNGA som gör fel, i princip dagligen).. Säger ni till? Jag har inte vågat göra det ännu, vil inte inkräkta på andras "bekvämlighetszoner"...;) 
    Jag önskar att jag vågade... Jag pratar dok bakvänt åkande så mycket jag kan på mammaträffar (där ser man ju inte bilarna så ingen behöver känna sig utpekad och kanske lättare tar till sig hoppas jag) och tycker mig få "rätt" gensvar.
    Finns en som jag vet har vänt framåt och det är pga fysiska faktorer, så jag kommer inte säga något heller, hon vet att det är bättre bakåt, men då funkar inte deras vardag.
  • stor grön drake
    PruttPottan skrev 2012-03-15 23:40:44 följande:

stenålders, det står akta på ryggen, och det är mer än 10 år sen de blev akta graco (har en vänninna som fick barn -02 och beklagade sig över att det inte fanns rena akta stolar mer,, hon litade inte på de där graco-typerna )
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!