Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Miltons Mamma skrev 2012-01-13 18:52:36 följande:
    Köpt ny bil och kan inte längre ha sonen bakåtväd i framsätet utan han måste sitta bak.
    Han väger så gott som 18 kilo med kläder och hans stol i baksäte med stödben är bara godkänd till 18 kilo.

Vill nu ha tips på stolar som kan tänkas passa att ha i baksätet som tar mer än 18 kilo. Det får gärna vara isofix fäste men inget måste.

Sonen väger som sagt 18 kilo och är 104 cm lång.

Tacksam för råd!!
    isofix  har viktgräns 18kg, men axkids går att montera med bälte med, så den eller twoway
  • stor grön drake

visst är denna enbart frammåtvänd? www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product/Concord-Transformet-T-Pro-Sahara-turvaistuin-beige/240812?
    mamma har blivit tipsad om en stil man kunde använda från nu, 2 år, tills han inte åker bilstol mer och denna är det som mest liknar, iom isofixen skulle den ju vara OK även som bältesstol, MN den hon pratade om kunde även användas bakåtvänd... har inte så många att välja på då den var köpt ur en av två kataloger. för en enbart bakvänd köper hon inte, så det så. Ja, hon är barnslig ibland. Visst är twoway vändb... men åh, det hörs ju på namnet *doh*

• stor grön drake
    IVFmamma skrev 2012-01-14 13:30:35 följande:
    Vi har oxå en sån "klump" i bilens golv så att den som sitter på mittplatsen i baksätet får ha fötterna emellan den. Och om jag har förstått rätt så kan inte nån stol med stödben(AktaGracon+ Cosi Mobi) stå där.
    AG's bas har T-formad fot på sitt stödben och får därmed monteras på kardantunnel. Ha lutningsjusteringen i botten, spänn ner den i sätet med bältet så hårt det bara går (spänn sen lite till ), dra ner stödbenet till "golv" och när det är mot drar ni så att nästa stopp-hack går i, sen klickar ni i babyskyddet och justerar upp lutningen så mycket det går utan att indikatorn säger ifrån och då borde det sitta stenhårt, så gjorde vi de gånger vi monterade med basen i mitten på förra bilen.
  • stor grön drake
    elinville skrev 2012-01-19 15:20:04 följande:
    En fråga till er experter: hur gör ni när ni åker buss?? Vi ha blivit bjudna på bussresa i sommar men känner att man kan ju inte ta med sig sina bakåtvända stolar... Någon som har erfarenhet av sitsac?
    Barnen är i sommar 2½  och 5 år. Tips och råd tack!
    vårat bussbolag hade, men tyvärr monterade de lite tokig, tror det hade varit mer rum på en annan plats. Men de var även helt OK med att jag hade kommit och monterat min egen stol med.
    Har även rest med en twoway, den var nästan löjligt lätt att montera i buss, tog knappt 5 minuter så satt den stenhårt. Man kan absolut ta med bakvänt på buss, men ta av skorna på barnen så de inte smutsar ner ryggarna på sätena
  • stor grön drake
    jajja81 skrev 2012-01-20 08:17:16 följande:
    Vi köpte den begagnad av en kompis till mig i slutet 2005. Hon sa då att den var från 04.

Varför jag fick för mig att kolla upp datummärkningen just nu vet jag faktiskt inte. Ödet kanske......... 
    BYT!
    Lättaste du gör är att klippa av remmarna, då kan han säga vad han vill, då kan man inte använda den mer
  • stor grön drake
    Eivla skrev 2012-01-25 21:26:18 följande:
    Vet faktiskt inte, i vanliga fall är det en prick i varje ruta i alla fall. Har aldrig sett att det saknats så många tidigare. Men det är den senaste pricken som gäller. Annars brukar ju Britax även köra med sin "klocka" med en pil som pekar på en månad, och sedan stämplar för varje år. En Freeway t.ex. kan ha stämpel 02, 03, 04, 05, och den sista stämpeln är det som gäller + månaden som "klockan" visar. 
    antagligen för att de bara lägger till en markör i gjutformen, så när det ändras tr de inte bort utan bara lägger till, billigare så ju
  • stor grön drake
    Cecci78 skrev 2012-01-26 22:12:29 följande:
    hur kan det ha gjort det? basen sitter ju inte fast med underförankringsband, meningen är väl att stolen ska snurra med barnet upp mot sätet om man krockar?
    spände ner den så hårt det gick med bältet, låset låser det stenhårt, inte som MTs fjalliga spännen som bältet glider igenom, och sen ner med stödbenet och sen justera lutningen, allt enligt manual, ingenstanns stod nämnt ett ord om att skyddet ska kunna röra sig
  • stor grön drake

Här kommer en bild på sonen i sin mormors splitternya Two Way Elite
    Han är 2 år och 3 månader och jag är ärligt lite besviken på att han inte är "mindre" i stolen, denna kommer inte räcka tills han är 5, det är ett som är säkert

http://www.familjeliv.se/hem/stor_gron_drake/gallery/phpx6odgg.jpg

• stor grön drake
    anette 81 skrev 2012-02-04 18:50:24 följande:
    oj då är det nog inte lönt att köpa en sån åt dottern då
    Nej, tänk inte så, han har jättelång överkropp, närmare 104 i tröjstorlek (dvs rena 98or blir korta) men har just gått upp till 92 i byxor, och har lång pappa (samt att pojkarna i min släkt många varit långa) utan pröva den åtminstonde.
    Men efter dessa bilder kan jag ju säga att jag helt gett upp hoppet om att vi kommer kunna ha MT ens ett år till, förhoppningsvis över sommaren då man knappt har kläder, men jag känner mig väldigt osäker kan jag säga. Synd, för jag verkligen älskar det rejäla huvudstödet på den

Vi kan tyvärr inte klä av sonen i bilen heller, då fanskapet inte värmer upp (underdimensionerad värmeanläggning för så stor bil med så mycket rutor) så vi kan utan problem fortfarande ha -10 i bilen efter 30 minuters färd
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!