Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Natasha76 skrev 2011-11-13 20:28:15 följande:
    Den går bara att ha bakåtvänt till 35 pounds, vilket jag får till knappa 16 kg. Dessutom är det en amerikansk stol och de är inte godkända att använda här. Men tummen upp för att de verkligen försöker informera föräldrar om att barn ska åka bakåtvänt länge. De tar upp Sverige som exempel.
    Håller med om att viktgränsen är lite låg, men jag är lite kär i konceptet!
    HAr önskat mig en sån stol som går att få på ett chassi, kanske inte för att köra med barn i (sonen går mer än gärna) men för att enklare och säkrare transportera stolen på resa.

Monterade om MTn idag, så nu bor den i mitten igen drog om remmarna så de inte är i framsätena mer *gilla* men istället fick jag dem inte åtdragna ordentligt hur jag än försökte, så det blev att höja på stödbenet tillslut. Men ska inte ha sonen i bilen förens imorgon förmiddag, så ska försöka få det bättre innan dess. Vi har så bedrövligt mjuka säten bak att den blir "ruckbar" oavsett hur vi spänner den, men som banden är nu är den rörligar än när de var under stolarna... inte kul!
  • stor grön drake

Vi har bokat shoppingresa till uppsala med buss i december. Blev lite sur över att sonen 2 år ska betala halva vuxenpriset (eftersom mat är gratis för barn under 6 ombord på båten, och bara maten för vuxna är mer än resepriset) men tänker inte bråka, ser det som att jag har iaf betalat hans plats i bussen så ingen kan säga något om att han "ska sitta i famnen så andra får bättre rum". Jag ska även kolla när det närmar sig vem som kör och be att få komma och montera in MTn kvällen innan. Mest så att inte de platser den kommer sitta bra på är upptagna.

• stor grön drake
    myran82 skrev 2011-11-18 22:15:10 följande:
    www.blocket.se/jamtland/Barnvagnar_Liggvagn__...
    Barnvagnsnät är väl inte godkänt längre? Tror mamma pratat om att de hade det till mig när jag var liten.
    Nej, det är inte rekomenderat, men fullt lagligt att använda till barn som av olika orsaker inte kan åka babyskydd. Men numera finns ju britax liggande babyskydd för sånna barn, känns mycket bättre tycker iaf jag.
  • stor grön drake

"

Eivla skrev 2011-11-23 18:33:39 följande:
    Innan XTP kom 2004 och stödben började följa med, så var Cosmic godkänd till 25 kg, men då helt utan stödben. Även om man köpte till stödben för att kunna ha den fristående, så var den godkänd till 25 kg. Men sen satte man i frigolitkudden och tyckte att man alltid skulle ha stödben bak och plötsligt blev det bara 18 kg i baksätet, sååå snurrigt.För utan stödben är den identisk med gamla Cosmic, som är godkänd till 25. 
    JAg har frågat Robert Bell om den saken:

"Formellt gäller det som står på stolen. Stolen var dock tidigare godkänd
    precis på det sättet de tänkt sig.

Att den modellvarianten som de har inte är godkänt så beror inte på
    konstruktionsändring. Standarden har ändrat. Mer exaxt har man skärpt kraven
    på godkännandet i baksätet, och de kraven är till nackdel för äldre och
    lättare konstruktioner, som Duoflex. Men klart är att bilen ger bäst stöd i
    framsätet. Så kan man stänga airbag fram, då kan stolen användas fram till
    25 kilo.

Har du flera frågor? Kom gärna igen!
    Robert Bell
  • stor grön drake
    Natasha76 skrev 2011-11-26 22:04:28 följande:
    Så är det här i Finland.
    Även om bilåkande barn lämnar en del att önska även här på Åland är jag glad att vi är mer associerade till sverige i den hänseendet, emd föräldratidningar, forum m.m som alla förespråkar lååångt bakåtvänt åkande. De två barnbutiker (3? finns en utanför stan oxå, men har noll koll på deras märken då de har öppen några timmar olika vardagar varannan vecka...) som finns har Britax/Brio (samt AG princess och bilar bältesstolar) och den andra Akta Graco. Så det bakåtvända utbudet är bra, fast tyvärr har jag hört att den 1:a jag nämde har slutat ta in britax, så de stolar de har är vad de har kvar, hoppas folk kollar märkning för om det jag hört stämmer har de inte tagit in nya stolar på 1,5 år... sen butiken bytte ägare, så stolarna kan ju vara många år äldre än de tror som köper dem...

Alla jag känner har sina 2 åringar bakåt ännu (och har inga planer på vändning) men såg en som slutade i mammagruppen för 1,5 år sn ah sin kille framvänd i deras extrabil, iof i ordentlig stol, och det var en sån bil där instrumentpanelen var för låg att luta mot, och jag är ganska säker på att växelspaken är i golvet = omöjligt att använda stödben (deras "byggbil") men det kändes så fel, blev riktigt illa berörd. Dock har jag sett deras vanliga bil, och där åker han fortfarande bakåt
  • stor grön drake
    Ledilnaan skrev 2011-11-29 20:18:42 följande:
    Synd att man inte kan få ett snabbt svar när man ber om det!
    och om ingen vet? vill du ha 17 svar med "jag vet inte"?
    Ledilnaan skrev 2011-11-29 20:28:48 följande:
    Här är inne är det många som vet vilken klädsel som var vilket år, men nästan varje gång jag frågar något så får jag inte svar eller får vänta jätte länge på svar. Så jag lämnar tråden!
    det handlar ju om att rätt person (den som kanske vet) ska läsa tråden oxå. Ibland är det några dagar mellan FL besöken, pga livet vänder sig olika. Ja har även jag en hel del frågor som blivit obesvarade, då frågar jag igen ifall det är någon som vet som ser, eller så söker jag mina svar annorstädes. FL är ju bara så behändigt att det är "öppet" kvällstid när man har tid att fundera på saker
    t0va skrev 2011-11-29 20:22:27 följande:
    Idag fick jag mobin såld, känns så bra, var ett bra pris också. Jag hjälpte köparen att montera i bilen och sätta selen så den passade barnet. De hade en stor volvo med öglor och stolen satt riktigt bra i den bilen. Så den får nog ett bra liv hos den familjen. Nu väntar vi på max-way, får se om den kan passa sonen eller om vi ska köpa en ny two-way.
    *gillar*
    Kaxmaja skrev 2011-11-29 20:19:32 följande:
    Mina barn är precis tvärtom. De har långa överkroppar och kortare ben
    Min son är likadan, tyvärr är ju inte benutrymmet lika viktigt som rygglängden, så i värsta fall blir det two-way för oss till våren/försommaren när babyproffsen rear ut/ kör kampanj
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!