Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

PruttPottan skrev 2012-03-30 08:46:50 följande:

Vad tror ni för ålder på denna?
    GAMMAL! Jag tror före -00 men kan ha fel, tydligen har de där mönstren även funnits på 2000-talet, men Akta blev akta graco runt 2002 så den borde vara 10+ år iallafall
  • stor grön drake

Jag har för mig att orsaken till att bas är säkrare är just att det minskar risken för felmontering. Och det är sjukt smidigt med bas, för oss gick det snabbare att montera om basen till en annan bil än att bara ta lös bilstolen och bälta den (ja, lite nördig som man är tog vi tid på hur länge det tog. Minns ej tiden nu, men att det var snabbare att flytta basen )

• stor grön drake
    Tibell skrev 2012-04-02 09:38:35 följande:
    Myran : tack :) då måste vi inte känna oss tvugna att skaffa bas då. Mer för att det är smidigt isåfall.
    Kanske värt att prova utan först och se hur det känns.
    Vi ska ju ändå spänna fast två till så en mer eller mindre gör ingen skillnad ;)

Får se vart vi sätter den bara. Blir antingen fram eller mitten bak. Måste det vara ett visst mått mellan babyskyddet och stolen/instrumentpanelen bakom ?
    Sätter ni i mitten bk är det ju väldigt smidigt med basen, då är det bara att klicka dit den och slippa klättra och böka
  • stor grön drake

Kastar in en bild lite snabbt, på sonen 2 år och 4½ månad i sin mormors two-way
    Blev lycklig över att han nu med lättare kläder kunde ha mittenfåran på bältet, men det är nog sisådär på vilken man ska välja, men detta kändes tajtare så det fick bli så. Innan ommonteringen kunde han sitta med raka ben, men då blev ryggen så rak att han inte kunde somna (tro mig, han försökte) men han hade inget emot detta heller, det är han ju van vid ifrån vår bil där han börjar få trångt om benen med MTn

• stor grön drake
    Tibell skrev 2012-04-02 14:47:00 följande:
    Stor grön drake : ser jätte bra ut :) han är rätt stor kille va ?
    Våran lilla loppa (2.5 år ) nästan försvinner i sin two-way ;)
    Det är han, vi "hemmamätte" honom till 96cm för en månad sen och han visar inga tecken på att sluta växa som ett ogräs. Men han har längd att brås på, pappan är "kortast" i sin släkt på manssidan med sina 184cm och på min sida är det oxå långa män.
  • stor grön drake
    drömmaromsmått skrev 2012-04-10 21:00:07 följande:
    Påminn mig gärna men hur längesedan slutade akta vara akta och blev akta graco?
    Ligger ett babyskydd ute på en köp och sälj akta universal 0-13kg för 200kr är inte den nya ombonade modellen utan tänk mothercare typen (tror jag det är) och så står det bara akta.
    2002/2003 började akta graco finnas i butikerna här
  • stor grön drake
    4blevde skrev 2012-04-13 20:52:55 följande:

Bifogar bild på stolen och på den lilla lappen.
    Även om ni tycker sonen sitter bra i den, han är 4 mån.
    Jag som är ett Britax fan annars undrar även om denna stol är lika säker som en hi way?
    Det är det datumet som gäller, inte heller hittat något annat på våran.

Den är ju godkänd, alltså är den säker
    Jag vet att någon årgång av duoflexen blev underkänd pga något problem med det löstagbara stödbenet, men aldrig hört något om cosmicen. Jag tycker den är ganska ombonad och mysig för det mindre barnet, gillar att man kan ändra lutningen på sittsen utan att för den skull vinkla om hela stolen. Men jämfört med britax stolarna tycker jag att den är onödigt omständig och bökig att få fastspänd rätt.
  • stor grön drake
    060810 skrev 2012-05-13 18:53:53 följande:
    Vet ni vad jag såg igår?

En bilstol enbart i frigolit, utan klädsel.
    Hur jäkla säkert är en frigolitstol? Känns ju inte direkt säkert. :(
    en sån (fast tygklädd) satt jag i som liten, den köptes 1984...
    Toppen9 skrev 2012-05-11 20:15:20 följande:
    Om ni valde mellan two-way, hightech och multitech vilken skulle ni välja då?
    Har lite beslutsångest.

Stolen ska vara till min tvååring och jag vill ha honom bakåtvänd så länge som möjligt och han kommer sitta bakom chauffören (jag är 165 lång och sambon 185 och vi har en chrysler pt cruiser just nu)

Eller skulle ni kanske rekommendera någon annan stol? Vi har möjlighet till att fästa både med isofix eller bälte.
    För att åka bakåt så länge som möjligt, two way, men den måste monteras mot ryggstödet på framförvarande stol. MultiTech har vi, ruggigt nöjd i övrigt med sonen är 2,5 och 96,5cm lång och vi har bara ett hack kvar (MT har 7 lägen på bältet mot HW och TW som har 3) så den kommer inte funka i höst längre
    Däremot har han gott om rum kvar i Two wayen i mormors bil, och vi kommer byta till en sån när MTn blir för liten. Nackdelen på längden med MT är nackstödet som tar emot och trycker på axlarna.

Och sist tänkte jag bjuda er på en bild/inspiration av vad man kan göra med gamla bilstolar
    Montera dem för bakvänt åkande på flakmoped

• stor grön drake
    t0va skrev 2012-05-16 21:30:08 följande:
    En bältesstol väger kring 5kg, finns olika modeller i 50km/h blir det 200kg och i 100km/h blir det 800kg. Rätt stor skillnad om man dessutom ser till att stolen gör att bältet kommer närmare kroppen och på så sätt skyddar bättre.
    Har man dessutom en bältesstol med isofix lägs ingen vikt alls på barnet
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!