• Esmiso

Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?

Läste en tråd där ts glömt skicka med sina barn frukt till skolan, och barnen därefter fick sitta utan i fruktstunden.
    Vild diskussion utbröt om huruvida det var förälderns elelr skolans ansvar att ordna fram en frukt.
    Jag uttryckte min åsikt om att man bör lära barn att dela med sig, för att jag tror att man då får en bättre värld. Mindre egoistisk och girig än den är nu. Detta motsatte sig flera med motiveringar att de skulle bli skogstokiga om deras barn var tvugna att flertalet ggr dela med sig av sin frukt, för de köpte minsann dyr frukt etc etc.
     Där av min fråga:
    Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?
    Motivera gärna svaret!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?
  • Cloud
    Bonanza skrev 2011-08-20 22:21:15 följande:
    Ja, vi pratar mycket om det.

Jag vet att de skulle dela med sig dessutom.

När min son var tre år hade hans förskola utflykt i skogen med matsäck en gång i veckan. Varje vecka packade han ett extra sugrör till sin dricka. Efter många veckor hade ett barn fått med sig en festis utan sugrör och min son blev då överlycklig över att kunna hjälpa till.

De tar till exempel med sig pengar ur sin sparbössa för att ge till människor som sitter och spelar dragspel utanför affärer och min son brukar försöka påminna mig att ta med pengar så att vi kan köpa "situation sthlm" när vi storhandlar.

Så ja, mina ungar skulle dela med sig först av alla vågar jag nästan påstå.

Lite stört men..jag tror att dina skulle leka skitbra med mina. 
  • Cloud
    Maggis skrev 2011-08-20 22:26:23 följande:
    Ja, det är ju trist. Men det vore väl ännu tristare om det var dina barn som inte skulle göra så.

Maggis,Maggis, Maggis..

Nu har du för en gångs skull fullständigt rätt.   
  • Cloud
    Bonanza skrev 2011-08-20 22:49:58 följande:
    Ha ha.

• Maggis
    Cloud skrev 2011-08-20 22:51:31 följande:
    Maggis,Maggis, Maggis..

Nu har du för en gångs skull fullständigt rätt.   
    Wow!
    Stora ord. Nu somnar jag gott inatt.
    //Maggis
  • knisse

det beror pa. jag skulle önska att min stora tänkte lite mer pa sig själv manga ganger delar hon sin sista godibit osv och far skit för det.

• Cloud
    Maggis skrev 2011-08-20 22:52:36 följande:
    Wow!
    Stora ord. Nu somnar jag gott inatt.

*pussar och kramar gonatt*
  • Maggis
    Cloud skrev 2011-08-20 22:53:32 följande:
    *pussar och kramar gonatt*
    NattinattHjärta
    //Maggis
  • Cloud
    Maggis skrev 2011-08-20 22:54:02 följande:
    NattinattHjärta

• iaseia

Samtidigt som man lär barnet att dela med sig skulle jag även lära barnet att det finns en gräns.
    Samma unge kan inte glömma frukt varje dag...

• Honeyrose

ja självklart!

min äldsta dotter är än så länge lite drygt 2 år men visst lär vi henne varje chans vi får att dela med sig, även om det bara är den spade ute på lekplatsen när dem andra barnen inte har någon 

• Irme
    knisse skrev 2011-08-20 22:52:47 följande:
    det beror pa. jag skulle önska att min stora tänkte lite mer pa sig själv manga ganger delar hon sin sista godibit osv och far skit för det.
    Får skit för att hon är generös? Av vem? Isf är det väl den personens problem, inte din dotters.
  • HarperSeven

Jag lär mitt barn att dela med sig oavsett om barnen är mindre bemedlade eller inte. Tyvärr så bor vi väldigt segregrerat så det finns inga mindre bemedlade runt omkring oss. Så har det alltid varit för oss. Men jag har alltid tagit med mig två spadar till sandlådan för att kunna dela med mig trots att jag bara har ett barn t.ex. Har vi frukt eller kex så bjuder vi. Går jag iväg för att handla något till mig själv att äta eller dricka så frågar jag om det är någon annan som vill ha något. Jag brukar bli bjuden tillbaka sen så det jämnar ut sig och bjuder de inte tillbaka så gör det inget.

• Esmiso
    Cloud skrev 2011-08-20 20:34:43 följande:
    Tyvärr så är mina barn hur generösa och snälla som helst. De skulle om den situationen skulle uppstå dela sin frukt med en elak unge. Det tragiska i det hela är att en sån unge inte skulle göra likadant tillbaka.
    där tänker vi annorlunda du och jag. JAg tänker att den där "elaka" ungen kanske lär sig något och det kan vara början till förändring!
  • Irme

Så tänker jag också. Att föregå med gott exempel. Man ska inte sitta och vara snål och säga "men han skulle aldrig göra så mot mig, då ska jag inte göra så mot honom heller". Det är så barnsligt, och då är man ju lika elak själv!

• iaseia

Sen är de ju inte barns fel att de är elaka...
    De gör inte som vi säger till dem de gör som vi gör..

Om mitt barn kom hem från skolan/dagis och sa att Olle fick halva min frukt, varje dag så skulle ja be mitt barn att nästa dag säga till Olle i morgon kanske du kan ta med dig två bananer, eller vad de nu kan vara.

Jag tror inte barn lär sig av att man är elak mot dem och inte ger dem någonting, istället lär de sig av att ta efter så om mitt barn är generöst så lär sig även de andra barnen det.

Barn är papegojor....

• Thylen

Ja det försöker vi lära henne. Det är viktigt tycker jag.

• Alisa

Ja absolut.

Ska familjen och sonen äta något så bjuder alltid vi hans kompisar, sonen själv har lärt sig att har han ex en påse godis eller liknande delas det rättvist upp mellan de som är på plats. Vi försöker både prata med honom och föregå med gott exempel.
    Dottern som är 2,5 har börjat lära sig att det vi har hemma är "vårat" och vi får smaka på varandras glass/mat osv.

Svar på tråden Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?