• Esmiso

Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?

Läste en tråd där ts glömt skicka med sina barn frukt till skolan, och barnen därefter fick sitta utan i fruktstunden.
    Vild diskussion utbröt om huruvida det var förälderns elelr skolans ansvar att ordna fram en frukt.
    Jag uttryckte min åsikt om att man bör lära barn att dela med sig, för att jag tror att man då får en bättre värld. Mindre egoistisk och girig än den är nu. Detta motsatte sig flera med motiveringar att de skulle bli skogstokiga om deras barn var tvugna att flertalet ggr dela med sig av sin frukt, för de köpte minsann dyr frukt etc etc.
     Där av min fråga:
    Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?
    Motivera gärna svaret!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?
  • Pigeon
    CeeJay skrev 2011-08-20 19:56:31 följande:
    Jemima: Jag kanske missuppfattade dig, så du kan bortse från mitt sista inlägg citerat från dig
    Haha jag undrade just vad du menade.  
    Jag tycker alltså att man självklart ska kunna dela med sig - en frukt eller en halv frukt är väl inte så stor skillnad mättnadsmässigt. Och vill man inte dela för att frukten är så dyr tycker jag inte man ska skicka så dyr frukt med barnet.

Vi brukar inte glömma frukt men det HAR hänt kanske 1-2 gånger på två år, och då har han alltid fått av andra eller så har läraren hämtat från fritids.
  • Maggis

Absolut självklart och det har han gjort flertalet gånger och gjort det spontant (vilket jag faktiskt blir lite stolt över).
    Frukt när någon inte haft med sig men även matsäck på olika friluftsdagar och liknande. Vet inte om jag kan motivera det med något annat än att jag tycker det är givet att dela med sig så andra slipper vara utan.

Att jag sedan kan tycka att det hör till föräldraansvaret att se till att barnet får något med sig är en annan fråga. Men glömma/missa kan vem som helst göra. Sånt händer.

//Maggis
  • Cloud

Tyvärr så är mina barn hur generösa och snälla som helst. De skulle om den situationen skulle uppstå dela sin frukt med en elak unge. Det tragiska i det hela är att en sån unge inte skulle göra likadant tillbaka.

• Matillin
    Cloud skrev 2011-08-20 20:34:43 följande:
    Tyvärr så är mina barn hur generösa och snälla som helst. De skulle om den situationen skulle uppstå dela sin frukt med en elak unge. Det tragiska i det hela är att en sån unge inte skulle göra likadant tillbaka.

Är det tragiskt att dina barn är generösa?
    Varför förutsätter du att barnet de skulle dela med sig med är elak och att det barnet aldrig skulle bjuda tillbaka?

• Cloud
    Matillin skrev 2011-08-20 22:00:47 följande:

Är det tragiskt att dina barn är generösa?
    Varför förutsätter du att barnet de skulle dela med sig med är elak och att det barnet aldrig skulle bjuda tillbaka?

Jag vet redan att vissa är elaka och dessa skulle bli bjudna av mina barn ändå.'

Men nej det är egentligen inte tragiskt alls, ville bara påpeka det till de vars barn aldrig skulle vilja dela med sig..

Jag som mamma vill att den som får frukthalvan ska förtjäna den men så tänker inte mina barn för jag säger inte det till dem.
  • Cloud
    Cloud skrev 2011-08-20 22:15:10 följande:
    Jag vet redan att vissa är elaka och dessa skulle bli bjudna av mina barn ändå.'

Men nej det är egentligen inte tragiskt alls, ville bara påpeka det till de vars barn aldrig skulle vilja dela med sig..

Jag som mamma vill att den som får frukthalvan ska förtjäna den men så tänker inte mina barn för jag säger inte det till dem.

Jag har uppfostrat dem att vara snälla och tänka på andra alltså.
  • Runguska

Ja, självklart - nästa gång kanske det är han som behöver något!

• Matillin
    Cloud skrev 2011-08-20 22:15:10 följande:

Ok.
    Nej visst har du rätt i att vissa barn aldrig skulle dela med sig och att vissa är elaka.
    Men det är väl bra att dina barn inte har dem egenskaperna och det gör ju ingen skada att bjuda en elak unge på ett äpple   
  • Bonanza

Ja, vi pratar mycket om det.

Jag vet att de skulle dela med sig dessutom.

När min son var tre år hade hans förskola utflykt i skogen med matsäck en gång i veckan. Varje vecka packade han ett extra sugrör till sin dricka. Efter många veckor hade ett barn fått med sig en festis utan sugrör och min son blev då överlycklig över att kunna hjälpa till.

De tar till exempel med sig pengar ur sin sparbössa för att ge till människor som sitter och spelar dragspel utanför affärer och min son brukar försöka påminna mig att ta med pengar så att vi kan köpa "situation sthlm" när vi storhandlar.

Så ja, mina ungar skulle dela med sig först av alla vågar jag nästan påstå.

• Maggis
    Cloud skrev 2011-08-20 20:34:43 följande:
    Ja, det är ju trist. Men det vore väl ännu tristare om det var dina barn som inte skulle göra så.
    //Maggis
Svar på tråden Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?