• Esmiso

Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?

Läste en tråd där ts glömt skicka med sina barn frukt till skolan, och barnen därefter fick sitta utan i fruktstunden.
    Vild diskussion utbröt om huruvida det var förälderns elelr skolans ansvar att ordna fram en frukt.
    Jag uttryckte min åsikt om att man bör lära barn att dela med sig, för att jag tror att man då får en bättre värld. Mindre egoistisk och girig än den är nu. Detta motsatte sig flera med motiveringar att de skulle bli skogstokiga om deras barn var tvugna att flertalet ggr dela med sig av sin frukt, för de köpte minsann dyr frukt etc etc.
     Där av min fråga:
    Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?
    Motivera gärna svaret!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?
  • CeeJay

Ja, självklart.

Har medvetet "lärt" eller varit ett gott föredömme i "ämnet" och har även insett att mina barn är givmilda av naturen

Just när det gäller frukt och annan matsäck delar de med sig utan att jag behöver "säga till" men personalen på skola/förskola ser alltid till att den som är utan får någonting med sig innan de går på utflykt.

Men rent generellt så tycker jag att det är förälderns ansvar att ta med frukt till utflykter om skolan "vill" det, men det känns som en helt annan fråga

• Lollo36

Hade du frågat "lär du dina barn att ha empati" hade jag svarat ja. Nu frågar du "Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?" Det tolkar jag inte som några vindruvor eller en halv banan då och då för att någon glömt. Vi har ett socialt säkerhetsnät i Sverige. Lever folk på under existensminimum har de rätt till socialbidrag upp till normen. Vi andra bidrar till det genom att betala hög skatt. Få familjer har inte råd att skicka med barnen frukt till skolan.

Jag uppfattade dessutom inte den andra tråden som att folk skulle bli skogstokiga för att de köpte dyr frukt som barnen därför inte fick dela med sig av. Som jag förstod det var frågan mer att de inte vill behöva skicka med barnen extra frukt bara för att deras barn faktiskt ska få äta en frukt också. Och jag tycker de föräldrarna har helt rätt i det de säger. De ska kunna räkna med att det de skickar med kommer det egna barnet till godo, om inte barnet självt avgör att det inte är hungrigt och självmant vill ge bort en del av eller all sin frukt.

The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
  • Esmiso
    Lollo36 skrev 2011-08-20 19:46:50 följande:
    Hade du frågat "lär du dina barn att ha empati" hade jag svarat ja. Nu frågar du "Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?" Det tolkar jag inte som några vindruvor eller en halv banan då och då för att någon glömt. 
    Ja, jag frågar om man lär banrnen att dela med sig till mindre bemedlade. Nu råkade frågan uppkomma pga en annan tråd. Men jag tänker även på barn som är fattiga, barn i andra länder etc.
  • Pigeon

Sjukt att några köper dyra frukter som deras barn ska gotta sig med när andra blir utan, eller kanske får någon tråkig, billig frukt varje dag... Snacka om att bygga på klyftorna i samhället.

• Esmiso
    Pigeon skrev 2011-08-20 19:48:36 följande:
    Sjukt att några köper dyra frukter som deras barn ska gotta sig med när andra blir utan, eller kanske får någon tråkig, billig frukt varje dag... Snacka om att bygga på klyftorna i samhället.
    jag är inte emot att någon köper dyr frukt, men att barn är ovilliga (eller snarare upplärda att vara emot) at dela med sig till andra.
  • CeeJay
    Esmiso skrev 2011-08-20 19:48:35 följande:
    Ja, jag frågar om man lär banrnen att dela med sig till mindre bemedlade. Nu råkade frågan uppkomma pga en annan tråd. Men jag tänker även på barn som är fattiga, barn i andra länder etc.
    Jag kan även säga att jag ibland använder "samma argument" min mamma gjorde Typ "tänk på barnen i Afrika..." Mina barn har varit med att skicka valda leksaker (sina egna alltså) till jordbävningsdrabbade barn i Chile för några år sedan. Dom pratar fortfarande om det och är väldigt STOLTA över att dom hjälpt barn som inte har någonting.
  • Esmiso
    CeeJay skrev 2011-08-20 19:51:33 följande:
    Jag kan även säga att jag ibland använder "samma argument" min mamma gjorde Typ "tänk på barnen i Afrika..." Mina barn har varit med att skicka valda leksaker (sina egna alltså) till jordbävningsdrabbade barn i Chile för några år sedan. Dom pratar fortfarande om det och är väldigt STOLTA över att dom hjälpt barn som inte har någonting.
    precis sånt här jag pratar om!!
  • Pigeon
    Esmiso skrev 2011-08-20 19:50:00 följande:
    jag är inte emot att någon köper dyr frukt, men att barn är ovilliga (eller snarare upplärda att vara emot) at dela med sig till andra.
    Nej såklart får man köpa vilken frukt man vill, men att motivera att man INTE vill att de ska dela med sig med att frukten är så dyr, är ju helsjukt i mitt tycke... skicka inte med så dyr frukt i så fall, så slipper man också risken för avundsjuka och att barnen försöker bräcka varandra med lyxigaste och ovanligaste frukten/maten (vilket förekom på min tids "roliga timma").
  • CeeJay
    Pigeon skrev 2011-08-20 19:48:36 följande:
    Att jag kommer ihåg frukt nästan varje tisdag till mina barn ser inte jag som att dom ska gotta sig. Tycker i så fall de föräldrar som alltid glömmer ska skärpa sig, antingen tycka barnens aktiviteter är viktiga eller säga till att dom kanske inte har råd = skolan kan fixa.

Jag köper absolut inga dyra frukter, har skitdåligt med pengar men för MIG är det superviktigt att tycka barnens saker är viktiga. Sen har jag naturligtvis glömt någongång. Men att se ledsna ögon på ett speciellt barn som aldrig har med sig en "rygga" tycker jag känns jobbigare än att komma ihåg frukt till mina barn varje dag. Har till och med hänt att jag lagt ner lite extra i mina barns ryggor för att de SKA kunna dela med sig eftersom vi visste att ett barn aldrig hade med sig = gissa om barnet blev lyckligt?
  • CeeJay

Jemima: Jag kanske missuppfattade dig, så du kan bortse från mitt sista inlägg citerat från dig

Svar på tråden Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?