• Esmiso

Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?

Läste en tråd där ts glömt skicka med sina barn frukt till skolan, och barnen därefter fick sitta utan i fruktstunden.
    Vild diskussion utbröt om huruvida det var förälderns elelr skolans ansvar att ordna fram en frukt.
    Jag uttryckte min åsikt om att man bör lära barn att dela med sig, för att jag tror att man då får en bättre värld. Mindre egoistisk och girig än den är nu. Detta motsatte sig flera med motiveringar att de skulle bli skogstokiga om deras barn var tvugna att flertalet ggr dela med sig av sin frukt, för de köpte minsann dyr frukt etc etc.
     Där av min fråga:
    Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?
    Motivera gärna svaret!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?
  • Majsan70

Jag röstade JA självklart men det är inget jaghar behövt lära mina barn utan det har kommit av sig självt.
    Här ser skolan dessutom till att de som inte har får av dem.

• Esmiso
    Majsan70 skrev 2011-08-20 19:22:30 följande:
    Jag röstade JA självklart men det är inget jaghar behövt lära mina barn utan det har kommit av sig självt.
    Här ser skolan dessutom till att de som inte har får av dem.
    då är det säkert så att du själv är generös, och att dina barn sett det
  • Majsan70
    Esmiso skrev 2011-08-20 19:24:09 följande:
    då är det säkert så att du själv är generös, och att dina barn sett det
    Jag vill hoppas att det är så.
  • Twilight

Ja, självklart!

Och när det gäller frukt i skolan så delas det alltid om någon glömt, självklart enligt mig.
    Köper man guldfrukter om de är så dyra så man inte har råd att dela med sig?
    Sjukt! 

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Labolinas

Att inte lära sina barn att hjälpa andra/dela med sig/visa empati är att sätta fälleben på dem redan innan de hunnit ut i livet överhuvudtaget. Man undrar vad det är för snåla puckon som inte kan vilja lära sina barn att dela med sig av en ynka frukt som frågan rörde i exemplet.

~Carpe Diem~
  • Esmiso

vill jättegärna ha motivering av de som svarat nej (eller andra alternativ) också!!

• lövet2

Nja, det har jag väl egentligen inte gjort medvetet, för det har liksom inte behövts. De har delat med sig alldeles självmant. Kanske för att de varit vana vid att dela med syskon, eller kanske de bara har följt mitt exempel - jag vet inte ...

• LJF

Jag gissar att det inte varit nån dagis avslutning där vi inte haft en eller ett par extra barn på filten och dela våran fika korg så jag hoppas självklart att det lär barnen att man delar med sig till dem som inte har samma förutsättningar som de själva har.

• Erkens mamma

Jag tycker absolut att man delar om det är någon som glömt en gång eller så och det försöker jag absolut förmedla till mina barn.

Tycker däremot inte att det ska vara en regel att de alltid ska dela med sig till den som inget har. Det få de turas om att göra kan jag tycka.

Sonen satt en period brevid en tjej i skolan som aldrig hade frukt med vilket gjorde att han alltid fick en halv frukt då läraren tvingade dem att dela hans varje dag. Det tycker inte jag är ok. Hade kanske varit ok om man hade vetat att de hade riktigt  taskigt med pengar, då hade jag gärna skickat med två frukter, men kan man åka tre veckor till Thailand så har man baskemej råd med frukt till skolan...

Så jag röstade på "bara ett visst antal gånger".

• Faile

Jag röstade naturligtvis ja, men tycker samtidigt det är svårt. För visst ska man lära dem att ställa upp/hjälpa de som behöver det, men samtidigt lära dem se skillnad på detta och att bli utnyttjad.

Men jo.

Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?