Inlägg från: Esmiso |Visa alla inlägg
  • Esmiso

Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?

Läste en tråd där ts glömt skicka med sina barn frukt till skolan, och barnen därefter fick sitta utan i fruktstunden.
    Vild diskussion utbröt om huruvida det var förälderns elelr skolans ansvar att ordna fram en frukt.
    Jag uttryckte min åsikt om att man bör lära barn att dela med sig, för att jag tror att man då får en bättre värld. Mindre egoistisk och girig än den är nu. Detta motsatte sig flera med motiveringar att de skulle bli skogstokiga om deras barn var tvugna att flertalet ggr dela med sig av sin frukt, för de köpte minsann dyr frukt etc etc.
     Där av min fråga:
    Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?
    Motivera gärna svaret!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?
  • Esmiso
    Majsan70 skrev 2011-08-20 19:22:30 följande:
    Jag röstade JA självklart men det är inget jaghar behövt lära mina barn utan det har kommit av sig självt.
    Här ser skolan dessutom till att de som inte har får av dem.
    då är det säkert så att du själv är generös, och att dina barn sett det
  • Esmiso

vill jättegärna ha motivering av de som svarat nej (eller andra alternativ) också!!

• Esmiso
    Lollo36 skrev 2011-08-20 19:46:50 följande:
    Hade du frågat "lär du dina barn att ha empati" hade jag svarat ja. Nu frågar du "Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?" Det tolkar jag inte som några vindruvor eller en halv banan då och då för att någon glömt. 
    Ja, jag frågar om man lär banrnen att dela med sig till mindre bemedlade. Nu råkade frågan uppkomma pga en annan tråd. Men jag tänker även på barn som är fattiga, barn i andra länder etc.
  • Esmiso
    Pigeon skrev 2011-08-20 19:48:36 följande:
    Sjukt att några köper dyra frukter som deras barn ska gotta sig med när andra blir utan, eller kanske får någon tråkig, billig frukt varje dag... Snacka om att bygga på klyftorna i samhället.
    jag är inte emot att någon köper dyr frukt, men att barn är ovilliga (eller snarare upplärda att vara emot) at dela med sig till andra.
  • Esmiso
    CeeJay skrev 2011-08-20 19:51:33 följande:
    Jag kan även säga att jag ibland använder "samma argument" min mamma gjorde Typ "tänk på barnen i Afrika..." Mina barn har varit med att skicka valda leksaker (sina egna alltså) till jordbävningsdrabbade barn i Chile för några år sedan. Dom pratar fortfarande om det och är väldigt STOLTA över att dom hjälpt barn som inte har någonting.
    precis sånt här jag pratar om!!
  • Esmiso
    Cloud skrev 2011-08-20 20:34:43 följande:
    Tyvärr så är mina barn hur generösa och snälla som helst. De skulle om den situationen skulle uppstå dela sin frukt med en elak unge. Det tragiska i det hela är att en sån unge inte skulle göra likadant tillbaka.
    där tänker vi annorlunda du och jag. JAg tänker att den där "elaka" ungen kanske lär sig något och det kan vara början till förändring!
Svar på tråden Lär du dina barn att dela med sig till de som är mindre bemedlade?