• Liman

Planerat snitt

Hej. Jag har fått ett planerat snitt då jag blev katastrofsnittad sist. Jag har varit på 2 st aurora samtal och ett samtal med kirurg. Jag är livrädd att det ska bli som förra gången och kirurgen sa att jag har ett frikort och får välja detta själv. Sen fick jag ett häfte med alla saker som kan gå fel.. Detta har gjort mig ännu räddare. Vad kan jag göra för att få detta till en positiv upplevelse? Jag litar inte på min kropp sen sist så en vaginal förlossning är uteslutet. Ska tillbaka till kirurgen som fortfarande vill övertala mig att föda normalt och då vill jag gärna ha en positiv inställning till snittet så jag inte blir övertalad bara för jag är rädd. Så snälla är det någon som har en solskens historia om sitt planerade snitt som har lust att dela med sig? 
    Tack!! 

• Svar på tråden Planerat snitt
  • LillaMjau

Mitt snitt var toppen! Jag snittades på dagen 37+0. Det bar ett fantastiskt kirurgteam. När jag låg på förlossningen och väntade kom de och presenterade sig. Kan du tänka dig, alla var kvinnor! Den enda mannen i salen var min man. Operationssköterskan var super och höll mina händer när de satte ryggbedövningen. Jag blev ganska nervös då och kände mig lite orolig så hon pysslade om mig jättefint. Narkosläkaren var också helt fantastisk och pratade med mig hela tiden om vad som hände. Det var skärtorsdag så det blev mycket "Jesus på korset"-skämt :).

När de hade fått ut henne så skrek hon på en gång och jag fick ha henne hos mig en stund. Medan jag var på uppvaket så varmin man med lillfisan på BB och mös. Dagen efter var jag uppe och duschade och gick på toa.

Efter 2veckor slutade jag med smärtstillande och efter 4 månade började jag träna igen. Jag tycker att allt gick jättebra. Visst, du kan inte röra dig hur som helst efter snittet men bara man tänker på att man gjort en av de största bukoperationerna som finns, så funkar det bra.

• Sol Angelica

Först och främst; Grattis till den lilla i magen!

Jag hade oxå en helt underbar uplevelse när jag snittades. Och jag har dessutom 2 planerade snitt i bagaget. Båda lika fina upplevelser! Nu sist när jag skulle få spinalen erbjöd sig narkossköterskan skämtsamt att sicka min sambo lite oxå, var ju inte rätt att bara jag skulle få nålar i armarna.. ha ha ha.. Det satte tonen för resten av op. Alla var glada och skämtade och hade roligt. Samtidigt som självklart alla var väldigt seriösa med sina jobb. Båda  mina barn har skrikit direkt när dom var på väg ut, och jag fick gosa med dom direkt. Sen togs dom in i rummet bredvid för att kolla apgar osv, och då var min sambo med. Under tiden dom sydde ihop mig satt min sambo med bebisen i famnen uppe vid mitt huvud. När allt var klar där fick jag min bebis i famnen och rullades ner på bb. Jag hade den lilla hos mig hela tiden sen.
    Jag var uppe och gick efter 4 timmar första gången och nu sist var jag uppe efter drygt 5 timmar. Åt smärtstillande på bb och inget när jag kom hem. Hade inte speciellt ont nån av gångerna, men tyckte det stramade lite i drygt 3 veckor.  Nu är det 4 månader sen sista snittet, och jag har börjat träna så smått sen en månad tillbaka. Har ingen problem alls med känselbortfall eller stelhet eller nåt sånt. Undrar du nårt mer så inboxa mig, så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Jag gjorde mina snitt i Kristianstad. Var ska du snittas??

• 3 barns mamma84
    Jag har fått 2 st planeradsnitt + 1 vaginal sen innan.
    1:a Kejsarsnittet var den allvarligaste och nära döden upplevelse .
    2:a var en DRÖM kejsarsnitt oj vilken dröm jag var ju så JÄVLA rädd när det var dags att åka upp.
    Men väl inne åååh det var så vakert.
    Garvade mig från början till slutet kunde inte sluta skratta var så hög av spinalbedövningen jag fick och av lyckan jag kände det var så underbart blir så tårögd av att bara tänka på hur fint allt var.

Det kommer gå super duper bra ska du s eoch stort grattis       
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Liman

Hej! Tack för era svar!
    Är fortfarande jättenervös!! Och det blir bara värre ju närmare jag kommer. Har en aurora bm som gör det lite värre om det är möjligt. Hon lockar fram tankar som jag inte annars skulle tänka..
    Efter förra snittet hade jag fruktansvärt ont och var uppe o gick andra dagen. Men jag läkte inte i hop ordentligt på 2 månader. Hur går det att ha småbarn då? Jag har en flicka på 3 år som jag enligt läkarna inte får lyfta på 3 månader. Nån som vet om min man får vara hemma med vård av barn i stållet för att vara pappaledig med vår stora de dagar hon inte ska vara på dagis? Skulle gärna vilja ha en jämförelse mellan planerat snitt och en vanlig förlossning. Vilket skulle du välja nästa gång?
    Glad

• 3 barns mamma84
    Liman skrev 2011-08-22 16:41:46 följande:
    Hej! Tack för era svar!
    Är fortfarande jättenervös!! Och det blir bara värre ju närmare jag kommer. Har en aurora bm som gör det lite värre om det är möjligt. Hon lockar fram tankar som jag inte annars skulle tänka..
    Efter förra snittet hade jag fruktansvärt ont och var uppe o gick andra dagen. Men jag läkte inte i hop ordentligt på 2 månader. Hur går det att ha småbarn då? Jag har en flicka på 3 år som jag enligt läkarna inte får lyfta på 3 månader. Nån som vet om min man får vara hemma med vård av barn i stållet för att vara pappaledig med vår stora de dagar hon inte ska vara på dagis? Skulle gärna vilja ha en jämförelse mellan planerat snitt och en vanlig förlossning. Vilket skulle du välja nästa gång?
    Glad
    vaginal förlossning milda komplikationer åkte hem efter 2 veckor
    planeradsnitt hade jag allvarliga komplikationer höll på att dö 4 dagar efter åkte jag hem.
    tredje planeradsnitt allt var en dröm åkte hem redan dagen efter

Jag kommer få snitt igen när jag blir gravid då efter 2 snitt så e det snitt igen.
    jag vet inte men jag skulle vilja föda vaginalt men att få stora barn så måste jag ta snitt.

Jag har en på 6 år en på 3 år en på 8 mån o sambon va hemma båda gångerna .. fick massa hjälp.
    Man ska ju inte lyfta det man inte orkar likom man säger att man ska lyfta så mkt som bebisen väger men jag lyfte och städade redan dagen efter         
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • jessi
    Sol Angelica skrev 2011-08-14 16:45:40 följande:
    Först och främst; Grattis till den lilla i magen!

Jag hade oxå en helt underbar uplevelse när jag snittades. Och jag har dessutom 2 planerade snitt i bagaget. Båda lika fina upplevelser! Nu sist när jag skulle få spinalen erbjöd sig narkossköterskan skämtsamt att sicka min sambo lite oxå, var ju inte rätt att bara jag skulle få nålar i armarna.. ha ha ha.. Det satte tonen för resten av op. Alla var glada och skämtade och hade roligt. Samtidigt som självklart alla var väldigt seriösa med sina jobb. Båda  mina barn har skrikit direkt när dom var på väg ut, och jag fick gosa med dom direkt. Sen togs dom in i rummet bredvid för att kolla apgar osv, och då var min sambo med. Under tiden dom sydde ihop mig satt min sambo med bebisen i famnen uppe vid mitt huvud. När allt var klar där fick jag min bebis i famnen och rullades ner på bb. Jag hade den lilla hos mig hela tiden sen.
    Jag var uppe och gick efter 4 timmar första gången och nu sist var jag uppe efter drygt 5 timmar. Åt smärtstillande på bb och inget när jag kom hem. Hade inte speciellt ont nån av gångerna, men tyckte det stramade lite i drygt 3 veckor.  Nu är det 4 månader sen sista snittet, och jag har börjat träna så smått sen en månad tillbaka. Har ingen problem alls med känselbortfall eller stelhet eller nåt sånt. Undrar du nårt mer så inboxa mig, så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Jag gjorde mina snitt i Kristianstad. Var ska du snittas??
    fick du planerade pga av någon särkild anledning? eller det var enbart förlossningsrädsla? jag ska till karlskrona snart på samtal om snitt pga av förlossningsrädsla.. går det inte där kommer jag vända mig till kstad, tänkte mer höra hur svåra dem är? tar dem en på allvar?
  • Sol Angelica

Jag fick mitt snitt enbart pga Förlossningsrädslan. Men det gäller att vara bestämd, och att inte låta dom "övertala" dig till nåt du inte vill. Var ärlig med varför du vill ha snitt, överdriv inte, men håll inte heller tillbaka något.

Men Felicia-sköterskan i Kristianstad lämnar bara en rekommendation om hon anser att du bör snittas, det är en läkare som tar beslutet om du ska få snitt eller inte. Men jag har inte haft några problem med att få igenom mina snitt. Säger läkaren nej, så har du rätt att byta läkare, och få en ny prövning av ditt snitt.

Lycka til!l Och jag hoppas att du får ditt snitt!

• emilia86
    Sol Angelica skrev 2011-08-30 10:13:12 följande:
    Jag fick mitt snitt enbart pga Förlossningsrädslan. Men det gäller att vara bestämd, och att inte låta dom "övertala" dig till nåt du inte vill. Var ärlig med varför du vill ha snitt, överdriv inte, men håll inte heller tillbaka något.

Men Felicia-sköterskan i Kristianstad lämnar bara en rekommendation om hon anser att du bör snittas, det är en läkare som tar beslutet om du ska få snitt eller inte. Men jag har inte haft några problem med att få igenom mina snitt. Säger läkaren nej, så har du rätt att byta läkare, och få en ny prövning av ditt snitt.

Lycka til!l Och jag hoppas att du får ditt snitt!
    Hej...

Det är så att jag är gravid i vecka 38+0 idag och bebisen har under hela graviditeten legat i säte, så vi fick en tid till planerat kejsarsnitt den 15/9.  men nu i veckan fick jag förvärkar och åkte in till förlossningen. Då gjorde dem ett UL och det visade sig att bebisen har vänt sig. Så nu är kejsarsnittet inställt.. Och jag har fått ångest inför förlossningen. Jag har hela tiden varit förberedd på kejsarsnitt, men nu helt plötsligt har allt ändrats.. Sen säger doktorn till oss att huvudet inte är fixerat än, utan han kan fortfarande vända sig igen. 
    Detta gör mig ännu mera förvirrad! 

har fått en tid till Felica-temet i Kristianstad imorgon.. Vet inte vad som sker där.. Pratar man bara om olika för-och nack delar med förlossningar? Jag känner att jag har lite panik, för det är bara 2 veckor kvar till beräknad födsel... 

Åhh.... vet inte vad jag känner.. Känner mig förvirrad och orolig..  för det känns som om man inte har någon koll på vad som kommer ske...  

Svar på tråden Planerat snitt