• ellabella93

18 och "bonusmamma" !?

Jag går ofta och funderar på en sak som alla mina "vänner" använder som ngt negativt... Jag är 18 och "stymorsa". Dom säger det men en underklang som om jag ska få dåligt samvete att just den person jag råkar vara kär i har barn sen tidigare. Och att jag bara var 10 år själv när det barnet föddes. 

Jag vet att jag direkt när jag gick in i förhållandet hade ett större ansvar och så. men av egen erfarenhet med små syskon i ungeför samma ålder och barnpassning tycker jag det funkar bra. Och ser det bara som ngt possetivt att jag "har ett barn".  Det känns så himmla bra när vi är alla tre, känns verkligen som om vi är en familj osv.

Men nu till själva forum frågan.
    1.  Är det fel av mig att kalla mig för styvmamma elr bonus mamma. (brukar inte skricka ut det men om nån säger att jag är det håller jag med.)
    2. Vad går jag igentligen in på?  vad blir lixom min roll som "plastförälder"?

3. Är det idioti att ha ett sånt här förhållande även om vi båda älskar varandra och jag och barnet fungerar väldigt bra ihop?

Lyckligt kär
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-10 18:20
    ETT LITTET FÖRTYDLANDE...

Jag kallar mig bara "sty/plastförälder här på sidan för att kunna skappa den här tråden. Men i verkligeheten när folk säger att jag är det håller jag med och säger att jag KÄNNER mig som det. För allt känns så bra. Även min kille tycker det och vi har planer för framtiden och så.

Vet själv att jag är väldigt myk för ung för att i praktiken kunna vara mamma åt barnet xD

=)
  • Svar på tråden 18 och "bonusmamma" !?
  • Some

!. Ja det är fel av dig att kalla dig bonusmamma. Med den åldersskillnaden så känns det bara löjligt. Bonusvuxen är ett bättre ord (och det jag använder om mig själv som är i en liknande sits).

2. Din roll blir att vara en vuxen i hushållet, någon barnet kan lita på och vända sig till. Du har däremot ingen uppfostrande roll, även om hushållets regler naturligtvis ska baseras på dina såväl som din partners önskemål.

3. Nej det är inte idioti, men det är jävligt svårt. Fungerar det så är det verkligen värt det. Fungerar det inte blir livet ett helvete tills ni gör slut. Precis som det är med alla andra förhållanden.

happy until proven otherwise
  • vittra

Öh ni har varit ihop i 4 månader och du kallar dig redan bonusförälder och har tom satt det som din "roll" här på FL? Jag tycker nog i allra högsta grad att du "skriker ut" det. Hallå ni har bara varit ihop i 4 månader!! Det är din första pojkvän som du nyss har träffat och du talar om dem som "din familj"! Jösses... ja du jag förstår att dina vänner tycker att det är något negativt.

• Litet My
    vittra skrev 2011-08-10 15:47:08 följande:
    Öh ni har varit ihop i 4 månader och du kallar dig redan bonusförälder och har tom satt det som din "roll" här på FL? Jag tycker nog i allra högsta grad att du "skriker ut" det. Hallå ni har bara varit ihop i 4 månader!! Det är din första pojkvän som du nyss har träffat och du talar om dem som "din familj"! Jösses... ja du jag förstår att dina vänner tycker att det är något negativt.
  • fridaaxelina

Antar att folk som skriver och är så neggtiva här är mammor till barn med unga plastmammor ;) verkar nästan så. Vissa personer mognar snabbare än andra. Har en släkting som är tilsammans med en yngre tjej och dom har det hur bra som hellst.. Hade det inte varit för den svartsjuke exfrun så hade dom svävat på moln.. Exfrun plockar ständigt ner dom och gör allt mycket jobbigare än det behövt vara!! Försår verkligen inte vad problemet är.. Hade inte den unga personen varit redo hade det märjts långa vägar!

• fridaaxelina

Det är iaf min åsikt, så kan ni tycka vad ni vill! :) visst finns det tjejer/killar som inte är redo.. Dock tycker jag dom finns i alla åldrar!

• Macina

Njaaa, efter fyra månaders förhållande tycker jag inte riktigt att man kan kalla sig för bonusmamma.

• Macina

Vad jag ser från din presentation, så är ni särbo. Det minskar bonusmamma-rollen ännu mer..  

• Kattdamen

Du är inte bonusmamma, du är pappas flickvän.

• Emeliela

Får jag bara nyfiket fråga när ni anser att man är "god nog" för rollen som bonusförälder? Jag och min sambo har varit ett par i et år. Jag har barn sedan tidigare som är 4 år. Han kallar min sambo för förnamn men vet vad som menas med "plastpappa" "bonuspappa" "styvpappa" eftersom att vi har pratat om det när han frågade mig vad han skulle svara sin dagiskamrater när dom frågade. 
    Min sambo är hemma med honom om dagarna när jag jobbar, dom hittar på saker och han har nog nästan den största rollen som "vuxen att vända sig till" här hemma eftersom jag jobbar på dagarna och ibland kvällar.. Är han då god nog att kallas för bonuspappa? Han är 27 år om åldern är nödvändig.  

Liksom om min son är hemma och är sjuk från dagis, vad ska min sambo presentera sig som då när han ringer och sjukanmäler honom?
    - A hej! Det är M, du vet V:s mammas sambo.

My family - My world
Svar på tråden 18 och "bonusmamma" !?