• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Sofiafia82

Har just beställt en donkey duo och köpte även några tillbehör (solskydd, myggnät, mugghållare och organizer-väskan) som jag undrar vad ni har för synpunkter på? Var de onödiga köp eller kommer de komma väl till nytta? Alla har olika preferenser jag vet, men vill höra mer er som har något/några av tillbehören jag beställt vad ni tycker.

Är det något mer tillbehör man borde köpa?

• vartjagängår
    Sofiafia82 skrev 2013-10-12 23:12:45 följande:
    Har just beställt en donkey duo och köpte även några tillbehör (solskydd, myggnät, mugghållare och organizer-väskan) som jag undrar vad ni har för synpunkter på? Var de onödiga köp eller kommer de komma väl till nytta? Alla har olika preferenser jag vet, men vill höra mer er som har något/några av tillbehören jag beställt vad ni tycker.

Är det något mer tillbehör man borde köpa?

Använder mugghållaren nästan dagligen till vatten, kaffe, nappflaska. Har breezy sun canopy som är kanon på sommaren med inbyggt myggnät. Organizern hade jag men sålde då den var för liten att ha något vettigt i. :)
  • Sofiafia82

Ok tack för svar!
    Kanske var onödigt att köpa myggnät eftersom det är inbyggt i solskyddet? Kostade bara en hundring så jag tog det med utifall att :) Tänkte ev ha organizern på handtaget för mobil etc de gånger man inte har fickor på kläderna. Eller så kan den sitta framför tvååringen så att han kan ha lite leksaker mm i den. Den kostade inte heller så mkt så det var väl lite därför jag köpte den. Kanske är den mkt mindre än den ser ut på bilderna...

• Sofiafia82

Köpte naturvita suffletter... Ni som har det, upplever ni att de blivit solkiga och smutsiga fort? Tex när vagnen fälls ihop eller om det regnar på den och man inte hunnit få på regnskyddet. Går att tvätta men vet inte om de ändå kommer se skitiga ut.

• Fröken Frågvis

Jag har ännu inte haft tillfälle att låta min dotter provsitta en Donkey. Hon är 97 cm och väger 13,5 kg. Sitter fortfarande ok i Cameleon, men kommer hon få plats i Donkeyn? Och i så fall, hur länge?

• katja1

Mina vita suffletter är inte ett dugg solkiga. Ser nya ut, 6 månader gamla och har inte varit extra försiktig.

• OpheliaMR

Tusen tack för de svar jag fått på liggdelen!

Fröken frågvis: Våra tjejer är ungefär lika långa. Jag tycker det är lite för kort för min tjej. Men jag är van med Emmaljunga Nitro City till henne dvs mycket utrymme. Så som det är just nu hamnar hon med huvudet mot suffletten när hon sitter och fötterna är då mot stoppet i nederkant. Lite tajt men det funkar. Vet dock inte hur det blir med en massa vinterkläder. 

• Sofiafia82

Ni vet väl att man kan förlänga suffletten i donkeyn så att den ger mer plats än i en cameleon? Min grabb är bara 90 cm så han satt bra. Trodde han skulle vars i största laget men den kändes rymligare än en cameleon. Annars har jag en Emmaljunga edge och en babyjogger city mini GT till honom och de är väldigt rymliga så i jämförelse med donkeyn är det såklart mindre plats för honom i en sån.

• OpheliaMR
    Sofiafia82 skrev 2013-10-13 15:24:50 följande:
    Ni vet väl att man kan förlänga suffletten i donkeyn så att den ger mer plats än i en cameleon? Min grabb är bara 90 cm så han satt bra. Trodde han skulle vars i största laget men den kändes rymligare än en cameleon. Annars har jag en Emmaljunga edge och en babyjogger city mini GT till honom och de är väldigt rymliga så i jämförelse med donkeyn är det såklart mindre plats för honom i en sån.
    Nä det visste jag inte. Flyttar man bara upp suffletten eller? 
  • Sofiafia82

Det är där nere vid fästena som suffletten sitter på som man kan justera ca 5 cm. Googla det så får du förhoppningsvis se var. Jag såg en video om hur man ändrar.

Svar på tråden Bugaboo Donkey