• spigg

Bugaboo Donkey

linaloo skrev 2012-01-08 17:15:57 följande:
    spigg: Hur gör du om du far på t.ex öppna förskolan eller ska hem till nån som bor flera våningar upp utan hiss? (o som inte har plats i lägenheten). Funderar på om man ska köpa nåt lås. Har hittat ett som verkar funka bra att låsa fast med. Men om man vill klippa det så går det nog rätt lätt. Har även hittat en annan sort som skulle larma om tråden klipps av. Tänkte om det är nån som brukar låsa fast vagnen.. 

Vet ingen annan i stan som har en Donkey, så känns lite osannolikt att nån skulle sno den. Känns som att den skulle kännas igen ganska snabbt. Men dumt att ta risken, man vet ju aldrig. 
    Tar en annan vagn! Eller ställer vagnen så jag ser den. Åker jag hem till någon så ber jag att få ställa vagnen i deras låsta barnvagnsrum eller i deras källare.

Bästa låset är med lång vajer, så du kan låsa både chassit och sitt- eller liggdelen, vet folk som blivit bestulna på enbart sittdel eftersom att bara chassit varit fastlåst. 
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    linaloo skrev 2012-01-08 17:54:58 följande:
    spigg: Vad tror du om de här två?

www.safeman.nu/   Har 75 cm plastad stålvajer. 

eller

www.jula.se/vajerlas-med-larm-639141   Som har 120dB alarm som aktiveras om någpon kapar vajern eller försöker bryta upp låset. Wiren är 4,6 m. 

Det med alarmet verkar ju himla smart, och bra och lång vajer som du lätt kan vira runt chassit och runt sittdelsramen!
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg

Det ingår två stycken regnskydd när man köper Donkeyn i duo, och givetvis både varukorg och sidokorg, samt en pump. Dock inga myggnät.

Hur barn gillar den ergonomiska sitsen är svårt att svara på, mina barn har suttit lika bra i en sådan sits som i en vanlig.

Min son fyller snart 3 år, är ca 97 cm lång och väger omkring 14 kg och han ryms fortfarande i Donkeyn. 

• spigg
    Boobear9 skrev 2012-01-12 08:31:38 följande:
    Vad menas med att de inte är auktoriserade, har de inte rätt att sälja vagnen då?
    Jo de kan sälja den, men det är de och inte den som köper vagnen av dem som räknas som förste köpare av Bugaboo. Så har man problem så måste man vända sig till dem och hoppas att de fixar det, för Bugaboo kommer inte hjälpa dig som köpt eftersom att du inte är förste köpare.
    Mikaela Victor skrev 2012-01-12 09:50:56 följande:
    Hej! Kanske någon som redan ställt fråga... Är det någon som vet vart man kan köpa reservdelar till donkeyn? Så som nya hjul och varukorg!
    I Sverige kan du kontakta Kidzshop, annars kan du beställa från W H Watts, t.ex., i England.

• spigg
    Rasmanju skrev 2012-01-13 20:25:04 följande:
    Hej! Jag efterlyser coola mamman jag mötte på götgatan idag med sina supersnygga egensydda donkey sufletter, är du här? =)
    Haha, du är snäll och smart du! Man kommer långt med smicker! Japp jag är här, och här i min sidfot finns länk till min grupp Barnvagnar! på Facebook, så om du går med där ska jag samla alla jag vet beställt suffletter till sina Donkeys så att du kan få info om vartifrån de köpte!
  • spigg
    mimmiv skrev 2012-01-14 07:21:11 följande:
    Hej
    Åh, går supergärna med i din grupp. Får min donkey i mars då nr 2 väntas 1april :).
    Har skickat en request
    Johanna200 skrev 2012-01-14 09:53:09 följande:
    Smyger omkring här i tråden och vill också gärna vara med i facebookgruppen Glad Har ansökt...
    Men självklart, allt får vara med! Ju fler desto roligare! Gissar att det blandat annat var er jag släppte in alldeles nyss, nu är vi 625 medlemmar så det är ju jättekul, en massa barnvagnskunskap att få ta del av!
  • spigg
    Mrs H 82 skrev 2012-01-14 11:31:46 följande:
    Hejsan! Tänk så udda grejer som snurrar i huvudet på en babysjuk här! Har sedan länge haft klart för mig att när det väl blir dags för bebis, blir det en bugga i den här familjen, och nu har jag då snöat in på åsnan! ;)
    Grejen är nu den att min svärfar har en förlamad arm, och det slog mig plötsligt att han måste ju klara av att använda vagnen även om han nångång vill ensam ut och gå med babyn! Kunde nån vara sååå snäll o fundera ut huruvida donkeyn funkar med en hand, som att lägga i liggläge och vända på säte o så... Om det är så att den funkar med en hand är den lättare att sälja åt gubben, som inte ännu är helt övertygad utan mera lutar åt en pansarvagn!:)) Tusen tack för hjälpen i förväg!:)
    Vända på sittdelen kan du gör med en arm, eftersom att du kan klicka loss den från chassit i två steg och sen lyfta den i bygeln. Men jag skulle kanske inte direkt rekommendera det om det är ett större & tyngre barn som sitter däri.

Vad gäller att fälla och resa sittdelen så är Donkeyn mycket bättre än Camen, där krävs det två händer och ibland en armbåge eller ett knä, om chassit är trögt, för att fälla sittdelen. På Donken kan du med två fingrar lyfta på en flärp och sen enkelt vinkla sätet! 
  • spigg
    smoolan skrev 2012-01-14 14:19:24 följande:
    Är tyget på donkeyns suffletter likadant som på cam? Tycker att sufletterna känns så himla "mesiga" och inte särskilt vädertåliga, iaf om jag jämför med tidigare vagnar jag haft. Var ute igår och det snöade lite, men inte så mkt så att jag kände behov av regnskydd, och det kändes som att fukten gick rakt igenom. Tycker också att bågarna i suffletten känns väldigt sköra. Nån med samma tankar?
    Ja det är canvastyg men nej, jag upplever det inte som mesigt. Vid duggren har jag inte tagit på regnskydd. Men jag har större delen av tiden haft mina hemmasydda suffletter så jag har inte testat de andra nu på vintern.
  • spigg
    linaloo skrev 2012-01-15 23:15:17 följande:
    Har inte undersökt saken nå närmare, men jag tror inte att det går.. Om du kommer på nåt sätt så berätta gärna. 
    Det går att ta isär selen. Antingen uppe vid axelfästena eller nere vid midjefästena. Gå in här och scrolla ner en bit så finns det bilder på hur man kan göra:
    blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/2011/11/27/bugaboo-donkey/
    Tsimfuck skrev 2012-01-16 16:20:45 följande:
    Vi tänkte beställa från pramworld, men vad får man till duo vagnen? allt som behövs? liggdel, sittdel - vad mer? :)
     Till duon får du ett chassi med hjul och varukorg under samt sidokorg, två ramar och två sittdelstyger samt ett liggdelstyg, två suffletter med fästen och bågar, ett liggdelslock. En pump, två regnskydd.
  • spigg
    Berry85 skrev 2012-01-22 09:32:37 följande:
    Åh! Då är det kanske bra att ha till stora killen också! En fråga till, om man köper donkey duo får man bara med ett sufflett tyg då? Så man måste köpa till ett extra?
    Nej, självklart får du med två suffletter när du köper en duo! Ett topset med sufflett + liggdelslock, och så en sufflett till den andra sittdelen.
Svar på tråden Bugaboo Donkey