• spigg

Bugaboo Donkey

Fru H 81 skrev 2011-10-18 21:29:52 följande:
    Nu blir jag förbryllad. Jag frågade nedanstående fråga här på tråden:
    "Har en fråga om liggläget för sittdelen på denna i övrigt så fantatiska vagn. Jag tänker på att ben och fötter kommer i ett högre läge än resten av kroppen. Ligger jag själv så en stund så domnar ju fötterna! Har det gjorts någon undersökning som visar att detta läge inte får samma effekt för barnen?"

Och fick följande svar:
    Fru H 81- Hur menar du nu? Liggläget är ju rakt, då fötterna är inte högre upp, om du inte har tippat den ett hack framåt som man ska ha när man fäller ihop vagnen med sittdelen på. Då lutar den ju liksom framåt..

Han som jobbade i barnvagnsaffären visade hur man liksom fäller sittdelen bakåt till liggläge men då följde ju den delen för fötterna med (sittdelen i sig är ju inte flexibel) så att det skapade ett högre läge för benen. Ingenting som ni känner igen? Har han visat mig fel?

Tacksam för svar
    Om det finns någon undersökning på det vet jag inte, det kan du ju alltid googla på. Men barnvagnar med ergonomiskt sits har ju funnits i många år och jag har aldrig hört talas om någon vars barn klagat på att benen domnar. Jag förstår hur du menar, men fötterna är faktiskt i samma höjd som huvudet, det är bara mitten av kroppen som befinner sig lägre ner när man har sitsen i liggläget.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Fru H 81 skrev 2011-10-18 21:48:15 följande:
    spigg: Tack snälla för ditt svar!

En annan fråga, det framgår från några tidigare sidor att flera har beställt sin vagn från Wh watts. Men överrallt där jag går in så kan man inte beställa Donkey duo online utan bara i butik. Hur går ni tillväga som beställer ändå?
    Ja, man måste alltid maila. Det gäller alla som säljer Donkeyn, än så länge! Här är en lista över några som säljer Donkeyn och som kan kontaktas via mail, finns på deras hemsidor! Jag har själv mailat med dem alla.

Baby Plus - Holland
    W H Watts - England
    Moeders Mooiste - Holland
    Kids Room - Holland
    Winstanleys Pramworld - England
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    emkalo skrev 2011-10-20 21:29:44 följande:
    Är det ngn av er som har eller känner till hur donkeyn får plats i en Volvo V50, ihopfälld? Det gäller främstmed en liggdel o en sittdel. Dessa tas givetvis bort innan ihopfällnibgen för att få plats med vagnen ordentligt!
    Jag har en bild i bildtråden på hur mkt plats en Donkey med två sittdelar (vilket väl tar mindre plats än 1 sitt + 1 ligg) ser ut i en Opel Astra Kombi. Jag vet, inte det du frågade men då kanske du får ett hum.

Jag har försökt få in Donkeyn i mono, med bara en sittdel, i min mammas Ford Fiesta och chassit gick in i bakluckan men inte sittdelen. Kanske hade det gått om man verkligen hade pusslat.

Som sagt, inte ett svar men iaf lite mer info!
  • spigg

Citerar från vad jag har skrivit i trådstarten:

"- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump."

Jag tycker den där lilla handpumpen är värdelös. En sånhär är mycket enklare och det går dessutom mycket snabbare: www.teamsportia.se/produkter/cykeltillbehor/cykelpumpar/extreme/extreme-fotpump-manometer2/

• spigg
    smoolan skrev 2011-10-21 19:31:07 följande:
    Tack. Då ska man ha tid/ork att ta sig till en sportaffär... Så mycket mer praktiskt om pumpen funkat från början
    Jo men den funkar, jag har pumpat med den! Men det är sååååå mycket enklare med en större pump! Den lilla har jag med mig under vagnen för nödfall bara.
  • spigg
    Pärla skrev 2011-10-23 20:11:21 följande:
    Hej alla Bugaboo älskare!

Idag har jag också blivit ägare till en Bugaboo Donkey, och det känns helt rätt!

Men jag har en fråga ang åkpåsar. Vi har en Elodie åkpåse, och undrar om man kan ha den på åsnan?
    I så fall, hur ska man sätta ihop den med remmarna?
    Eller måste jag skaffa en original Bugaboo åkpåse?

Tacksam för svar.
    Det funkar med en Elodie-påse i åsnan, de flesta påsar funkar faktiskt. Själv har jag en Brio-åkpåse i min. Jag har lite längre upp på sidan länkat till min blogg och en recension av Donkeyn, i den finns en utförlig beskrivning med bilder på hur man lossar selen på Donkeyn. Den är tyvärr lite krånglig, en av åsnan få dåliga grejer. Lägger in länken igen, du får scrolla ner lite i inlägget så ser du delen om selen: mybabababies.blogspot.com/2011/10/bugaboo-donkey.html
  • spigg
    Lindsey skrev 2011-10-23 14:05:53 följande:
    Roligt att läsa :) och dina blommiga suffletter är så sjukt snygga!
    Kul! Och tack! Jag är verkligen mer än nöjd med dem!
    Fujji skrev 2011-10-23 14:22:41 följande:
    Kul blogg!

Ska länka till dig från min! :)
    Ååå det får du så gärna göra! :)
  • spigg
    SULLIN skrev 2011-10-24 15:38:40 följande:
    Hej hej!
    Jag är riktigt sugen på en donkey men ganska osugen på priset. Funderar på om man kan importera en till ett bättre pris. Är det någon här inne som har gjort det? Varifrån i så fall?
    Tacksam för svar 
    Hej, om du söker på importera eller på England så kommer du få upp en massa inlägg i den här tråden som handlar om precis det. W H Watts är ett företag i just England som många här inne har beställt ifrån. Du får en duo inklusive frakt för drygt 12000 kronor därifrån.
  • spigg
    Tant Mutti skrev 2011-10-24 21:35:02 följande:
    En fråga om färg: både jag och maken tycker att den knallrosa suffletten med svart bas är snyggast. Vi har en dotter och väntar ett barn till. Vet inte könet, men tycker ni att det är tjejigt med rosa? Jag tycker själv att killar kan ha rosa, men jag har inte lust att behöva bemöta andras kommentarer om vi skulle få en pojke.

har funderat på röd också, men den tyckte mannen var ännu tjejigare... 
    Ååå jag är allergisk mot uppdelningen av färger efter kön! För det första för att det är ett sånt totalt nonsens, det finns inga tjej- eller killfärger. Och för det andra för att helt ärligt, vem är det som egentligen bryr sig om färgen på vagnen? Jo, den som ska köra den! Du ska välja den färg DU vill ha, och är det rosa så är det det!

Om jag ser en vagn med rosa sufflett så tänker jag inget särskilt allt faktiskt. Rosa är inte min favoritfärg personligen, så jag skulle inte välja det. Jag älskar däremot och köper bara massa blå grejer, oavsett om det är till min son eller till min dotter. Ta det du vill ha och jag brukar vara helt för att man ska komma överens i ett förhållande men helt seriöst, du har varit gravid och du ska föda - din man kan ge sjutton i att lägga sig i ditt val av färg på barnvagnen! ;)
Svar på tråden Bugaboo Donkey