• Ajlil

Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?

Blir inte riktigt klok på allt jag läser om ang. kaniner hur dem funkar ihop eller inte. Vi har köpt en hona och en hane från en privatperson. Ungarna har samma pappa men inte samma mamma. Tanken är att vi kastrerar hanen och hoppas på att dessa två kaniner ska kunna leva ihop i samma bur.
    Det är min döttrars kaniner, dom har fått varsin och så blev jag lite sugen på att skaffa en jag också så jag gick till en djuraffär för att få lite råd.

En otrevlig försäljare, han fick mig verkligen att framstå som helt jävla okunnig. Vilket jag kanske är i viss mån men då tycker jag det är hans uppgift att berätta det på ett trevligt sätt. I a f så sa han att de bara säljer kaninerna i par, en hona och en hane enligt lag!!  Min tanke var ju att köpa en kanin (kön vet inte) och sätta i en bur intill de andra två då jag hört att fler än två inte funkar så bra ihop. Och att så länge man umgås mkt med sina kaniner och det finns andra kaniner i buren intill så bör de inte känna sig ensamma el?

Ok jag köper att djuraffären säljer sina kaninungar i par, men det finns tydligen ingen lag så varför säga det? Jag tyckte det kändes fel och gick till nästa djuraffär och frågade lite där. Hon sa att det finns ingen lag och att de i den djuraffären sålde kaniner en och en.

På jordbruksverket läser jag att man bör ha kaniner i par el i flock. Flock? Tänker jag då! 
    I a f så e det ju skillnad på lag och bör!! El finns det andra lagar jag och den andra djuraffären missat innan jag tänker att han var dum i huvudet, ursäkta men jag blev jävligt stött av honom! Han drog dessutom massa dumma exempel om att människor oxå lever ihop som kvinna o man minnsann, att två män o två kvinnor inte kan leva ihop utan att det blir bråk och precis så fungerar kaniner. Och att en ensam människa minnsann skulle bli olycklig. Haha jo visst så är det ju säkert. Jaja skitsamma han är dum i huvudet!

Men därför är jag väldigt nyfiken på att höra era lyckliga och olyckliga historier om hur era kaniner lever innan jag väljer att köpa en tredje kanin. Då jag inte vet om den kan bo ensam i en bur, tillsammans med de andra två, vilket kön som blir det bästa o.s.v. El om jag helt bör avstå!!                    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-31 11:39
    Hannen var en hona. Så har nu två honor (halvsystrar) tillsammans det går jätte bra, en matskål, en sovplats, en vattenflaska. Aldrig sett den bråka, de ligger alltid i hop o är goa mot varandra!
    Jag har inte brytt mig om att skaffa fler kaniner.
  • Svar på tråden Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?
  • mlinz

Nej, tyvärr har djuraffäret inte stor koll. de flesta har ju kaniner och marsvin ihop, för att inte tala om hur många djuraffärskaniner jag "bytt" kön på.

Man får vara beredd på att de bråkar och slåss. Flera av mina honor har bitmärken och hål i öronen. De slåss för att göra upp rangen, speciellt honor. Hanar slår ihjäl varann :p

• Dr Mupp

Har man möjlighet att de får bo stort tex i en häsbox eller liknande med varsitt hus och flera matställen och vattenskålar så tror jag kaniner (honor och kastrerade hanar) trivs utmärkt ihop. Nu har inte alla den möjligheten utan hänvisas till mindre burar och då bör kaninerna bo ensamma i egna burar, dock gärna med en kaninkompis i en bur brevid.

Vi har en ensam kaninhona som verkar trivas utmärkt med att bo ensam.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • IssaPissa

Ja vi fick ju våran kanin av ett par bekanat som blivit pålurade att köpa två kaniner, sedan när de ångrade sig ville butiken inte ta tillbaka dem. De trodde kaninen var en gnagare men där fick jag chansen att lära dem något

Men det jag tycker är konstigt är att i butiken har de alla kaninungar ihop! Honor och hanar! Det är ju små dvärgkaniner så de blir ju könsmogna tidigt. Våran var 3 månader när de köpte henne.

• Dr Mupp
    IssaPissa skrev 2011-07-29 10:13:47 följande:
    Ja vi fick ju våran kanin av ett par bekanat som blivit pålurade att köpa två kaniner, sedan när de ångrade sig ville butiken inte ta tillbaka dem. De trodde kaninen var en gnagare men där fick jag chansen att lära dem något

Men det jag tycker är konstigt är att i butiken har de alla kaninungar ihop! Honor och hanar! Det är ju små dvärgkaniner så de blir ju könsmogna tidigt. Våran var 3 månader när de köpte henne.
    Djuraffärer har sällan koll. Personligen tycker jag att det inte borde vara tillåtet för djuraffärer arr sälja fåglar och smådjur. De kan få sälja fiskar.
  • Ajlil
    Dr Mupp skrev 2011-07-29 18:42:41 följande:
    Djuraffärer har sällan koll. Personligen tycker jag att det inte borde vara tillåtet för djuraffärer arr sälja fåglar och smådjur. De kan få sälja fiskar.

Jo om de VET vad de pratar om!! De borde läsa på lite och inte ha egna uppfattningar! Och folk som jobbar i butil ska vara trevliga!
  • Kevin2011

Jag tycker inte heller djuraffärer bör sälja smådjur. Djur bör säljas av uppfödare, varesig det är en hund eller kanin.

• Dr Mupp

Jag tänker på hur smådjuren har det i vår djurtillbehörs butik. De sitter i ett rum tillsammans med fåglar som skränar hela tiden. De större djuren, som kanin och marsvin har ett hus men de mindre gnagarna har inget hus. Gerbiler som är grävande djur och ska ha flera dm djupt spån går på tre cm spån så de inte kan gräva. Alla kunder kan gå in och ut i rummet som de vill. Jag har mer än en gång sett besökande som slår på buren för att väcka tex hamstrarna.
    Buranrna uppfyller inte minimikravet. Tex krävs det 0,25 kvm per kanin men de har ofta 3-5 kaniner på 0,5 kvm.

Det finns ingen anleding för djurtillbehösbutikerna att sälja smådjur.

• Diremone

Jag har hunnit med en hel drös kaniner sen jag fick min första vid 6 års ålder. Alla har levt ensamma, och de har vart glada, friska kaniner hela bunten,
    Nu har jag tre kaniner, en okastrerad hane som bor själv, samt en hona och en kastrerad hane som bor ihop sen nån månad tillbaka.

Det finns ingen lag som säger att kaniner måste ha en burkompis. Om man vill kan man testa att ha två systrar ihop från det att de är små ungar, men det är inte säkert att de kommer hålla sams när de blir könsmogna. Man kan även testa att ha en kastrerad hane ihop med en hona, och det fungerar oftast - men det finns inga garantier.
    Jag vet att det går att ha flera kaniner (honor) ihop. men då handlar det om att ha dem i stora hägn där varje kanin kan komma undan och muta in sitt eget område.

Dock så kan jag tycka att mina hona och kastrerade hane verkar gilla varandras sällskap. Hanen älskar att pussas och honan älskar att bli klappat på huvudet - så ofta ser man dem sitta tillsammans någonstans och han sitter och pussar henne på huvudet och om han slutar så buffar hon på honom, väldigt sött =P

• MammaTillDomFinaste

håller med, dom ska absolut inte bo i dom små burarna dom säljer tillsammans! men för mej är dom burarna bara en sovplats. på min skola tror jag vi hade 8 kaniner tillsammans. i ett stort utehägn å vi stängde in dom på natten bara i en bur på ben. dom grävde mycket så man ville vara säker att ingen grävde sej ut på kvällen. kastrerade hanar å honor, ett föräldrapar å ungar efter dom i varjerande åldrar.

bor man i lägenhet ska man ha ett rum minst där kaninen kan hoppa runt, dom där gallerburarna ska bara vara sovplatser.

mina kaniner bodde ute i stora burar, typ hundgårds storlek å hade kojorna inne i ladugården med hål i väggen. en kastrerad hane med 2 honor, å 2 hanar i varsin bur då dom avlades på. 

mina gerbiler fick dagligen springa lösa. även hamstrarna när jag var liten. å degusarna, varje dag.

alla djur måste få motion å sällskap!!!! 

Svar på tråden Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?