• Ajlil

Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?

Blir inte riktigt klok på allt jag läser om ang. kaniner hur dem funkar ihop eller inte. Vi har köpt en hona och en hane från en privatperson. Ungarna har samma pappa men inte samma mamma. Tanken är att vi kastrerar hanen och hoppas på att dessa två kaniner ska kunna leva ihop i samma bur.
    Det är min döttrars kaniner, dom har fått varsin och så blev jag lite sugen på att skaffa en jag också så jag gick till en djuraffär för att få lite råd.

En otrevlig försäljare, han fick mig verkligen att framstå som helt jävla okunnig. Vilket jag kanske är i viss mån men då tycker jag det är hans uppgift att berätta det på ett trevligt sätt. I a f så sa han att de bara säljer kaninerna i par, en hona och en hane enligt lag!!  Min tanke var ju att köpa en kanin (kön vet inte) och sätta i en bur intill de andra två då jag hört att fler än två inte funkar så bra ihop. Och att så länge man umgås mkt med sina kaniner och det finns andra kaniner i buren intill så bör de inte känna sig ensamma el?

Ok jag köper att djuraffären säljer sina kaninungar i par, men det finns tydligen ingen lag så varför säga det? Jag tyckte det kändes fel och gick till nästa djuraffär och frågade lite där. Hon sa att det finns ingen lag och att de i den djuraffären sålde kaniner en och en.

På jordbruksverket läser jag att man bör ha kaniner i par el i flock. Flock? Tänker jag då! 
    I a f så e det ju skillnad på lag och bör!! El finns det andra lagar jag och den andra djuraffären missat innan jag tänker att han var dum i huvudet, ursäkta men jag blev jävligt stött av honom! Han drog dessutom massa dumma exempel om att människor oxå lever ihop som kvinna o man minnsann, att två män o två kvinnor inte kan leva ihop utan att det blir bråk och precis så fungerar kaniner. Och att en ensam människa minnsann skulle bli olycklig. Haha jo visst så är det ju säkert. Jaja skitsamma han är dum i huvudet!

Men därför är jag väldigt nyfiken på att höra era lyckliga och olyckliga historier om hur era kaniner lever innan jag väljer att köpa en tredje kanin. Då jag inte vet om den kan bo ensam i en bur, tillsammans med de andra två, vilket kön som blir det bästa o.s.v. El om jag helt bör avstå!!                    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-31 11:39
    Hannen var en hona. Så har nu två honor (halvsystrar) tillsammans det går jätte bra, en matskål, en sovplats, en vattenflaska. Aldrig sett den bråka, de ligger alltid i hop o är goa mot varandra!
    Jag har inte brytt mig om att skaffa fler kaniner.
  • Svar på tråden Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?
  • Dr Mupp
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-08-24 16:05:36 följande:
    håller med, dom ska absolut inte bo i dom små burarna dom säljer tillsammans! men för mej är dom burarna bara en sovplats. på min skola tror jag vi hade 8 kaniner tillsammans. i ett stort utehägn å vi stängde in dom på natten bara i en bur på ben. dom grävde mycket så man ville vara säker att ingen grävde sej ut på kvällen. kastrerade hanar å honor, ett föräldrapar å ungar efter dom i varjerande åldrar.

bor man i lägenhet ska man ha ett rum minst där kaninen kan hoppa runt, dom där gallerburarna ska bara vara sovplatser.

mina kaniner bodde ute i stora burar, typ hundgårds storlek å hade kojorna inne i ladugården med hål i väggen. en kastrerad hane med 2 honor, å 2 hanar i varsin bur då dom avlades på. 

mina gerbiler fick dagligen springa lösa. även hamstrarna när jag var liten. å degusarna, varje dag.

alla djur måste få motion å sällskap!!!! 
    Tyvärr har inte alla möjlighet att avvara ett rum i lägenheten eller bor så att de kan ha stora häng. Men en eller ännu hellre två kaniner i varsin bur som får komma ut flera timmar per dag mår hur bra som helst.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • MammaTillDomFinaste
    Dr Mupp skrev 2011-08-24 19:22:54 följande:
    Tyvärr har inte alla möjlighet att avvara ett rum i lägenheten eller bor så att de kan ha stora häng. Men en eller ännu hellre två kaniner i varsin bur som får komma ut flera timmar per dag mår hur bra som helst.
    ja precis. men jag skrev i en annan tråd att dom ska bo ihop, men då tänkte ju jag INTE på den lilla stålburen man köper på djuraffären!! Men jag tycker absolut inte att man ska skaffa kanin i lägenhet om man inte har möjlighet att ha den lös flera timmar per dag. (inte i hus helelr såklart!)
  • Dr Mupp
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-08-25 08:19:19 följande:
    ja precis. men jag skrev i en annan tråd att dom ska bo ihop, men då tänkte ju jag INTE på den lilla stålburen man köper på djuraffären!! Men jag tycker absolut inte att man ska skaffa kanin i lägenhet om man inte har möjlighet att ha den lös flera timmar per dag. (inte i hus helelr såklart!)
    nej självklart, kaniner ska få komma ut. Vår kanin tex kommer ut i sin stora beteshage varje dag (förutom när regnet vräker ner då brukar vi låta henne jobba med huvudet istället). Samma sak med hamstern som kommer ut varje dag.
  • Lilla Maj 82a

Min lilla kaninängel (lämnade oss för en månad sedan) bodde själv i köket. Hon hade en bur men den stod öppen dygnet runt.  Hon verkade glad ensam, vi funderade på sällskap till henne ibland men det kändes som något vi skulle tänkt på från början. Även om dom inte har ett eget rum är de viktigt att dom får komma ut och motionera och skutta av sig ordentligt dagligen. Dom har mycket spring/hopp i benen =)

• riboflavin

Det där med att kaniner ABSOLUT INTE kan bo ihop är felaktigt. Däremot så måste man tänka till ordentligt med yta, inredning, matskålar mm. för att undvika onödiga konflikter.

Just nu har jag inga kaniner tyvärr, men har haft hemma hos mina morföräldrar. Där har alla kaninen gått i stora hagar tillsammans, givetvis med könen skilda åt. Det har heller aldrig varit några problem att introducera nya djur i flockarna, mindre konflikter får man räkna med dock.

Som mest har vi haft 20 honor i en hage på ca 200 kvm.

Ser man till att det finns tillräckliga utrymmen och resurser så klarar kaniner samgång utmärkt.

Men man ska inte tro att det per automatik kommer funka att ha 2 kaniner i en enmetersbur, med bara en matskål och ett hus. 

Min personliga åsikt är att kan man inte se till att djuret får tillräcklig yta att röra sig på ska man inte skaffa det överhuvudtaget.
    Lagstiftningens 0,5 kvm för ensam kanin, och 0,25 kvm/djur vid delad bur är absoluta minimimått och allt under det är straffbart att hålla kaniner på, känns det då som att en bur på 0,5*1 m är lämplig att hålla djur i bara för att den är precis laglig?

Nej, självklart inte. 

Själv skulle jag vilja se måttbestämmelser för kanin och marsvin som liknar dem som finns för exempelvis tamiller. 

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • apache

Det står någonstans i lagen att flockdjur BÖR bo ihop, men det är lagligt att sära på dem vid olika anledningar. Några godkända anledningar är att två artfränder inte kan hålla sams, det blir inavel osv. Om man sätter ihop två kaninsyskon med olika kön som du hade tänkt är det alltså lagligt att hålla dem särade, även om man helst inte ska göra det. Men med tanke på att ni tänkte föra ihop dem senare och låta kaninerna ha social kontakt med varandra genom burgallret ser jag inget fel med det. Dina kaniner kommer inte ta skada av det. Det vore helt annorlunda om de blev isolerade från kontakt från artfrände eller människor. Är utbildad djurskötare så jag vet vad jag talar om :) Man ska aldrig lita fullt ut på djuraffärer, vid köp av djur råder jag varje köpare att ta med sig en kunnig bekant som kan kontrollera t. ex djurets kön och hälsa så att det blir rätt. [ursäkta om texten sitter ihop i inlägget, min dator funkar inte alltid som den ska]

• Dr Mupp
    apache skrev 2011-08-25 21:09:14 följande:
    Det står någonstans i lagen att flockdjur BÖR bo ihop, men det är lagligt att sära på dem vid olika anledningar. Några godkända anledningar är att två artfränder inte kan hålla sams, det blir inavel osv. Om man sätter ihop två kaninsyskon med olika kön som du hade tänkt är det alltså lagligt att hålla dem särade, även om man helst inte ska göra det. Men med tanke på att ni tänkte föra ihop dem senare och låta kaninerna ha social kontakt med varandra genom burgallret ser jag inget fel med det. Dina kaniner kommer inte ta skada av det. Det vore helt annorlunda om de blev isolerade från kontakt från artfrände eller människor. Är utbildad djurskötare så jag vet vad jag talar om :) Man ska aldrig lita fullt ut på djuraffärer, vid köp av djur råder jag varje köpare att ta med sig en kunnig bekant som kan kontrollera t. ex djurets kön och hälsa så att det blir rätt. [ursäkta om texten sitter ihop i inlägget, min dator funkar inte alltid som den ska]
    Fast kaniner är inte flockdjur, de är kolonialdjur. Och bör är inte tvingade utan de bör gå i grupp om det fungerar. Har man inte ytor att ha dem i grupp ska de självklart inte gå i grupp.

Jag har min dvv på 120x60, det är större än vad som anses som minsta mått till två kaniner i hennes storlek, men jag skulle aldrig drömma om att stoppa in en till kanin i den buren, det skulle bli för trångt.
  • Ajlil

Nu visade det sig att våra kaniner var två honor. Inte en hona o en hane. De är halvsyskon och bor för tillfället ihop och trivs bra med det. Vi ska köpa en större bur inom en snar framtid, där jag hoppas på att de ska kunna sammsas.

• riboflavin
    Stargazer09 skrev 2011-08-26 11:04:17 följande:
    Nu visade det sig att våra kaniner var två honor. Inte en hona o en hane. De är halvsyskon och bor för tillfället ihop och trivs bra med det. Vi ska köpa en större bur inom en snar framtid, där jag hoppas på att de ska kunna sammsas.
    För att göra det så enkelt som möjligt föreslår jag att ni funderar ordentligt över inredningen.

-Bolådor får gärna ha dubbla utgångar så att djuren inte behöver tränga varandra, djuren bör dessutom ha varsin låda. Resurser ska man försöka att ha i sådan omfattning att djuren slipper konkurrera, tänk på att även burutrymmet är en resurs.

-Mat och vatten och gnagmaterial, samma sak där, varsin matskål och vattenflaska minimerar risken för att kokurrenssituationer uppstår.

-Siktbarriärer, så att djuren kan gå undan för varandra vid konflikter minskar risken för att en konflikt ska urarta i ett slagsmål.

-Väl sysselsatta djur är mindre stressade och därmed mindre benägna att bråka, hö, annat bomaterial, gnagmaterial, utsiktshylla mm. är alla bra sätt att sysselsätta en kanin med. Aktivitetsbollar (sån man kan fylla foder i) har alltid varit väldigt populära bland våra kaniner (håll koll så att inte kaninen gnager på själva bollen dock)

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • Tant Herta

Har tre kaninhonor som bor i ett stall, på dagarna springer de fritt ute, dock är det bara två av dem som vågar gå ut den tredje håller sig i stallet!

De har enorm glädje och nytta av varandra, de ligger tätt ihop och putsar ofta varandra! De ska absolut inte bo ensamna, jag anser även att inga djur ska bo i bur! 

Svar på tråden Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?