• Ajlil

Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?

Blir inte riktigt klok på allt jag läser om ang. kaniner hur dem funkar ihop eller inte. Vi har köpt en hona och en hane från en privatperson. Ungarna har samma pappa men inte samma mamma. Tanken är att vi kastrerar hanen och hoppas på att dessa två kaniner ska kunna leva ihop i samma bur.
    Det är min döttrars kaniner, dom har fått varsin och så blev jag lite sugen på att skaffa en jag också så jag gick till en djuraffär för att få lite råd.

En otrevlig försäljare, han fick mig verkligen att framstå som helt jävla okunnig. Vilket jag kanske är i viss mån men då tycker jag det är hans uppgift att berätta det på ett trevligt sätt. I a f så sa han att de bara säljer kaninerna i par, en hona och en hane enligt lag!!  Min tanke var ju att köpa en kanin (kön vet inte) och sätta i en bur intill de andra två då jag hört att fler än två inte funkar så bra ihop. Och att så länge man umgås mkt med sina kaniner och det finns andra kaniner i buren intill så bör de inte känna sig ensamma el?

Ok jag köper att djuraffären säljer sina kaninungar i par, men det finns tydligen ingen lag så varför säga det? Jag tyckte det kändes fel och gick till nästa djuraffär och frågade lite där. Hon sa att det finns ingen lag och att de i den djuraffären sålde kaniner en och en.

På jordbruksverket läser jag att man bör ha kaniner i par el i flock. Flock? Tänker jag då! 
    I a f så e det ju skillnad på lag och bör!! El finns det andra lagar jag och den andra djuraffären missat innan jag tänker att han var dum i huvudet, ursäkta men jag blev jävligt stött av honom! Han drog dessutom massa dumma exempel om att människor oxå lever ihop som kvinna o man minnsann, att två män o två kvinnor inte kan leva ihop utan att det blir bråk och precis så fungerar kaniner. Och att en ensam människa minnsann skulle bli olycklig. Haha jo visst så är det ju säkert. Jaja skitsamma han är dum i huvudet!

Men därför är jag väldigt nyfiken på att höra era lyckliga och olyckliga historier om hur era kaniner lever innan jag väljer att köpa en tredje kanin. Då jag inte vet om den kan bo ensam i en bur, tillsammans med de andra två, vilket kön som blir det bästa o.s.v. El om jag helt bör avstå!!                    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-31 11:39
    Hannen var en hona. Så har nu två honor (halvsystrar) tillsammans det går jätte bra, en matskål, en sovplats, en vattenflaska. Aldrig sett den bråka, de ligger alltid i hop o är goa mot varandra!
    Jag har inte brytt mig om att skaffa fler kaniner.
  • Svar på tråden Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?
  • Kevin2011
    Tant Herta skrev 2011-08-27 15:54:17 följande:
    Har tre kaninhonor som bor i ett stall, på dagarna springer de fritt ute, dock är det bara två av dem som vågar gå ut den tredje håller sig i stallet!

De har enorm glädje och nytta av varandra, de ligger tätt ihop och putsar ofta varandra! De ska absolut inte bo ensamna, jag anser även att inga djur ska bo i bur! 
    Min kanin bor ensam OCH i bur, och hon har det hur bra som helst. Glad pigg och härlig kanin!
  • Dr Mupp
    Tant Herta skrev 2011-08-27 15:54:17 följande:
    Har tre kaninhonor som bor i ett stall, på dagarna springer de fritt ute, dock är det bara två av dem som vågar gå ut den tredje håller sig i stallet!

De har enorm glädje och nytta av varandra, de ligger tätt ihop och putsar ofta varandra! De ska absolut inte bo ensamna, jag anser även att inga djur ska bo i bur! 
    Funderar på hur du har möss, hamstrar mfl utan att ha dem i bur.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Tant Herta
    Dr Mupp skrev 2011-08-28 09:46:34 följande:
    Funderar på hur du har möss, hamstrar mfl utan att ha dem i bur.
    Nej! Skulle aldrig skaffa ett djur att ha i bur, därför är mina djur fria att gå å komma som de vill! Avskyr även akvarium.

Är det OK om jag tycker att det är grymt att stänga in djur i bur? :) 
  • Jacqi

Hej

Jag har tre kaniner, Fluffy är en innekanin och hon trivs endast ensam med mig. Hon blir riktigt galen när Stampe och Pixi (ute kaninerna) försöker nosa på henne eller ens är i närheten av henne. Dock trivs Pixi och Stampe väldigt bra tillsammans. Eller okej, dom bor inte i samma bur - utan i varsin men dom står tryckta mot varandra så att dom kan se och nosa på varandra. 
    Om det vore en lag att ha minst två kaniner ihop så skulle det ju inte finnas några tama kaniner. För de flesta (inte alla!) hanar slåss ju med våld tillsammans, och även några få honor. Och om man parar en hona och hon har ungar i magen kan man inte stoppa in en annan hona eller en hane till henne - eftersom hon då (när ungarna fötts) blir rädd och äter upp de nyfödda. Så på sätt och vis har ju jag inte kaniner ihop, men det får mycket kärlek av mig och dom trivs som det är.
    Blev du inte nöjd med mitt svar? Besök www.kaninklubben.se och läs på sidan "Kanin fakta", mejla mig annars här eller skriv i min gästbok.

/Jacqi 

• kutiom

Hej, här har vi tre kaniner. Två honor och en hane (kastrerad) ute i ett hägn. De funkar fint ihop mestadels men slåss ibland i perioder. I stort tycker jag nästan alltid att man kan se de tre i en liten hög ihop Försökte en gång sätta in en annan hane (kastrerad) men det gick ungefär inte alls. Då delade de upp sig så att hanarna hade var sin hona och höll sig på varsin kant, lite tråkigt. Jag skulle tro att en eller två honor till hade funkat i vår flock men det kan säkert bero på deras egna små personligheter också. Just nu är det bra som det är

• annabell

Jag har haft över flera hundra kaniner, vart uppfödare och även hängt på en 4h gård men hundratals kaniner genom åren. Jag förstår inte er som säger att kaniner dels måste ha flera skålar, vattenflaskor m.m. om de bor flera stycken. Och att det skulle gå bättre att ha flera kaniner på större ytor än lite mindre?

Min erfarenhet är att det funkat allt som oftast väldigt bra att ha kaniner ihop, kastrerad hane + hona eller hona + hona tillsammans, oavsett om de är från samma kull eller inte, eller vilken ålder man sätter in dom tillsammans. Det enda viktiga är att de får vänja sig vid varandra innan man sätter in dom i buren tillsammans, dessutom att man ser till att skålar/vattenflaskor/bur osv helst inte har lukt från kaninen som bott där innan (om den nu ska bo tillsammans med den nya) eftersom det då blir att den nya kommer in på den andras revir. Helst städa ut hela buren grundligt, och kanske kan den nya kaninen få gå och lukta lite i buren när den andra inte är där, få stryka sig osv. (Främst om det är en liten bur då alltså).

Men för att återgå till det jag skrev i början så har jag aldrig haft flera skålar och vattenflaskor i de burar jag satt ihop kaniner, och det har fungerat problemfritt ändå. Min erfarenhet är dessutom att kaninerna nästan bråkat mer när de fått springa i stora hagar. Då har de kunnat bita av stora tussar, bitar från öronen m.m. vilket aldrig nånsin hänt i en liten bur. Är som att de blir tvugna att hålla sams i en vanlig mindre bur än om de är i en stor hage.

• annabell

Ska tilllägga också att jag aldrig nånsin haft mer än ett hus inne i burarna, och inte mer än en flaska/vattenskål och en matskål då det bott flera i samma bur. Ibland kanske en större matskål men inte flera små, aldrig behövts. Inga andra aktivitetsbollar, tunnlar m.m. utan spån, halm och alltid bra med tillgång till hö. Det har som sagt funkar jättebra och helt utan problem! Däremot har de haft tillgång under dagarna till stora hagar med mer "aktivitet".

• riboflavin

annabell skrev 2011-09-09 23:44:43 följande:
    Jag har haft över flera hundra kaniner, vart uppfödare och även hängt på en 4h gård men hundratals kaniner genom åren. Jag förstår inte er som säger att kaniner dels måste ha flera skålar, vattenflaskor m.m. om de bor flera stycken. Och att det skulle gå bättre att ha flera kaniner på större ytor än lite mindre?

Min erfarenhet är att det funkat allt som oftast väldigt bra att ha kaniner ihop, kastrerad hane + hona eller hona + hona tillsammans, oavsett om de är från samma kull eller inte, eller vilken ålder man sätter in dom tillsammans. Det enda viktiga är att de får vänja sig vid varandra innan man sätter in dom i buren tillsammans, dessutom att man ser till att skålar/vattenflaskor/bur osv helst inte har lukt från kaninen som bott där innan (om den nu ska bo tillsammans med den nya) eftersom det då blir att den nya kommer in på den andras revir. Helst städa ut hela buren grundligt, och kanske kan den nya kaninen få gå och lukta lite i buren när den andra inte är där, få stryka sig osv. (Främst om det är en liten bur då alltså).

Men för att återgå till det jag skrev i början så har jag aldrig haft flera skålar och vattenflaskor i de burar jag satt ihop kaniner, och det har fungerat problemfritt ändå. Min erfarenhet är dessutom att kaninerna nästan bråkat mer när de fått springa i stora hagar. Då har de kunnat bita av stora tussar, bitar från öronen m.m. vilket aldrig nånsin hänt i en liten bur. Är som att de blir tvugna att hålla sams i en vanlig mindre bur än om de är i en stor hage.
    annabell skrev 2011-09-09 23:51:02 följande:

Ska tilllägga också att jag aldrig nånsin haft mer än ett hus inne i burarna, och inte mer än en flaska/vattenskål och en matskål då det bott flera i samma bur. Ibland kanske en större matskål men inte flera små, aldrig behövts. Inga andra aktivitetsbollar, tunnlar m.m. utan spån, halm och alltid bra med tillgång till hö. Det har som sagt funkar jättebra och helt utan problem! Däremot har de haft tillgång under dagarna till stora hagar med mer "aktivitet".

Självklart kan det funka. Men den enskilt största anledningen till att kaniner bråkar är konkurrens. Vill man minska riksken för konkurrens så är en möjlighet att öka antalet resurser redan från början.

Enligt lag så ska det finnas bolåda/bolådor som rymmer samtliga kaniner i buren samtidigt. Visst finns det stora bolådor (man kan ju bygga själv), men vi har alltid använt oss av en låda/kanin. De kaniner som gillar att bo ihop har ju gjort det ändå.

Tipsen som kommit fram har ju handlat om att reducera risken för bråk, eftersom många uppenbarligen har bekymmer med att deras kaniner slåss.

Aktivitetsbollar mm. är ju bara en rolig grej för att ge kaninerna ytterligare något att göra.      
    I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • annabell

Nej den största anledningen till att kaniner bråkar är för rangordning och revir, för att det alltid blir en som är den dominanta.

Själva bråken går inte att undvika utan de är nödvändiga och behövs för att de ska bli sams eftersom de ska bestämma vem som bestämmer och samsa om en gemensam yta. När det väl har skett blir det inte så mycket mer bråk.

Tycker snarare massa matskålar och gömställen hit och dit, som det finns i stora hagar t ex, gör så allt blir utdraget och vissa kaniner aldrig blir vänner. Därför funkar det som sagt många gånger bättre och blir mindre bråk när kaniner bor tillsammans på mindre ytor än när man släpper ut dom på stora ytor tillsammans. Vill man reducera risken för bråk kan det därför vara smart att låta dom dela på en matskål, eftersom de då tvingas samsa och reda ut vem som bestämmer snabbt. Annars finns risken för långdraget bråk som kan pågå i flera veckor.

• annabell
    riboflavin skrev 2011-09-10 08:27:41 följande:
    annabell skrev 2011-09-09 23:51:02 följande:

Självklart kan det funka. Men den enskilt största anledningen till att kaniner bråkar är konkurrens. Vill man minska riksken för konkurrens så är en möjlighet att öka antalet resurser redan från början.

Enligt lag så ska det finnas bolåda/bolådor som rymmer samtliga kaniner i buren samtidigt. Visst finns det stora bolådor (man kan ju bygga själv), men vi har alltid använt oss av en låda/kanin. De kaniner som gillar att bo ihop har ju gjort det ändå.

Tipsen som kommit fram har ju handlat om att reducera risken för bråk, eftersom många uppenbarligen har bekymmer med att deras kaniner slåss.

Aktivitetsbollar mm. är ju bara en rolig grej för att ge kaninerna ytterligare något att göra.      
    Nånstans tycker jag det säger sig självt om man delar upp buren i "mitt" och "ditt", då kaninerna har eget hus och egen matskål t ex ,att just det kan öka risken för bråk eftersom de då helt plötsligt blir en slags konkurrans. Det blir uppdelat i buren och de har sina egna revir, till skillnad från om man låter de dela allt och de istället blir som en enda stor familj som samsas om allting med gemensamt revir. Kommer en annan kanin in i den andras hus blir det bråk och i slutändan ganska tråkigt för kaninerna och ganska begränsat. Kan tänka mig om man har en väldigt stor hage att man kanske kan ha egna hus till alla men i en vanlig bur känns det rätt onödigt faktiskt och som massa yta försvinner. Som sagt måste det vara en rätt stor bur för om alla ska ha en egen plats och de är flera kaniner så blir det ju inte så stor yta för varje enskild kanin annars.
Svar på tråden Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?