• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Xina

Bra tips på hemsidor! Ska kanske beställa namnlappar, så snyggt att ha på sina egensydda saker!

• 82nyfiken
    carooo skrev 2011-09-06 15:51:02 följande:
    Måste ju dela med mig av mitt "fynd"... Tänkte att jag skulle ge mig på att göra en egen babymobil men har funderat fram och tillbaka hur man skulle konstruera själva ställningen. Har funderat på både ståltrådar och rundstavar i trä och analyserat en hel del olika mobiler. Men..... så hittade jag denna finurliga ställning som just är avsedd för att göra sin egna babymobil. Den finns på www.modelmini.se. Sen har den små nypor längst ner så man kan ju lätt byta ut och ändra mobilen. Tänkte att det säkert fanns mer pysselsugna som funderat på att göra sin egna babymobil.

Tack för tipset! Får se om det blir nästa projekt., eller om bebisen hinner komma först
  • elingr

Hej allihopa!:) jag skulle gärna vilja virka en gosig filt av mormorsrutor. Vad har ni använt för garn och vilken storlek på virknål? Å ni som inte gjort detta får gärna tipsa vad ni skulle använda ändå!:)

• carooo
    82nyfiken skrev 2011-09-06 18:42:07 följande:
    Tack för tipset! Får se om det blir nästa projekt., eller om bebisen hinner komma först
    Det tar ett tag innan vår kommer (januari) så har ju lite tid på mig att pyssla ihop saker. Är helt manisk med symaskinen just nu och i helgen knåpade jag ihop ännu en filt (lite tjockare med täcke i) som är bra att ha på golvet och nu i kväll blev det en mjukis "lektärning" med en massa "flärpar" av sammet och siden band... 
  • Flisan79

Elingr: virknål 3,5 men har slängt lapparna på garnen s vet inte tjocklek. Kan kolla upp det i morgon. Har bild på en mormorsfilt här i tråden.

Har dessutom gjort en till. Bild kommer i morgon.

• Lowika

elingr skrev 2011-09-06 22:02:59 följande:
    Hej allihopa!:) jag skulle gärna vilja virka en gosig filt av mormorsrutor. Vad har ni använt för garn och vilken storlek på virknål? Å ni som inte gjort detta får gärna tipsa vad ni skulle använda ändå!:)
    Och absolut använda naturmaterial! Bomull eller någon babyull. Ingen syntet.

Mamma håller på att (visserligen sticka då... men det liknar mormorsrutor) i en teknik som heter "dominostickning" http://www.garnstudio.com/lang/se/video.php?id=99 i det här garnet (drops, fabel, candymix):

Det ser ut så här (hon har kommit längre nu iofs)
  • Flisan79

carooo skrev 2011-09-06 15:51:02 följande:
    Måste ju dela med mig av mitt "fynd"... Tänkte att jag skulle ge mig på att göra en egen babymobil men har funderat fram och tillbaka hur man skulle konstruera själva ställningen. Har funderat på både ståltrådar och rundstavar i trä och analyserat en hel del olika mobiler. Men..... så hittade jag denna finurliga ställning som just är avsedd för att göra sin egna babymobil. Den finns på www.modelmini.se. Sen har den små nypor längst ner så man kan ju lätt byta ut och ändra mobilen. Tänkte att det säkert fanns mer pysselsugna som funderat på att göra sin egna babymobil.

Jag har också en egengjord mobil. Löste det på detta sätt:
    En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Flisan79
    PimStjärna skrev 2011-09-08 10:47:34 följande:
    Flisan79; hur gjorde du ställningen att sätta på sängen?
    Det är en himmelsängsställning från jysk. Kostar typ 100 spänn. Jag köpte den för några år sedan så vet inte om de finns kvar.
    En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
Svar på tråden Syjunta för gravida!