Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför flaskmatar så många unga mammor?

enny signatur skrev 2011-07-06 21:40:35 följande:
    Jag vet inte om unga ammar kortare, statestik vore intressant. Däremot upplever jag att de oftasre följer råden som de får från mvc istället för att dels lita på sin egen förmåga och dels faktiskt kolla upp vad forskning säger. amning är förvisso en del av det, allt för många bvc sprider snarare skräck om amning än fakta. 
    Men BVC är också räddningen för de familjer som hotas att gå sönder pga. amningshets från BB.
  • Här och nu
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-07-06 22:01:49 följande:
    Hur orkar man bry sig om andra ammar eller inte? Är det inte huvudsaken att alla mår bra och får en fungerande vardag???
    Dubbelt nobelpris!
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 21:57:29 följande:
    Kan alla  dessa barn må bra som inte tål ersättning;   de får eksem,   skriker dygnet runt -  för att de får magknip och/eller är allergiska mot komjölk  och/eller soja och /eller gluten som finns i ersättning?   Sett flera trådar med desperata föräldrar som testar det ena fabrikatet efter det andra.
    De flesta tål det. Bättre att de får svälta eller ammas om de mår dåligt av det?
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 21:57:29 följande:
    Kan alla  dessa barn må bra som inte tål ersättning;   de får eksem,   skriker dygnet runt -  för att de får magknip och/eller är allergiska mot komjölk  och/eller soja och /eller gluten som finns i ersättning?   Sett flera trådar med desperata föräldrar som testar det ena fabrikatet efter det andra.
    Barn som inte mår bra av att ammas skriker också, är hungriga mm.
  • Här och nu
    Alvi skrev 2011-07-06 21:47:15 följande:
    Då stämmer det som skrevs tidigare i tråden - BB är amningsvänliga och uppmuntrar till amning medan BVC släpper "direkt" och säger att det är okej med flaska. Kanske lite avvägning om vilka mammor som faktiskt kan behöva vägledas för att klara amningen och vilka som hellre tar flaskan direkt kunde vara bra?
    Nej, vårt BVC släppte inte direkt, men fattade vilka de behövde prata ersättning eller inte med. Vårt BB var inte amningsvänliga utan amningshetsiga.
  • Här och nu
    Alvi skrev 2011-07-06 21:47:15 följande:
    Då stämmer det som skrevs tidigare i tråden - BB är amningsvänliga och uppmuntrar till amning medan BVC släpper "direkt" och säger att det är okej med flaska. Kanske lite avvägning om vilka mammor som faktiskt kan behöva vägledas för att klara amningen och vilka som hellre tar flaskan direkt kunde vara bra?
    Det är alltid ok med amning o alltid ok med flaska. Vad som passar i varje familj avgör man själv.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 22:07:23 följande:
    Jovisst,   om det vore så att alla barn tålde ersättning.    Enligt FL   är det knappast så väl.   Och det kan ha att göra med att människors barn mår bäst av den mjölk som produceras för dem,  tror  jag.   

Kalvar klarar säkert komjölk,  kattungar kattans mjölk  osv.    En  del nyfödda tål  förhoppningsvis blandningar med komjölk också.   Och det går i nödfall att föda upp en sälunge som blivit övergiven med fisk mald i matberedare,
    Alla barn tål inte sin mammas mjölk eller amning som metod.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 22:07:23 följande:
    Jovisst,   om det vore så att alla barn tålde ersättning.    Enligt FL   är det knappast så väl.   Och det kan ha att göra med att människors barn mår bäst av den mjölk som produceras för dem,  tror  jag.   

Kalvar klarar säkert komjölk,  kattungar kattans mjölk  osv.    En  del nyfödda tål  förhoppningsvis blandningar med komjölk också.   Och det går i nödfall att föda upp en sälunge som blivit övergiven med fisk mald i matberedare,
    Djurungar som inte kan få mjölk av mamman dör eller får ersättning.
  • Här och nu
    astrid elizabeth skrev 2011-07-06 22:11:53 följande:
    Min son hade ingen sugreflex när han föddes. Jag höll flaskan i hans mun medan sambon fick trycka på käkarna för att få igång sugreflexen. När sugreflexen väl kom så var sonen van vid flaskan och vägrade ta bröstet. Tro mig - vi kämpade verkligen med amningen men det gick inte. Jag pumpade bröstmjölk till sonen de första tre månaderna, sen var jag så trött på diska och sterilisera pumpen 8-10 gånger per dag att jag lade ner projektet och gick över till ersättning.
    Jag behöver inte tro dig eller höra er historia, men har inget emot det heller. Att ert barn är uppfött på flaska hade sina orsaker o vilka de än är har ingen med saken att göra.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 22:14:48 följande:
    Ja,  de som inte kan amma -  om de nu finns.  

Finns  FL- trådar där kvinnor deklarerar att de inte vill amma,  och skriver om tabletter de tar för att få stopp på mjölkproduktionen.   I vissa kulturer och vissa epoker är det t o m standard   (USA  tidigare,  enligt vad jag läst).   Att göra det och riskera att ge sitt barn någon det inte tål  verkar inte så   barnvänligt.
    Att bara skriva så är noll respekt. Du glömmer att alla barn inte mår bra av amning eller bröstmjölk.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?