Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför flaskmatar så många unga mammor?

sundsvallstjej skrev 2011-07-06 23:41:42 följande:
    jag tkr att det överlag verkar som att färre ammar, tråkigt!!
    men jag har uppfattningen att många slutar för att det är lite jobbigt ibörjan, det kan göra ont och vara lite bökigt och istället för att "härda" ett tag så slutar dom. Jag satte upp 1 månad som mål, om det fortfarande skulle vara oskönt så tänkte jag sluta då. För faktum är ju att dom första veckorna inte är direkt perfekta och amningen är långt ifrån jätteskön direkt(vilket man läser överrallt att det ska vara) . jag tyckte amningen tydligt blev bättre och bättre förvarje vecka som gick. Det gäller bara att inte sluta för att det tar imot första veckorna. kanske ger yngre upp lite lättare?

Sen tror jag många är rädd för att brösten ska bli hängiga. vilket dom tyvärrr blir:P förstår inte hur man kan förneka det. Huden töjs ju ut varje gång brösten blir mjölkfyllda, i början blev dom ju som klot!!, sen blir dom helt tomma direkt efter amning. så skinnet åker lixom "in och ut" flera gånger varje dygn.  Klart skinnet påverkas av det, och då blir dom ju hängiga. jag kan dra ut skinnet flera centimeter på brösten:P

Jag är själv ganska ung, var 21 när jag fick min dotter.  jag ogillade amningen i början, men sen ville jag aldrig att det skulle ta slut:)
    Finns de som borde gett upp tidigare så de kunnat njuta av sina barn istället.
  • Här och nu
    ill e gal skrev 2011-07-06 23:39:02 följande:
    Nej, jag har inte hört det faktiskt :O
    Konstigt att man kan veta i förväg att man inte vill amma
    fast man aldrig gjort det förr.

Synd att det finns folk som inte bryr sig om det, för det är säkerligen
    en underbar upplevelse.
    Jag har inte hoppat bungyjump.Inte slaktat en gris. Inte prövat forsränning. Och inte vill jag pröva heller. F ö var amningen ett lidande o inget annat för barnen o mig.
  • Här och nu
    butterflower skrev 2011-07-06 23:47:20 följande:
    Varför skaffar man barn om man inte känner att man har den tiden som krävs?
    Amningen är inte bara mat, det är ett sätt att skapa band till sitt barn.
    För om du inte had tid att amma nästan dygnet runt så hade du inte tid med annat som rörde ditt barn dygnet runt heller?

Jag hoppas att jag missförstod dig, för det låter hemskt.  
    Om man tror att amning är enda sättet att skaffa band till sitt barn är man bra blåst. Hur barnet får mat är inte särskilt viktigt heller.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 23:49:56 följande:
    Tja,  fick höra när jag var närmare femtio att min kropp var som en sjuttonårings -   och då hade jag ammat relativt länge....  (och simmat,  cyklat,  promenerat   osv).    Det var av en man jag känt av och till i många år.   Han har absolut ingen anledning att smickra mig.
    När kommer bevisen?
  • Här och nu
    butterflower skrev 2011-07-06 23:51:01 följande:
    Varför citerar du mig ? Jag har inte skrivit att det är det enda sättet att skapa band med sitt barn,
    Läs om läs rätt. 
    Citerar vem jag vill. Amning är ETT sätt att skapa band. Finns andra.
  • Här och nu
    butterflower skrev 2011-07-06 23:53:02 följande:
    Jag skrev inget annat heller. 
    Varför behöver man amma då?
  • Här och nu
    sundsvallstjej skrev 2011-07-06 23:53:31 följande:
    jag har inte pratat om dom fallen där amningen inte fungerar, jag pratar om dom gånger där man ger upp för lätt.  vem skulle låta barnet bli sjukt för att amningen inte fungerar, varje "frisk" mamma skulle väll då självklart ge ersättning. Väldigt konstig kommentar av dig!! ville du bara absolut hitta ett fel i texten eller är du bara bitter för att du inte kunde amma..gissar på det senare...
    Man ger upp när det är nog för en själv o njuter av livet istället.
  • Här och nu
    butterflower skrev 2011-07-06 23:56:02 följande:
    Vilken konstig fråga. 
    Amning är det naturligaste som finns. Det är så det är meningen att barn ska få sin näring den fösta tiden i livet.

Så naturligt att det förstör mångas första tid o gör barn o mammor sjuka.
  • Här och nu
    nollställd skrev 2011-07-09 01:09:21 följande:
    Jag har som ammande mamma fått höra:

Fyramånaders vill äta varje timme - glesa ut amningarna, ta långa promenader,  ge två mål gröt - det är säkert en hungrig bebis. Resultat: Slutade amma redan vid tio månader.  Introducerade mat för snabbt och för mycket, fick långavariga magproblem pga av kosten hos barnet.

Tio månaders som dippat lite - uppmuntran att ge välling och extra fett, inget om att amma tättare och friare.

Fått väldigt mycket uppmuntran till gröt och välling - resultat: Stackars barnmagar och vad de  har missat i bröstmjölk.

Vill helamma sexmånader med yngsta barnet - vänta inte för länge med smakportioner, börja innan sex månader, ge industrigröt. Resultat - inget struntade i rådet. Ammar förträffligt min 18 mån massor av gånger per dag. har skaffat mig mesta kunskapen om amning på egen hand. Bvc var mäkta förvånader över i princip helammad tiomånaders som växte och frodades !
    Att sluta amma vid 10 mån är inte REDAN. De flesta slutar innan dess.
  • Här och nu

BVC ska råda till den mat/matningsmetod som passar familjen bäst totalt sett.

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?