Varför flaskmatar så många unga mammor?
sundsvallstjej skrev 2011-07-06 23:41:42 följande:
jag tkr att det överlag verkar som att färre ammar, tråkigt!!men jag har uppfattningen att många slutar för att det är lite jobbigt ibörjan, det kan göra ont och vara lite bökigt och istället för att "härda" ett tag så slutar dom. Jag satte upp 1 månad som mål, om det fortfarande skulle vara oskönt så tänkte jag sluta då. För faktum är ju att dom första veckorna inte är direkt perfekta och amningen är långt ifrån jätteskön direkt(vilket man läser överrallt att det ska vara) . jag tyckte amningen tydligt blev bättre och bättre förvarje vecka som gick. Det gäller bara att inte sluta för att det tar imot första veckorna. kanske ger yngre upp lite lättare?
Sen tror jag många är rädd för att brösten ska bli hängiga. vilket dom tyvärrr blir:P förstår inte hur man kan förneka det. Huden töjs ju ut varje gång brösten blir mjölkfyllda, i början blev dom ju som klot!!, sen blir dom helt tomma direkt efter amning. så skinnet åker lixom "in och ut" flera gånger varje dygn. Klart skinnet påverkas av det, och då blir dom ju hängiga. jag kan dra ut skinnet flera centimeter på brösten:P
Jag är själv ganska ung, var 21 när jag fick min dotter. jag ogillade amningen i början, men sen ville jag aldrig att det skulle ta slut:)