Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför flaskmatar så många unga mammor?

sirisdotter skrev 2011-07-09 13:05:19 följande:
    Så vi i vår släkt är väldigt ovanliga   enligt dutt sett att se och höra;   finns flera som vägrat flaska som små?Vet inte om vi någonsin tog upp flaskvägrandet med BVC heller -  varför skulle vi eftersom amningen hade kunnat fungera i åratal   om alla i familjen accepterat det....

Beror på hur många ni är o hur många som vägrat flaska. Generellt accepterar de flesta o det handlar om att försöka mer än en gång.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-09 13:17:32 följande:
    Du vet väl inte hur många olika vällingsorter jag försökte med i något försök att göra som väninnorna;  de som fanns i vanliga affärer och de som enbart fanns på apotek....Ett annat barn jag känner till fick nog prova utpumpad bröstmjölk i ett par månader under pappans föräldraledighet -  mamman fixade obligatorisk  heltidskurs.   Det slutade med att mamman cyklade (7-7 km)   hem på sin lunch för att amma och att mormor kom resande och tog med babyn till universitetet så att den kunde ammas   där.

Som sagt så tar de flesta barn flaska. DE FLESTA.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-09 13:31:48 följande:
    Du menar att vi har en genetisk defekt i vår släkt.Att det är normalare att  spädbarn tar flaska än att de tar bröstet???

Läs,läs,läs. De flesta barn som av nån orsak får flaska tar den. Har ni haft svårt med det, är ni ovanligare än genomsnittet. Om ni sen har en defekt får du själv avgöra.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-09 13:48:02 följande:
    Enligt den här  tråden verkar det   onormalt att kunna amma,  ju!Min erfarenhet är att det är det naturliga   -  och  att den nyfödde tar bröstet direkt när  det läggs (eller som i mitt fall när mamman lyft upp det)    direkt efter förlossningen.  Ungefär som kattungarna gör direkt efter att de fötts.Tycker du att det är ovanligt att kunna amma?

De flesta har nåt litet bekymmer iaf. Erkänns t.o.m av de största amningsfanatikerna.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-09 13:51:08 följande:
    Och INGA  bekymmer med flaskmatning!?

Har hört mycket mer amningsproblem än flasmatningsproblem genom åren o litteraturen.
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-09 14:12:25 följande:
    HAHA Ja att ge flaska det går minsan om man vill och försöker länge nog, BVC hjälper inte tillräckligt men hör du inte själv?Varför inte vilja och försöka ge bröstet länge nog !?! ............Amma går om man vill man måste ha lite jävlar annamma i sig!!

Det där är inget annat än lögn o inte värt att kommentera mer.
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-09 14:14:15 följande:
    Förmodligen inte, men att tvinga min son ta flaska när jag kan ge han bröstet känns aningen.. puckat!Skulle era barn dö om det inte fanns någon ersättning?

Det FINNS ersättning. Annars gör man egen som förr o barnen klarade sig på det också. Eller så ammade de som hade gott om mjölk. Idag behöver man inte be andra.
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-09 14:06:59 följande:
    Ärftligt också, men ammar du eller jag ska vara precis så att du förstår ger du barnet bröstmjölk minskar du chanserna.

Som sagt trodde man det tills för ett par år sen.
  • Här och nu
    straw2008 skrev 2011-07-09 13:54:23 följande:
    Jag vet ingen som haft problem med flaska, ingen alls. De som uppfattat att de haft problem har inte förökt tillräckligt eller fått för lite hjälp. Så himla synd att bb o BVC är så fulla av okunskap gällande flaskmatning. Det går om man VILL men man måste ju ha lite jävlar anamma i sig.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....

Du e bäst!
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-09 14:20:00 följande:
    Jag säger om det inte fanns, som för typ tusen år sedan.De gav förmodligen getmjölk eller så blev de ammade av någon annan de ytterst få som faktiskt inte kunde amma!!Men IDAG hade det inte funnits ersättning hade man fått lov att amma ändå, precis som förr.

Det är ganska få som inte kan amma ja. Ytterst få inte riktigt sant. Men idag måste man inte plåga varken barn eller mamma för att barnet ska växa upp friskt.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?