Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför flaskmatar så många unga mammor?

sirisdotter skrev 2011-07-06 17:26:11 följande:
    Släppte BB hem er innan babyn lärt sig att ta båda brösten?
    Är du på riktitgt? Det bestämmer fan inte BB.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:42:41 följande:
    Får man fråga varför det inte gick?
    Varför behöver du veta det? Luktar skumt.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:48:44 följande:
    Du kanske inte fick höra på MVC  att du skulle härda bröstvårtorna under graviditeten?
    Inte jag heller o det behövs inte. Kanske är en fördel, men då amning inte är viktigt för oss skiter vi i det.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:46:36 följande:
    Görs det fler operationer på 200-talet?

Är nutida barn sämre på att suga?

Äter dagens mammor mer mediciner?
    Vissa betyder EN DEL. Det görs fler operationer ju längre tiden går, pga.plastikoperationer ökar. Ang. sugförmåga vet jag inte, men man kan bättre avgöra om det beror på sugförmåga el. annat. Bla utvecklingen av antidepp gör att fler äter medicin som gör amning olämpligt.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:59:37 följande:
    Vem har skrivit om att bestämma??    En  baby i min närhet använde munnen fel på något sätt,  det dröjde innan den lilla kom på hur man får i sig mjölken.   Under BB-veckan (ja,  man var normalt kvar en vecka efter förlossn ingen tidigare,  i alla fall som förstföderska)   fick de amningen att fungera.   Det barnet ammades sedan väldigt länge.  

Om det varit dagens modell,  med hemgång efter 6 timmar kanske det inte slutat så lyckligt?
    För oss slutade det lyckligt genom ersättning.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:59:37 följande:
    Vem har skrivit om att bestämma??    En  baby i min närhet använde munnen fel på något sätt,  det dröjde innan den lilla kom på hur man får i sig mjölken.   Under BB-veckan (ja,  man var normalt kvar en vecka efter förlossn ingen tidigare,  i alla fall som förstföderska)   fick de amningen att fungera.   Det barnet ammades sedan väldigt länge.  

Om det varit dagens modell,  med hemgång efter 6 timmar kanske det inte slutat så lyckligt?
    Inte ens för 40 år sen var man tvungen att amma.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 18:01:13 följande:
    Tidig förskolestart utesluter knappast amning!   Mitt barn tog ALDRIG någonsin flaska -  nog kunde det börja på dagis ändå.   Och ammas morgon och kväll.
    De allra flesta barn har slutat ammas då de börjar förskolan vid tidigast 1 år.
  • Här och nu
    Fräcka Fröken skrev 2011-07-06 17:59:28 följande:
    Ja det kan man ju lätt säga att det är.
    Tyvärr kan inte alla amma oavsett hur mycket de vill det, tyvärr.
    Tur ändå att det faktiskt finns ersättning i sånna fall, och givetvis andra också, för hade det varit förr i tiden hade ju barnen svultit ihjäl istället :/
    En del barn svalt förr om de inte kunde ammas. Vissa ammades av andra. Vissa fick komjölk, sockervatten osv o klarade sig. Men det var inte nån som tjatade om amning till varje pris heller.
  • Här och nu
    1978 skrev 2011-07-06 18:02:30 följande:
    Man åker väl hem när man vill?? Jag åkte hem innan amningen funkade och tog en tur tillbaka ett par dagar senare för att få lite mer hjälp.
    Vi var kvar på BB 3 dagar eller mer, men det hade med komplikationer att göra o inte amning. De ville behålla oss pga. det, men tji fick de.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 18:18:41 följande:
    Vi lever i ett fritt   land där det är tillåtet att amma efter ettårsåldern.  

Det är inte så länge sedan en ensam mamma tvingades lämna bort sitt barn till dagmamma/förskola när det var 6 eller 9 månader gammalt för att kunna fortsätta att försörja sig -  och numera även sitt barn.
    Skrev inte ett skit om vad man BÖR, utan hur de flesta GÖR.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?