Inlägg från: Anton Chigurh |Visa alla inlägg
  • Anton Chigurh

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Noun skrev 2011-09-14 13:51:28 följande:
    Det betyder att flickan själv inte kan luras att säga ja. Samhället måste här fungera som garant för flickans rättigheter.
    Tjohej Bakis. Solig

Så om 10-åriga Fareeda har haft sin första mens och hennes föräldrar tycker det är okey att Fareeda gifter sig med en man från byn, och att prästeskapet i byn, samt grannar jämte bekanta till familjen också samtycker, då är det godkänt att genomföra äktenskapet ???

Föräldrar och samhälle har ju gett sitt godkännande, eller hur.....
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-09-14 15:21:22 följande:
    Det är mycket att ta igen. ;)

Vi behöver demokrati. För nej: Det du beskriver är inte att se till att flickan ges sina rättigheter. Detta är inte godtyckligt faktiskt- utan sunt förnuft. Hon har rätt till utbildning, och hela muslimska samhället har rätt till kunskap. 

Rimligt vore att hon gavs åtminstone utbildning motsvarande svensk gymnasienivå innan hon kan anses mogen att fatta ett sådant beslut, och det inte enkom för hennes egen skull utan också för hennes barn skull. :)  

Låter riktigt bra, hoppas det är så det praktiseras i verkligheten också. Men frågan är, Bakis : Kan en by ute på vischan "praktisera" enl min beskrivning, alltså göra det med "gott samvete" dvs utan att stöta sig med Allah och hans kollegor ???
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-09-14 16:14:45 följande:
    Du förstod inte. Jag påstår inte att det är demokrati i dom flesta muslimska länder. Indonesien är ett undantag.

Svaret på din fråga är förstås nej. Hur skulle en 10-åring i dag ha den kunskapen? Hur skulle hon kunnat hunnit få en fullgod utbildning? Det säger sig självt, eller hur?   
    Nej, det säger sig inte självt, men ditt svar gläder mig oerhört, tänk om det gällde samtliga religioner, det är ledsamt när det kommer fram att så inte är fallet överallt. 

Folk (kvinnor !!!) blir fortfarande bortgifta mot sin vilja, en del alldeles för unga dessutom. Att det inte sker med Allahs stöd är dock en liten tröst i sammanhanget.
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-09-14 16:43:10 följande:
    Jag vet att det förekommer trots att Allah(swt) förbjöd sådant redan för 1400 år sedan. Det är bristen på utbildning hos (framförallt) kvinnor som gör att sådant fortfarande förekommer. Berätta: Hur kommer det sig att Profeten(saw) gav sina fruar tillåtelse att välja skilsmässa eller fortsatt äktenskap då han befarade att dom var olyckliga med honom? Hur kommer det sig att dom fick välja att följa eller inte följa?

Hur kommer det sig att kvinnor saknar rätt att engagera sig religiöst?

Det finns många frågor, men färre svar. ;)   
    Att vi är på samma linje - trots att du med en dåres envishet Flört försvarar en del "felaktigheter" i Koranen - gläder mig enormt, Bakis, du står upp för vad du tror på, trots att du vet att en del är....lite otidsenligt !!!
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-09-14 16:52:51 följande:
    Ingenting är otidsenligt. Allah(swt) visdom är oändlig. Vad i Den Heliga Koranen är otidsenligt? Ingenting alls.
    Det finns en och annan liten detalj som ligger lite fel i tiden, ja, men det tar vi ikväll. Eller nästa år.
  • Anton Chigurh
    Blygaste skrev 2011-09-15 11:27:13 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg nu (177 sidor :O) Men jag vill bara lägga till en sak: Det står ingenstans i koranen att kvinnan måste använda burka och sådant. Det är männens påhitt..
    Definiera "sådant" 
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-09-15 11:53:31 följande:
    Nej, jag menar att kvinnor inte ska tvingas till arbete. Män däremot är skyldiga att arbeta, medan kvinnor kan välja den saken själva. I Islam alltså, inte i Sverige år 2011 där svenska män inte sällan tvingar sina  hustrur att jobba.
    "Svenska män inte sällan tvingar sina hustrur att jobba" !!!

Herregud, Bakis. Vad nu !!! ???
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-09-15 11:59:40 följande:
    Ja eller hur? Sådan är min FL-vardag... ;)
    Det var väl ändå inte en liten, liten fördom som smög sig på här ??? 
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-09-15 12:11:53 följande:
    Nej då. Dom flesta svenska män jag känner är goda människor.

Däremot anser jag att kulturen är kvinnorförtryckande och sätter kvinnor i ett utsatt läge.  
    Så du menar att det svenska samhället är kvinnoförtryckande, därför att, det bygger på att båda vuxna i ett hushåll bör prestera en inkomst, för att hushållet skall ha en dräglig tillvaro ???

• Anton Chigurh
    Ahmed skrev 2011-09-18 19:20:36 följande:
    Det är fint att läsa att det finns svenska män som försöker förstå Islam
    Tack.
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-09-19 07:22:16 följande:
    st.nu/val2010/1.2283644-skonheten-spelar-roll...
    www.ka.se/index.cfm?c=94964

Tydligen är det en fördel iaf, speciellt om man är Moderat. ;)

Nu handlar det ju inte om att göra enorma tuttar specifikt, utan om att plastikoperera sig för att bättre passa idealbilden.

Tycker du att en politiker som skönhetsopererar sig för att vinna fler röster är förtryckt?       
    2 (två) stycken som hade röstat, varav jag var den ene !!!
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-09-19 09:57:24 följande:
    Men inget annat jobb ger dom möjlighet att påverka samhället dom lever i på tillnärmelsevis samma sätt. Att vara politiker är väl inte som vilket jobb som helst precis, det är snarare ett uppdrag.

Du ser alltså inga problem med att svenska kvinnors politiska inflytande är beroende av hur dom ser ut (om det nu verkligen är så och inte bara är så i Finland och USA och Indien).
    Om det påverkar är det tamejfan marginellt, i annat fall hade Marit paulsen gått och hängt sig för länge sen........
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-09-19 10:02:07 följande:
    Nu är det 3. Första och sista gången jag röstar på SD.
    Man skall aldrig, säga aldrig. Det vet du väl !!!!
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?